Intervallträning??

Har köpt en Polar S210 pulsklocka och försökte få igång intervallfunktionen. Ärligt talat fattar jag inte hur man ställer in den. Om jag har fattat det rätt ska man ställa in den individuellt. Hur lägger man upp intervallträningen? Jag har försökt att hitta litteratur om vad som är bra intervallsträning men inte hittat något. Någon som vet var man kan hitta information om bra intervallträning? Ska man köra samma intervallträning oavsett om man cyklar, löper eller åker rullskidor i te x en timme? Alla snackar om att det ska vara så förbaskat effektivt med intervallträning men hur gör man? Någon som kan detta på sina fem fingrar?
Tommy
 
intervallträning

Vettigast är enligt min åsikt att lära sig intervallträning först utan pulsklocka.

Intervallträning kan bedrivas utifrån olika aspekter: tid, sträcka eller puls.

Jag tar löpning som exempel:

Tid: Du springer tex 4 minuter snabbt och vilar därefter 2 minuter (ståvila på stället).En bra tumregel är att vilan kan vara halva "arbetstiden"

Sträcka: spring 1000 meter snabbt och jogga därefter sakta 200 meter som återhämtning emellan.

Puls: spring snabbt, så tex pulsen håller sig mellan 175-180 hela tiden, och under vilan låter du pulsen sjunka till 120.

På din Polarklocka kan du troligtvis ställa in det så att klockan piper när du återhämtat dig efter en intervall och pulsen har gått ner till exempelvis 120 (som är ett vanligt värde).

Jag har inte själv nån pulsklocka utan springer på känsla.men pulsklockan är ett bra hjälpmedel.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Tommy

Jag kan tyvärr inte hur intervallfunktionen funkar på S210. På min S710 gör jag inställningarna i det medföljande programmet och överför sen till klockan. Det är enkelt och praktiskt. Att göra det på min klocka går, men är omständigt (det finns ju en del variabler, uppvärminstid, intervalltid, vila mellan intervaller etc). Gå till din butik och fråga hur man gör, eller ring Polars servicecenter i Stockholm (tfn på www.polar.fi).

Längden på intervallerna (tid eller sträcka), vilan där emellan samt intensiteten (pulsnivå) bestäms av vad du vill träna. T ex intervaller för maraton är längre än intervaller för 100m. Vill du träna en höjning av mjölksyratröskeln (träna borttransporten av mjölksyran från muskler och tillförsel av syre) eller mjölksyratålighet (att jobba trots att mjölksyran sprutar ur öronen). Osv.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2002-05-15 kl 07:53]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio intervallträning ute och hemma. Träning och hälsa 6
Avslutat1001 Intervallträning Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.