Lapphund

Re: Saklighet?

Listigaräven; sa:
Samojed med chow-chow, är den nya rasen "Eurasier" du menar eller är det bara samojeder öht? Alla samojeder har väl inte Chow-chow i sig nuförtiden, eller?
Du får gärna precisera beträffande "de små psykfallen".....

Det här med Chow-chow var tagit från en annan tråd. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23953

Jag anser att Samojed är små irriterande, hjärndöda kräk.. Har träffat flera Samojed genom brukshundsklubben och det e samma vissa varenda gång, superstressade små nervvrak med otroligt liten förmåga att åstakomma något vettigt.. usch! Helt klart i klass med Whippetarna..uuuhh

Listigaräven; sa:
Sedan vill jag bara tillägga att mitt inlägg angående två borders som "vallade" (eg. bara iakttar) på cyklar och människor (bara iakttog) faktiskt vallar får.
Att de sedan inte försöker fösa ihop människor, cyklar mm när man är ute med dem på promenad kan väl knappast ses som något negativt, än mindre djurplågeri.

Det är på gränsen till djurplågeri att inte låta en Border valla, jag tycker inte att dom passar som rena sällskapshundar!

Låter man Bordern valla och den trots detta vallar människor och cyklar så vallar den för lite får!.. Sedan så har dom ju alltid en vilja att hålla ihop flocken, det e skillnad på att valla och valla som du själv antyder!



[Ändrat av -Patric- 2004-03-11 kl 10:26]
 
Re: Tillbaka i sandlådan

Strykarräven; sa:
Kollar man i tidigare trådar så finner man lätt en uppblossande barnslig aggression på basis av vilka hundar man mött i sina dagar, en agression som bottnar i vildsinta generaliseringar utirån ett fåtal fall. Vid Gud säg att dessa hink-och-spade-människor bara finns i cyberrymden, och att de snarast må förpassas till sandlådan (där de hör hemma) utan att passera "Gå".

Du menar då att man inte får ha åsikter? Om jag tycker att någon eller nogot är irriternade så är det väl ärligt av mig att säga det eller ska man ljuga för att inte stöta sig med någon? E inte det den feges väg? Jag lovar dig att jag inte har problem med att ventilera mina åsikter i ansiktet på någon!!
 
(...)

Nädå Patric, inte tror jag att du har några problem att ventilera åsikter i folks ansikten, nåde den som tror annat. Och om du läser mina inlägg så tror jag det ska mycket till för att tolka dem som att jag inte tillåter andra ha åsikter.

Irriterar detta dig, Patric, så argumentera mot det. Skyll mig inte för saker som jag inte skrivit. Som du märker gillar jag också att spy mina åsikter i ansiktet på den som kommer för nära.

(Vad lustigt att jag såg detta komma: Efter att ha påstått att vissa tenderar att övergeneralisera utifrån enstaka fall så får man veta att man inte tillåter andra ha åsikter.)

Lapphund, någon?
 
Re: (...)

Strykarräven; sa:
(Vad lustigt att jag såg detta komma: Efter att ha påstått att vissa tenderar att övergeneralisera utifrån enstaka fall så får man veta att man inte tillåter andra ha åsikter.)

Lapphund, någon?

Håll du dig bara i din ände av sandlådan så e allt lugnt.. -Den Röda bilen e min!!!
 
Saklighet? Knapast!

-Patric-; sa:
Listigaräven; sa:
Samojed med chow-chow, är den nya rasen "Eurasier" du menar eller är det bara samojeder öht? Alla samojeder har väl inte Chow-chow i sig nuförtiden, eller?
Du får gärna precisera beträffande "de små psykfallen".....

Det här med Chow-chow var tagit från en annan tråd. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23953

Jag anser att Samojed är små irriterande, hjärndöda kräk.. Har träffat flera Samojed genom brukshundsklubben och det e samma vissa varenda gång, superstressade små nervvrak med otroligt liten förmåga att åstakomma något vettigt.. usch! Helt klart i klass med Whippetarna..uuuhh

Jag vet inte riktigt om jag ska den ovanståde kommentaren på allvar... Hur som hellst, som ägare till två stycken s.k. psykfall så känner jag mig ändå nödgad i svara;)

Patric, du får ha precis vilken åsikt om vilken hundras du vill, men om du hävdar att Somjeder har en liten förmåga att åstadkomma någonting vettigt så måste jag nog säga att på den punkten så har du definitivt fel. Ta bara vinnarspannet på EM i medeldistans för rasrena polarhundar(2x52km B-klass), ett samojedspann. Alternativt så har du bara en knepig definition av ordet vettig.

