Erfaranheter av stadscykling

Jag har uppmärksammat och funderat på en del saker när jag cyklat i Stockholms innerstad, och undrar om andra har liknande erfarenheter;

Inverterad grön våg
Såg faktiskt begreppet omnämnt i nån artikel eller undersökning nyligen, men har märkt fenomenet själv sen länge. Tex Norrut från Skanstull till Medborgarplatsen, eller från S:t Eriksplan mot Vanadisplan. Det handlar alltså om trafikljus synkroniserade så att bilar inte ska köra för fort, men som kan få omvänd effekt för cyklar.

Bilstressning
Väldigt ofta när man kommer i hyffsad fart på en innerstadsgata blir bilar bakom en väldigt stressade och bara måste åka om en, även om det innebär en ordentlig fartökning, och att dom får tvärnita vid nästa rödljus. Det verkar finnas en inbyggd reflex som säger; Cylist = långsam, MÅSTE köra om - oavsett situation.

Cyklister och trafikregler
Eftersom så många cyklister är oberäkneliga antas det att alla är det - dvs det är väldigt svårt att få bilister att förstå att man faktiskt tänker följa högerregeln; ofta står både bil och cykel där som fån och väntar på varandra.

Sen ett Stockholmstips;
Bästa vägen från norr till söder är det sk Sundbybergsstråket; Man följer Karlbergskanalen fram till stadshuset, därefter tar man bron ut till Riddarholmen, och sen nästa bro förbi helikopterplattan som slutar nedanför Hotell Eken. Visst, det kräver att man bär upp cykeln för ett par trappor, men jag har märkt att det ändå går fortare än den vanliga vägen över Vasabron, och framförallt nästan helt saknar trafik.

Använd också http://openstreetmap.org/ för att planera cykling, den är väldigt bra i storstadsområden.
 
Nu cyklar jag iofs i helsingborg men känner igen en del av det du skriver..

Trots att man ligger i 50 ibland så måste bilisterna köra om.. är det halt väglag råder omvänt förhållande, då är det bilisterna som regelbundet blir omcyklade (i Skåne dör trafiken ofta i minusgrader).

Det som ställer till det mest är när man kommer som cyklist i rondeller. Ofta händer det att bilister kör ut i rondellen precis framför en så att man får tvärbromsa för att inte cykla in i bilen. Att inse att en cyklist kommer med en viss hastighet verkar tydligen helt omöjligt. Ytterst få bilförare som verkar anse att cyklister är medtrafikanter öht..

Att bilförare kör om och trycker sig in en halvmeter framför mig innan en korsning är också ganska vanligt. Ofta missbedöms min hastighet även i den situationen så jag får bromsa tvärt för att inte cykla in i häcken på bilisten (som givetvis tvärnitar framför mig)..
 
Jag cykelpendlar till och genom Sthlm. Jag har på senare år börjat ta det allt lugnare i innerstaden, dels för vara väldigt tydlig gentemot omgivande bilister och cyklister, men även för att hålla tävlingsdjävulen på plats. Om man hetsar så gör man lättare små misstag, som förr eller senare resulterar i att det smäller. Jag har sett några cykelolyckor och vill definitivt inte ligga där själv.

Sen finns det en liten del bilister som beter sig som idioter och inte drar sig för att utsätta cyklister för reell fara bara för att föra fram en poäng. Det rör sig om högst en på hundra, och dessa betraktar jag helt enkelt som psykopater. Men det stora flertalet bilförare är hänsynsfulla och ibland lite disträa, vilket jag själv också är.

Så jag känner väl igen det du skriver, men jag tror att cykelkulturen iaf i Sthlm håller på att sätta sig, så att det är färre cyklister som kör trafikvidrigt, och färre bilister som ser rött när dom ser en cyklist (eller blir totalt överraskade).

Sen har jag ett och annat att säga om landsvägscykling också, men det hör väl hemma i en anna tråd!
 
Håller med om att de flesta bilister inte fattar att cyklister är medtrafikanter. De är helt hopplösa på att använda blinkers när de svänger, bry sig om högerregel, osv. Det gör tyvärr att man måste stanna upp och vänta på hur just denna bilist kommer agera, då många inte är pålitliga, vilket gör att trafiken inte flyter på.
 
Intressant var också händelsen där en bilist med avsikt körde på en cyklist i Lund. Bilisten gick fri pga brist på vittnen. Cyklisten fick böter för att han inte körde på cykelbana.
 
De är helt hopplösa på att använda blinkers när de svänger, bry sig om högerregel, osv.

Tyvärr känner jag ungefär detsamma om många cyklister. De ger inte tecken innan de svänger och de struntar i de flesta företrädesregler (antagligen eftersom det är så jobbigt för dem att stanna, då måste de ju krångla med att växla ner).

För att inte tala om att väldigt många cyklister växlar mellan cykelbana, trottoar och körbana beroende på vad som passar dem bäst för tillfället.


Jag tror man kan urskilja två prsonligheter i trafiken (både när det gäller cyklister och bilister): De som bryr sig mest om att komma fram så smidigt som möjligt och de som bryr sig mest om att underlätta för sina medtrafikanter. Jag tillhör tyvärr den senare kategorin.
 
Sen finns det ju gott om exempel där cyklister verkar ha ett inbyggt dödsförakt. Tex vid högersväng. Man står där som bilist och blinkar och släpper fram korsande gångtrafikanter. sen när man väl ska köra kommer det en cyklist på insidan och ska rakt fram. Smart drag,

Eller vid rödljusen. helt plötsligt har man en cyklist som kryssar mellan bilar. så när det blir grönt har man en cyklist som är på väg tvärs trafiken mellan bilarna. Smart drag det med.

Christian
 
I London...

Lyssnade på radio i England i somras och det handlade om situationen för cyklister i centrala London. En av de intervjuade sa något jag tycker stämmer ganska bra för situationen där...

"Most (car) drivers are quite indiffernt to whether they kill you or not"

Riktigt så illa upplever jag inte att det är här i Göteborg, men det finns gott om idioter som tror att de är mer värda för att de sitter i en bil.
 
Sen finns det ju gott om exempel där cyklister verkar ha ett inbyggt dödsförakt. Tex vid högersväng. Man står där som bilist och blinkar och släpper fram korsande gångtrafikanter. sen när man väl ska köra kommer det en cyklist på insidan och ska rakt fram. Smart drag,

Tjaa, enligt trafikreglerna är det du som skall ha uppsikten.
 
Intressant var också händelsen där en bilist med avsikt körde på en cyklist i Lund. Bilisten gick fri pga brist på vittnen. Cyklisten fick böter för att han inte körde på cykelbana.

Nu ska man väl inte lita så mycket på det som står i tidningarna, och jag har ingen aning om vad som egentligen hände, så jag borde väl inte säga nåt..

Men, jag har för mig att det skrevs att cyklisten hävdade att han höll ut i vägen, när bilen under lång sträcka försökte köra om, för att visa bilisten att det inte var ett lämpligt ställe att köra om på, typ.
Kan tänka mig att det isåfall spelade in på utfallet... typ inte hindra eller nåt...

Annars känner jag igen mycket av det TS skriver.
Särskilt att man som bilist alltid måste köra om en cykel, även om den kör fortare än bilen...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.