Avsmältning konstsnö?

Av ngn anledning kom mitt nedanstående inlägg utlagt i Fritt forum inte med på Utsidans första sida över nya inlägg.....postar ånyo i annat forum.

Jonas

"Hej,
jag har stött på uppgiften om att konstsnö, dvs snö tillverkad genom blandning av vatten och luft som sprutas ut som fin "dimma" i kyla, av någon anledning skulle smälta MYCKET (exakt vad som menas med mycket i detta avseende framgick inte.....) långsammare jämfört med naturlig snö. Har inte hittat ngn referens som kan verifiera detta och kastar därför ut frågan på Utsidan om ngn sitter inne med sådan information. Om någon har en bra förklaring/teori som förklarar eller förkastar tas det också gärna emot.

Kan packningsgraden mellan snötyperna spela roll måhända och att detta ger upphov till olika hastigheter för avsmältning!?

Häls
Jonas"
[Ändrat av Jonas.O 2005-05-23 kl 22:27]
 
Här kommer en gissning:

Eftersom konstsnö är fuktig når den sprutas fryser den ju ihop hårdare och smälter kanske därför långsamare än natursnö...
Dessutom läggs ju ofta konstsnö i början av säsongen så att den är långt ner i snön. Det innebär ju att den kommer smält senare än den ovanpå. Kan det ge en illusion av att den ligger längre?

VET någon som kan förklara?
 
Jag har gjort konstsnö många gånger i min hemmabacke i Storklinten (Boden) och det stämmer att den ligger kvar längre. Det har att göra med, som ni är inne på, att den är betydligt mer tättpackad än naturligt fallen snö, inte långt från is.
 
+ snödjup

Visst har snö/iskristallernas storlek och packningsgrad betydelse men också att man sprutar konstsnön så djupt för att den skall tåla just avsmältning och slitage.

Påstås ju bidra till erosion av pistterräng i alperna då växttäcket inte blir lika starkt.

Thure
 
snödjupet..

har givetvis största betydelsen för avsmältningens hastighet.

Påståendet att "konstsnö smälter långsammare än naturlig snö" förutsätter jag utgår från en jämförelse av olika snötyper endast, kontrollerat för snödjupet. Annars vore det svårt hävda tesen att konstsnö generellt smälter långsammare än natursnö. Ngn som vet mer om detta "fenomen"?

Mvh
Jonas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.