Bortsett från dragmeriter så finns det många som tävlar både i agility och lydnad med sina samojeder. Det finns samojeder som tränas som räddningshundar, det finns andra som med framgång tävlar i vallning med sina samojeder, andra samojeder går som jakthundar, både älg och småvilt. Vad som blir av en enskild hund har i mycket större utsträckning att göra med vad ägaren åstadkommit med hunden än vad som finns i dess genpool.

Sen det där med att referera till tråden där Frazze häver ur sig att den riktiga Samojeden är av Gönländska linjer till skillnad från de andra som blivit blandade med Chow-chow känns ganska så haltande i ärlighetens namn. Bara för att någon slängt ur sig något i en tråd så innebär inte det att det måste vara sant. En anledning till att ta det påståendet med oerhört stor nypa salt är just det faktum att Samojeden kommer från trakterna kring Jamalhalvön som ligger i Sibirien medans Grönland inte enns ligger på samma kontinent! (Fast sanning å säga så var det rätt unerhållande att läsa)

/Jesper och det två psykfallen Nanouk och Sito
 
Re: Saklighet? Knapast! (stavas med 2st p)

polarhund; sa:
Fast sanning å säga så var det rätt unerhållande att läsa)

/Jesper och det två psykfallen Nanouk och Sito

jajaja.. vi har en border collie hemma som irriterar mig mer än de flesta hundar, du snackar om meriter... tittar man på bruksfunktion o.s.v. så är det väl få hundar som kommer i klass med dom, men se det hjälper inte.. jag tycker att bordern är irriterande, lismande och stressig(högt tempererad som det heter)... dom e avlade på det sättet så va fan kan man säga. det jag vill ha sagt är att jag gillar inte ens våra egna hundar! :)

jag gillar tröga lite sura hundar som inte stressar, dom skall leverera när det behövs och inte springa omkring å gläfsa som mentalpatienter.. Leikor, gråhundar, jämtar, rottweiler och andra surk*kar gillar jag, lite vresiga och så, helst en riktigt sur tik som e lite morrig..!(jag skojar inte)
 
Lapphund vs Samojed

Listigaräven; sa:
Du verkar ju ha koll på samojeder och eftersom vi även funderat på sådana så får du gärns skriva mer om dem. Hur är de jämfört med lapphundarna? Likheter, olikheter?

Eftersom jag inte har någon Lapphund så sträcker sig mina erfarenheter av rasen till de hundar jag träffat på ute. En sak som jag lagt märke till hos de tiotalet Lapphundar jag träffat på är att de verkade vara något mer reserverade än Samojeden, men inte så reserverad att det skulle vara något problem. Snarare är det väl kanske så att det kan vara lite skönt när hunden inte måste hällsa på alla den möter (okej det där var kanska en smärre överdrift).

Till oliketerna hör ju också storleken. En mindre hund innebär mindre päls, och eftersom de har väldigt lika pälsstruktur så kommer det innebära lite mindre jobb med Lapphunden. Inte för att jag direkt sliter ut mig med vården av mina hundars päls, men vore man en utställningsmänniska så skulle man få jobba lite mer. En mindre hund äter ju också mindre, så då kan ju hundmaten bli lite billigare.

Utseendet hos båda raserna är ju något som liknar varandra. Dom som tycker att hundar ska vara "skräckinjagande"/"respektingivande" kommer väl inte att välja någon av dessa raser. Men det finns många positiva aspekter med att äga en hund som ser glad och vänlig ut (och är det). En rolig sak som jag lärt mig under åren med Samojed är att många som är lite hundrädda ändå vill komma fram och klappa hundarna, dom brukar vara lite försiktiga i början men det har alltid gått bra.

Men om ni står i valet och kvalet mellan dessa två raser så borde det bästa nog vara att kontakta valpförmedlare hos respektive rasklubb och åka till några kennlar för att se vad de olika hundarna säger er "emotionellt". Låter kanske lite töntigt men i det här fallet så tror jag nog att det är mer känslan för rasen som styr valet än några rasspecifika egenskaper.

Lycka till med val av ras!

