Musik som hyllar naturen och landskapet

Samerna var inte de första svenskarna. Finns det folk som fortfarande tror på den "myten"?
Södra Sverige befolkades före norra, helt enkelt därför att isen försvann snabbare än i norra.
Samtidigt som det redan fanns forntida germanska folkstammar i södra Sverige, som så småningom blev svenskar, vandrade samerna in från nordost.
Finns inga lämningar i söder om fjälltrakterna från några samiska kulturer.

Tråden handlade om musik med koppling till naturen, inte om vilka åsikter som respektive band har eller vilka band som är politiskt korrekta nog att nämnas.

När det gäller "naturvurm" finns en hel del bland våra psalmer som vittnar om svenskens nästan religiösa förhållande till naturen. Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönska, I denna ljuva sommartid, De blomster som i marken bor m.fl.
 
Samerna var inte de första svenskarna. Finns det folk som fortfarande tror på den "myten"?
Södra Sverige befolkades före norra, helt enkelt därför att isen försvann snabbare än i norra.
Samtidigt som det redan fanns forntida germanska folkstammar i södra Sverige, som så småningom blev svenskar, vandrade samerna in från nordost.
Finns inga lämningar i söder om fjälltrakterna från några samiska kulturer.

Tråden handlade om musik med koppling till naturen, inte om vilka åsikter som respektive band har eller vilka band som är politiskt korrekta nog att nämnas.

När det gäller "naturvurm" finns en hel del bland våra psalmer som vittnar om svenskens nästan religiösa förhållande till naturen. Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönska, I denna ljuva sommartid, De blomster som i marken bor m.fl.

Fast nu så började två medlemmar debattera om hurvida ett band umgicks med hitlergubbar eller inte. Att trådar spretar i olika riktningar är vanligt förekommande. Bara att acceptera. De psalmerna du pratar om skrevs under en period när naturromantik var the shitznitz och liknande psalmer återfinns på de flesta språk. Så det är inget unikt för 'svensken', vem han nu är.
 
Fast nu så började två medlemmar debattera om hurvida ett band umgicks med hitlergubbar eller inte. Att trådar spretar i olika riktningar är vanligt förekommande. Bara att acceptera. De psalmerna du pratar om skrevs under en period när naturromantik var the shitznitz och liknande psalmer återfinns på de flesta språk. Så det är inget unikt för 'svensken', vem han nu är.

Vilken tid då? En vänlig grönska, skrevs 1892, "Den blomstertid nu kommer" 1695..
Att det var unikt för Sverige vet jag inte om jag hävdade.
 
All vikingarock är jävligt suspekt.

slags natur/väpnad konflikts-romantik (vilket luktar lajvare). Men fortfarande mycket snack om någon kamp och onda män från främmande länder. Dessutom medverkar de på samlingsskivor med bl.a. völund smed och ultima thule. .

Varken Völund smed eller ultima Thule kan anses vara rasistiska? Thule har ju till och med tagit ställning mot främlingsfientlighet pga de utsattes för guilt by association, likt din retorik.


För övrigt i krig (o i detta fall beträffande vikingar) anses motståndaren i många förekommande fall vara främmande och ond. Är den åskådan fel?

Tråden avsåg inte passa din smak specifikt därmed onödigt att anmärka på vad andra tipsar om.

Dålig dag idag?

Jag kan dock (frånsett guilt by association, anse att en medlem i Völund smed känns rätt tveksam beträffande tidigare(?))åsikter
 
Samerna var inte de första svenskarna. Finns det folk som fortfarande tror på den "myten"?
Södra Sverige befolkades före norra, helt enkelt därför att isen försvann snabbare än i norra.
Samtidigt som det redan fanns forntida germanska folkstammar i södra Sverige, som så småningom blev svenskar, vandrade samerna in från nordost.
Finns inga lämningar i söder om fjälltrakterna från några samiska kulturer.

Tråden handlade om musik med koppling till naturen, inte om vilka åsikter som respektive band har eller vilka band som är politiskt korrekta nog att nämnas.

När det gäller "naturvurm" finns en hel del bland våra psalmer som vittnar om svenskens nästan religiösa förhållande till naturen. Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönska, I denna ljuva sommartid, De blomster som i marken bor m.fl.

Tack för tipsen både Gregorius och vandringshyveln!

Rätt så nyligen gjorde ju Mando diao någon Gustaf Fröding tolkning, den måste ju klassa in. Sitter dessvärre med mobilen i skogen, i regnet och har inte riktigt tålamod att söka upp den.
 
Varken Völund smed eller ultima Thule kan anses vara rasistiska? Thule har ju till och med tagit ställning mot främlingsfientlighet pga de utsattes för guilt by association, likt din retorik.


För övrigt i krig (o i detta fall beträffande vikingar) anses motståndaren i många förekommande fall vara främmande och ond. Är den åskådan fel?

Tråden avsåg inte passa din smak specifikt därmed onödigt att anmärka på vad andra tipsar om.

Dålig dag idag?

Jag kan dock (frånsett guilt by association, anse att en medlem i Völund smed känns rätt tveksam beträffande tidigare(?))åsikter


Läs den länkade textbiten en gång till. Och läs gärna andra völund smed texter. Notera att jag inte hakat upp mig på någon annan, utan just Hel. Och ditt påstående att de inte umgicks med "hitlergubbar". Vidare kan du ju kolla upp vilka tillställningar völund smed har spelat på. Och ultima thule också för den delen, så ser du att det som fimbulvsgeten skrev är sant och riktigt.
 
Läs den länkade textbiten en gång till. Och läs gärna andra völund smed texter. Notera att jag inte hakat upp mig på någon annan, utan just Hel. Och ditt påstående att de inte umgicks med "hitlergubbar". Vidare kan du ju kolla upp vilka tillställningar völund smed har spelat på. Och ultima thule också för den delen, så ser du att det som fimbulvsgeten skrev är sant och riktigt.

Snälla, det finns många textstycken som går att citeras till att vara missvisande, bibeln och koranen är kanske de mest felciterade. I vilket sammanhang skall jag tolka det du citerade? Inget av det i det sammanhang du citerade det är rasistiskt. Inget av det har heller med tråden eller naturen, landskap att göra.
Jag har lyssnat en del på Völund smed men kan tyvärr inte deras texter utan till, ännu inte heller reagerat på att de skulle vara rasistiska. Många av texterna är däremot nationalistiska, blandar du ihop de uttrycken har dessvärre "hitlergubben" gjort ett för stort intryck på dig. Det enda jag, i den frågan, kan närma mig dig på är att en v medlemmarna tidigare varit involverad i ett faktiskt rasistisk band och partier, motsv.
Vad för tillställningar du syftar på känner jag inte till, men vill du, får du gärna upplysa mig.
 
https://www.youtube.com/watch?v=myhnAZFR1po

Förövrigt gjorde Völund smed spelningar Storm, vilka var ett öppet nasseband. Sångaren var en öppen nasse. Ultimat hule fick spons av BSS. Man kanske inte ska vara så blåögt naiv.

Vänta nu, på way out West förra året medverkade både Alicia Keys och Håkan Hellström, menar du att Alicia Keys sjunger falskt? :/
Aldrig hört talas om spons från BSS, å andra sidan är jag inte allvetande, har du någon källa? Som jag tidigare skrivet har de tagit avstånd från främlingsfientlghet.
 
Att ultima thule fått spons av bss är väldokumenterat och har stått i DN, SvD, etc och bekräftats av bandet själva i intervjuer osv...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.