Hur Ska man få med sig all hundmat?

Jag och en kompis var uppe i Sarek i Augusti i 12 dagar. Min hund som är en rottweiler hade jag lämnat hos mina föräldrar, men den saknaden jag kände vill jag helst slippa, plus att han skulle älska att vara utomhus i 12 dagar i sträck. MEN hur gör man med mat till hunden? Att bära med sig 12 dagars mat till en vuxen rottweiler hanne är ej möjligt pga vikten, ca:8 kg, om inte mer pga allt kroppsarbete.
Någon som har ett tips eller en lösning så är jag mkt tacksam!
Martin
 
Toke; sa:
Jag och en kompis var uppe i Sarek i Augusti i 12 dagar. Min hund som är en rottweiler hade jag lämnat hos mina föräldrar, men den saknaden jag kände vill jag helst slippa, plus att han skulle älska att vara utomhus i 12 dagar i sträck. MEN hur gör man med mat till hunden? Att bära med sig 12 dagars mat till en vuxen rottweiler hanne är ej möjligt pga vikten, ca:8 kg, om inte mer pga allt kroppsarbete.
Någon som har ett tips eller en lösning så är jag mkt tacksam!
Martin

Lösningen är lätt, klövjeväska! Man brukar säga att en tränad hund kan bära ca 1/3 av sin kroppsvikt.

Var själv ute i 12 dagar på fjället med mina hundar i somras och den vuxne bar på deras mat.

Bl.a. Dragråttan har bra och slitstarka väskor.
http://www.dragrat.com

mvh Per
 
Jo, men..........

Jo, jag har tänkt på det med väskor men jag är orolig över att hans armbågar ska bli förstörda. Det är inte allt för ovanligt att just Rottweilers får problem med armbågarna. Det är en nöt som är svår att knäck detta.
 
Träna

Den enklaste lösningen heter träning. Det är så gått som ett måste om man tänkt lasta "fullt" i klövjan. Om rasen är behäftade med ledproblem så är det ju brukligt att röntga hundarna vid ca 1 års ålder, och i samband med det så för du ju även ett utlåtande över hundens "ledstatus".

Oavsett om vovven har pålagringar (eller något annat) eller är friröntgad så måste muskulaturen tränas upp innan den börjar bära tungt. Annars får man väl i bästa fall en vovve med träningsvärk :) och i värsta fall så kan de problem du oroar dig över uppkomma. Men med rätt träning i lagoma doser så bör det inte vara något problem.

Om du ändå är osäker på om just din hund klarar en längre fjälltur så kan du kanske prata med en ortoped (veterinär sådan).

/Jesper
 
Jag instämmer med polarhunden, börja med tomma väskor för att hunden ska vänja sig och öka succesivt belastningen.


/Per
 
Sarek -hund

Tänkte bara säga att hundar bara får vara i Sarek under perioden 1 januari-sista april och då ska de vara kopplade. Dock finns det ju många andra fjäll där man får ha hund, typ överallt utom nationalparker...

/ Johan
 
Re: Sarek -hund

ekenstedt; sa:
Tänkte bara säga att hundar bara får vara i Sarek under perioden 1 januari-sista april och då ska de vara kopplade. Dock finns det ju många andra fjäll där man får ha hund, typ överallt utom nationalparker...

/ Johan

Så länge man följer Kungsleden så får man ha med sig hund (kopplad) året runt. Ok man är inte så långt in i nationalparken men ändå ;)

/Jesper
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.