/Jesper
 
Re: Re: Saklighet? Knapast! (stavas med 2st p)

-Patric-; sa:
jag gillar tröga lite sura hundar som inte stressar, dom skall leverera när det behövs och inte springa omkring å gläfsa som mentalpatienter.. Leikor, gråhundar, jämtar, rottweiler och andra surk*kar gillar jag, lite vresiga och så, helst en riktigt sur tik som e lite morrig..!(jag skojar inte)

Laikor är väl egentligen bara ett namn som ryssarna traditionellt använder på spetshundar (och där ibland samojeden eller som den också kallas på andra sidan östersjön -Renvallande Laika). Fast nu så finns det ju rasstander för öst o västsibiriska laikor, den karelska björnhunden är väl också en sibirisk laika i förskingringen...

Den skälligaste hund jag någonsin träffat är förövrigt en öst(eller om det var väst)sibirisk laika.

Jag tror nästan att du skulle älska den Isländska fårhunden (den näst skälligaste jycke jag träffat är av denna ras och är riktigt rastypisk) ;)

/Jesper
(förövrigt så är nog Nanouk den skälligaste hunden jag ägt medans Sito är den minst skälligaste så rasen säger nog inte allt)
 
Re: Lapphund vs Samojed

En skräckinjagande hund är inte min melodi
(klarar mig bra själv ;) och storleken, om man tänker på skillnad mellan lapphund och samojed är heller inget som spelar roll.

Pälsvård är dock av intresse, dvs helst så lite som möjligt! Jag läste (på en samojed-hemsida) att just samojedernas päls är besvärligast av polarhundarnas pälsar. Dock ser ju Samojed och lapphund ganska lika ut i päls och hårtork i en timma låter lite besvärligt (läste dock att lapphunden har en ganska "stripig" päls och så får det gärna vara för mig).

Att en släthårig hund medför mindre hår på mattan hemma än en långhårig är ju annars inte så svårt att räkna ut...Men man får väl ta det gode med det onde.

Beträffande reserverade hundar är min tanke att hunden ska vara något mittemellan. Inte någon flamsig en som ska hälsa på allt och alla men heller ingen surkart. Fast där, precis som med skällighet beror det nog mycket från individ till individ och på ägaren, som du skrev.

Sist: kennlar har jag kollat upp en hel del och fastnade för en i Uppland (?) nära Tierp som hade bästa lapphundskennel ett par år i rad efter 2000. Tänkte kolla med dem om det är ok att komma och titta nångång då man har vägarna förbi i söder.


[Ändrat av Listigaräven 2004-03-11 kl 15:51]
 
Samojed - är i köphundskretsar INTE äkta 'Samojed'. Dessa har Chow-chow i sig, ja. För pälsutseeendets skull..utställningsjyckar.
Men tröst till de som verkligen vill se äkta Samojed som känner jag till de fåtal som avlar äkta Samojed i Kiruna. Men jag och namn.. ni får luska. Och jag har själv sett dessa hundar. De såg mkt fina 'uråldrigt robusta ut', som slädhundar ska se ut..och psyket var tuffare..

'Finsk svensk' Lapphund.. Var är EU-Lapphunden ? För vi lär väl få se sånt skit också. Beteckningar och normer är för mig, obegripliga luckrativa spökerier.. För att sälja på nåt som lurar folk på pengar. Kennel-uppfödare är jag minst sagt förbannad på.. förstör raser totalt.
En renvallhund ser ut som faen minst sagt. I ett otaliga former och färger..är inte meningen att de ska 'ha ett utseende'. Det är 'skallens innehåll' man är ute efter.. Hur man numrerar den i beteckningar, vetes ej.

Beträffande vallhundar, är dom för mig som biolog, enbart gjorda för jobb utomhus, inte i en TV-soffa. Dom blir överstressade av att följa allt rörligt optiskt som dom är präglade på.. dom är skapta mentalt för att göra detta !
Tänk er själv, ha ett yrke säg 'läkare' men förbjudas hålla på med människor..
Klart att såna blir minst sagt, besynnerliga.. och då kommer överskottsbeteeenden fram.
Ett par Grönendaler, ägdes av några svenska-finska vänner till mig, de var till hennes föräldrar i Finland. Hundarna rastades längs en skogsväg och försvann.. en stund senare, kommer dom vallande tillbaka med en renflock.. utan att nån gett dom nån order.

Sist, rörande örnar och småhundar... Jo, när man haft antalet hundar ägt..och inte som nån skreve 'påstår' löst ungefärligt läst, så har jag sett verkligheten..jo.
Det är nog få biologer som är så pass kunnig i viltvärlden i Europa. Och det jag nämner är både upplevt och av hörsägen från fäder nämnt. Facts'..
Jo visst har det funnits lapphundar i örn-marker förr. men dom är så pass tuffa att de klipper till direkt och finns dessutom alltid vid människor dit örnarna knappast vågar. På grund av att det just är vallhundar..som magnetiskt inte kan låta bli att 'valla' husse eller matte, också.. Men många har strukit med också om de pipit iväg på frierier eller hamnat snett. Dessutom har man ofta fler vallhundar som går i flock, vilket en örn inte vågar sig på då..smäller direkt med dessa tuffa vallhundar. Slafs direkt !

