Skrivare för kartutskrift?

Vilken skrivare "behöver" man för utskrift av kartor (tex från LM). Bra kvalitet och gärna långtidsstabil. Om man skaffar sig en digital terrängkarta, tex, så skulle i alla fall jag vilja ha utskrift på papper tex när man sitter i bilen, eller för att generera utsnitt och skriva ut som en ren förbrukningsvara. En papperskarta är ändå en papperskarta...

En A3-pärm med sverigetäckande terrängkarta vore också lite kul. Men dyrt. :)

Duger en bläckstråleskrivare för 2000:-, eller är det färglaser som gäller?
 
Skrivare

Har själv en Canon Pixma Ip5200 bläckstråleskrivare.
Det är inga problem att skriva ut kartsidor på den. Jag har den mest till fotoutskrifter och den är perfekt för mej. Enskilda bläckpatroner. Kostar idag 1200-1400 kr

AJ
 
Funderar själv på en HP LaserJet 2600n, färgutskrifter av kartor och flygfoton bir mycket bra, dessutom finns det inbyggd skivarserver för nätverk. Externa skrivarservrar är ett helsicke att jobba med. Separata patroner för olika färger.
 
Billigt blir dyrt...

I jobbet har jag bevakat skrivarmarknaden med tanke på kartutskrifter, sedan slutet av 90-talet.

Vad gäller pris- och utskriftskvalitet ligger bläckstråleskrivare bra till, men den största nackdelen är att bläcket inte är speciellt tåligt för väta. Ska du ta en karta utomhus måste du ha en plastficka eller helst laminera kartan med kartplast eller något liknande.

Du får en bra bläckstråleskrivare för litet drygt tusenlappen idag, t.ex. en Canon Pixma som nämnts tidigare.

Laserkrivare har ofta torr färgtoner med en platsbas, och där färgtonern smälter fast på papperet vid fixeringen. De utskrifterna står emot vatten betydligt bättre. Nackdelen är att papperet hettas upp i fixeringsögonblicket och av den anledningen får man vara försiktig med att testa "papper" som i sig är plastbaserade och riskerar att smälta.

Prislappen för laserskrivare blir allt mindre, men en bra skrivare blir nog minst 2-3 gånger så dyr som en bläckstråleskrivare.

Om du vill ha A3-format som du antyder blir bläckstråleskrivaren ytterligare minst en tusenlapp dyrare. Epson och HP har bra alternativ.

Jag har inte kollat vad en laserskivare som klarar A3 kostar, men prisökningen blir nog ännu större i det fallet.

Ett generellt råd: Ju fler utskrifter du avser producera, desto dyrare skrivare bör du skaffa, då de dyrare skrivarna i regel är billigare i drift. Du kan visserligen få en billig och bra bläckstrålsekrivare för under tusenlappen, men du kommer snart märka att den sörplar i sig bläckpatroner i en rask takt. Även om du är kund hos inkClub så kostar en patron 50-60 kronor, och den räcker inte särskilt länge när du börjar skriva ut kartor som i regel har en stor färgtäckning.

Min gissning baserad på erfarenheter från min egen Pixma 5000 är att du får ut 60-70 A3 utskrifter per patron gul och cyan som kommer att gå åt mest. Svart och magenta kommer att räcka längre. Bara bläckkostnaden kommer nog att hamna på ett par kronor per utskrift.

En Pixma 5000 tar visserligen bara A4, men jag brukar få ut litet drygt hundra utskrifter i högkvalitetsläget när jag skriver ut kartor, innan det är dags att byta den gula patronen som i mitt fall går åt mest (orienteringskartor).

Ska du skriva ut terrängkartan över hela Sverige, så får du räkna med att du behöver skriva ut c:a 4000 A3-ark, vilket lär ta dig några veckor.


/torbjörn
 
En A4-laserskrivare för 4-5000kr ex.vis Cannon LBP 5200 som ger 2-4000 färgutskriter (5% täckningsgrad) med medföljande tonerkasseter lär ge de billigaste och tåligaste utskrifterna som dessutom även har mycket bra kvalitet. Utmärkt även för utskrift av foto på vanligt papper där man inte behöver allra högsta fotokvalitet.

Inte riktigt så bra som bläckstråleskrivare, men betydligt billigare per sida/karta. Dessutom skrivs dom ut betydligt snabbare. Enda nackdelen är att dom för ett hiskligt väsen vid utskrift.
 
I orienteringsklubben har vi en Minolta färglaser. Där kostar utskrifterna 3-4 kronor per karta. Orienteringskartor har mer än 5% av ytan täckt av någon färg, trots att skogen är vit.

Anders
 
Re: Billigt blir dyrt...

Vad gäller pris- och utskriftskvalitet ligger bläckstråleskrivare bra till, men den största nackdelen är att bläcket inte är speciellt tåligt för väta. Ska du ta en karta utomhus måste du ha en plastficka eller helst laminera kartan med kartplast eller något liknande.

Det finns två typer av bläck: färgbaserat och pigmentbaserat. Färgbaserat bläck är vattenlösligt men pigmentbaserat tål väta bra. När jag provade så blev i alla fall pappret upplöst innan bläcket.
 
en näraliggande fråga, är vilket papper man skall välja.
Har någon nåt tips?
(har varit uppe tidigare, men det kanske finns nya ideer)
 
Re: Billigt blir dyrt...

Ska du skriva ut terrängkartan över hela Sverige, så får du räkna med att du behöver skriva ut c:a 4000 A3-ark, vilket lär ta dig några veckor.

Jo, men vad nöjd man skulle känna sig sedan. Något att visa vänner och bekanta!

Färglaser alltså.
 
Bra skrivare att rekommendera för hemmabruk

Trådlyft för att kolla vad som rekommenderas idag hösten 2008

Vad bör man skaffa för skrivare för A4 eller eventuellt tom A3. Prioritet på bra och framförallt skarpa utskrifter och pris gärna lågt, <4000 kr gärna lägre. Vattentålighet är inte jätteviktigt då jag i regel har mina kartor i ett vattentätt A5-kartfodral. Jag har på senare tid börjat skriva ut från Eniro eller Hitta för att komplettera GPS och spara lite genom att inte köpa papperskarta.

Jag har en svartvit HP Laserjet 6L hemma som sjukt nog hängt med sedan 1998. Jag fick byta toner för ett år sen men den tuffar på och skriver ut lika skarpt som alltid. Det känns som att det lönar sig att betala lite mer så jag kan tänka mig en dyrare skrivare. Är lätt skeptisk till bläckstråle med tanke på byte och kostnad för bläck.

Exempel på karta jag skrev ut i A3 på jobbet. Känns ej ok att snylta på jobbet så jag behöver en egen skrivare nu.

http://www.tyresta.se/tyresta-karta/karta.gif

Är det fjälltur så blir det såklart riktiga fjällkartan men nu har jag tänkt ta mig ut kring Stockholm och har inte tänkt köpa en ny karta varje gång jag ger mig ut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.