Första hjälpen för hundar?

Hallå!

Jag söker LITTERATUR (vettig sådan!) och enklare KURSER (dvs inte veterinärprogrammet!) inriktade på första hjälpen för hundar.

Min egen erfarenhet av första hjälpen rör människan och är hämtad från dels det militära, dels Röda korset. Under årens lopp har jag haft förmånen att få utbilda jägare, jaktguider och hundförare i första hjälpen med fokus på människan - och då endast tillfälligt berört den fyrbente kamraten.

Nu är vi några stycken som funderar på att fördjupa våra kunskaper kring just hundens akuta sjukdomar och skador. Den lokala grenen av Brukshundsklubben var inte till någon nytta, och veterinären i byn saknade tid eller intresse - så därav detta famlande i cyberrymden!

Ser fram emot Era idéer!

/C.
 
Hör med räddningstjänst i din hemtrakt om dom inte har räddningshundsförare i sin organisation. Dom ska och bör kunna ta hand om de flesta allmäna skador som en hund utsätts för t.ex. sårskador i tassar o ben, sträckningar i olika muskelgrupper, hälta m.m.
 
...söker vidare!

Tack!

Idén om Räddningstjänsten var bra - men saknar anknytning till verkligheten just här och nu. De lokala förmågorna saknas så att säga. Men jag söker vidare inom totalförsvarets civila grenar...

Jag har dessutom fått tips om en artikel skriven i senaste numret (det första och just nu enda) i tidskriften FJÄLLHUNDEN och sedan har Försvarsmakten ett reglemente inirktat på HUNDTJÄNST.

/C.
 
Svenska Brukshundsklubben

Kolla med Brukshundsklubben någon annanstans. Där fins det mycket och kompetent folk, både erfarna
hundförare i allmänhet och tjänstehundförare i synnerhet, både inom räddningstjänsten och Försvaret.
 
Re: ...söker vidare!

Tovetjaern; sa:
Tack!
sedan har Försvarsmakten ett reglemente inirktat på HUNDTJÄNST.

/C.

Även hemvärnet har ett reglemente för hundtjänst...
men jag måste säga att det tyvärr är relativt tunt.
Det tar upp (ganska kortfattat) små och stora sår, benbrott, stukningar, brännskador, medecinintag och olika bett.
Nivån är sådan att hundföraren själv ska kunna utföra allt (typ första hjälpen)
Vid allvarligare skador hänvisas till veterinär.

Vid min instruktörsutbildning (brukshundsklubben)
hade vi ett "häfte" från den lokala veterinären som
underlag när vi läste om sjukdomar och skador..

Lycka till

Peter
 
Tovetjaern; sa:
Hallå!

Jag söker LITTERATUR (vettig sådan!) och enklare KURSER (dvs inte veterinärprogrammet!) inriktade på första hjälpen för hundar.

Min egen erfarenhet av första hjälpen rör människan och är hämtad från dels det militära, dels Röda korset. Under årens lopp har jag haft förmånen att få utbilda jägare, jaktguider och hundförare i första hjälpen med fokus på människan - och då endast tillfälligt berört den fyrbente kamraten.

Nu är vi några stycken som funderar på att fördjupa våra kunskaper kring just hundens akuta sjukdomar och skador. Den lokala grenen av Brukshundsklubben var inte till någon nytta, och veterinären i byn saknade tid eller intresse - så därav detta famlande i cyberrymden!

Ser fram emot Era idéer!

/C.

Hej Claes!
Vet inte om denna är så där jättebra, men den står i vår bokhylla i alla fall, First Aid for Dogs: What to Do When Emergencies Happen.

Apoteket har "Hälsoråd för hund" som är bra allm. vård/sjukvård för hunden.

Hittar du fler/bättre så skicka gärna ett meddelande!


/Ulf

Apto Subeo Supero
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.