Ljusa och röda hundar oavsett storlek, drar till sig örnar..och då brukar det ses i att fågeln börjar cirkla runt..och sänker sig så sakta.. synar hunden. Avgör om det är farligt nog för en provad attack. Synar om det är renkalv.. vilket jag tror först är den giriga avsikten. Sånt kött är mkt eftertraktat av alla rovdjur och människor i kulinariska kännedomar.
Har fått schasa bort och i trånga lägen varit beredd att använda bössa för att skrämmas.. och då har jycken varit medveten om att nåt är 'ovanför' och börjar invänta att hugga.. så visst är det en reell verklighet.
För djurfotografer är det ett tips i att få verkligt fina örnbilder: ha en ljus hund med sig, lite vid sidan av..övervakad. Sitt absolut stilla, och det blir fina bilder..!
Ofta att rovfåglar också snor nyskjutna ripor, tjäder mitt framför näsan på oss jägare. Även kungsörn gjort det..man hinner inte fram ens.
Vid ett tillfälle stöttes en ripa utöver en fjällsjöis, som nöps av en jaktfalk..och som tog med sig den efter att ha rivit ur tarmarna, medan vi närmade oss på skidor.
Rovfåglar är ganska smart på att ta tillfällen i akt..har jakt strategi inmatat i skallen helt solklart - klurande..dom är där, och maten' flyttar sig dit.. och då nyper jag den i skydd av den där kullen..

Av Finnspets som ras är problemet med försvunna hundar på fjället, nåt som är reellt.. Även fågelhundar har försvunnit. Med 'hittelön' vid ett tillfälle på 6000 kronor påtalat (som senare kom lufsande själv på väg hem..i rätt riktning..fick åka bil resten av vägen) Där tror jag av dömma av kuperad trakt, att de halkat utför..
Andra i vinterland och lågfjäll kan drabbas av kontakt med rendrängar som tröttnat ha massaker eller störningar i renflockar. Värst om det finns kalvar i flocken.
(Försöker själv hålla mig 'bakom renvandringen' så slipper man 'kollissionskurs'.. går bra. Nämnt som parentes).

Men det är upp till en att välja hundras efter tid och lust.
Då man ser folk gå ut 40 m runt hyreshus med sin hund.. mår man illa. Normalstora djur som är gjorda för minst 10 km rörelser..och då rör sig djuret 3 ggr mer än människan i sträcka.
Och då gör den också nån 'syssla'..
Och omstukandet av dressyrer till att stuka till en hund till en syssla, är komplicerat.. sista rasen jag hade var Alaska Husky, dresserad för vinterjakt på ripor som det blev främst ..vilket är unikt kanske, men som ras från ursprunget Sibirian Husky använt för drag och jakt samtidigt i Sibirien.
Och det gick lika fint jaga älg, rovdjur som rödrävar-mård-grävling-mink, som att få den intresserad för fiske.. Det märks att hunden härmade efter..roligt nog konstaterat, även om det ibland var krångligt. Men fiskkött var ju ganska gott..
Dessutom en mkt tålig vinterras för ens behov.. särskilt tassar som aldrig blödde. Gulkeratiniserade kraftiga.
Men ingen 'vallhund' alls, om dock lätt varsk mot främlingar som möttes'.. för kontroll.
En bra livvakt för sin vighet i bakbenen, om folk visade sig ha nåt ont i avsikter.. Fruktansvärt vig upp i ansiktshöjd, och ändå psykiskt i bra balans..
Dock vid maten - labil, vilket ska sägas för alla draghundar och hundar överhuvudtaget. De ska ha lugnt där - få äta sitt i fred. Liksom vid byten, färskt kött, ben, fläskbitar... Det smäller direkt om man rotar för mycket där..

Förresten så behövde jag aldrig koppla den huskyn.. annat än då det var mycket folk och ben runtom, samt hundar som bråkade. Det var den normala arbetsdagen att kunna 'gå på transport' emellan saker i naturen, eller till bilen, tågen..ja vad det nu gällde.
Räknade ihop kommandon som jag använde för den rasen ca: 50 st.. mer eller mindre.
För en Vallhund, används fler än det.. och man måste underhålla, samt mot slutet av dess liv ta hund i avprogrammering i en avvänjning om man har nån hut i kroppen.. sånt som 'hangarhundar' av schäfer, rotweiler, dobbermann måste genomgå om de ens ska ha nån pension.. annars är dom livsfarliga.
Det här ordas det sällan om.. konstigt nog. Macho-stylistiskt nog droppat.
Bara att betänkas för folk som arbetat ett helt liv..inte lätt att varva ner rakt av.
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-11 kl 16:40]
 
Håller med om att det är ledsamt att se folk där jag bor (lägenhetsområde nära utkanten av en större stad i Norrland) som går omkring med sina stora huskeys ett varv runt kvarteret. Särskilt kul med grannarna som går ut en halvtimme kring 2 pm på söndag med sin bjässe, lite lagom bakis (nej, inte hunden...) och sen var det antagligen det sista den hunden såg av solljuset den dagen.
Eller ännu värre, alla tuffa killar och tjejer som lallar omkring på stan med sina rottweilers ivrigt morrande och gläfsande i koppel. Rädd blir jag när nån av rottweilarna i området får springa omkring som de vill med en kvinna som försiktigt piper fram ett "fy, inte springa efer barnvagnen".
Vi har redan tre på min gård, men de är ju "såååå jäääättesnälla", så de får springa lösa och skrämma både folk och fä. Många kan ju inte hjälpa sin hundrädsla, och som tidigare trådskrivare skrivit skrämmer vissa hundar mer än andra.
Bara på några år har frekvensen av antalet doberman, rottweiler och bullterriers ökad markant hos människor som vill verka hårda, liksom chihuahuas, nakenhundar och andra "accessoarer" har ökat hos andra samhällsgrupper. Jo, människor är kul att generalisera bland ;). Därmed sätter jag givetvis inte likhetstecken mellan att äga en viss hund och att köra en viss stajl.

Här i stan har det blivit inne att ha en farlig eller "speciell" hund. Gärna en riktig killer som "dödar det mesta" (som en kille sa) eller nån "sak", rosettprydd, som tittar upp ur handväskan......

Sen undrar jag också om allt detta prat om utställningar. Många kennelhemsidor man besöker har stamtavla upp och stamtavla ner.
Jag får lite äckelkänsla när man bara pratar om hundarna i form av detaljer i päls osv. Jag vet att man måste ha vissa raskriterier och utställningar tar inte bara hänsyn till utseende, även temperament, av vad jag har förstått.

Avvikelse från tråden, men vet nån varför det är såhär (en massa rotweilers på gatorna, utställningar).

Sedan tillbaka till vallhundarna, lapphundarna: Enligt dig Frazze låter det nästan som att man inte kan äga en vallhund ifall man inte är renägare eller agilityfreak. Jag är ute efter en hund som ger mig utmaningar, som jag går kurser med, är ute med mycket (jag är ute mycket i skog och mark) men kanske inte kommer att valla med. Du verkar ju veta en del om de hundar jag funderar på och skulle alltså avråda mig att skaffa en lapphund?
 
Jag har lite erfarenhet fran Samojed och blandning mellan Samojed och Lapphund, da min moster har haft dessa. Mest ar det att jag passat den ena som ar en blandning (75% samojed och 25% lapphund), sa hennes temperament var nog mestadels som samojedens. Dock var de inte utstallnings- samojeder.
Valdigt lugnt temperament bada tva, han som var hel samojed skallde aldrig ylade bara, den andra har jag hort gett skall vid enstaka tillfallen for det mesta gnyr hon bara eller forsoker yla. Sen har de ingen aggressivitet i sig, aven da andra hundar har varit aggressiva har de hallit sig helt lugna. Samojeden brukade vanda nacken till om nan forsokte bita sa den hunden fick munnen full med har.
Nu hade ju inte hon som var blandning sa mycket lapphund i sig, sa hon hade ingen vallning alls dock var hon mindre envis an hel samojeden. Min uppfattning av samojeder ar att de ar extremt envisa. Han skulle ga tills han stupa dod ner. Bada gilla att trava timvis och hitta ruttet kadaver.
Men palsen pa blandhunden ar avsevart mer lattskott an den andra. Palsen ar tjock men inte lika lang.

Nja nu gav jag nog inte sa mycket info om lapphunden, da hon som var blandning inte hade sa jatte mycket lapphund i sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikbergstrom Finsk Lapphund Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.