Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mitt andra köp vid samma tillfälle som mora:n ovanför var denna, en gedigen pjäs från Bahco/Erik Anton Berg med handtag i sämre skick. Bestämde mig för att skafta om den och omprofilera bladet. Det visade sig att bladet var sjukt hårt. Jag har inte möjlighet att mäta hårdhet i hrc, men jämfört med andra blad jag vet hårdheten på måste det vara 60+ på detta. Jag insåg att jag skulle fördärva härdningen om jag gav mig på den rejäla omprofileringen själv, så lämnade in till proffsslipare (blir mer och mer sugen på den där slipen med vattenkylning depaul nämnde för en tid sedan...). Handtaget blev ok, lönnvril som på bilden fått sin första omgång hårdvaxolja.

Snyggt jobbat! :)
/Lux
 
Den mellersta med rödast ton i skaftet är särskilt fin. Har själv vardagsvarianten med thermorum i skaftet. Har haft den till jaktkniv ett tag och den är bra, men bladet skulle varit 1.5-2 mm tunnare. Har köpt en cold steel master hunter 3v nu som jag tänker prova. Den har bättre attribut i form av tunnare och mer tapererat blad samt bättre parerskydd.
Men egentligen borde jag klara mig med en fällkniv med buköppnare i fickan och bara hänga på flåkniven när den behövs... För många knivar, detta ständiga gissel..

Så många fina knivar i tråden just nu!
Grattis Oreb!
Sjutton vad snygg flåkniven blev, Maw! :)
/Lux
 
Ny kniv!

Mora Craftline Flex.
Annorlunda, mycket tunn, taperad och superlätt Mora-kniv.
Den får SAK:en att verka tjockbladig...;)
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_1159.jpg
    DSC_1159.jpg
    27.5 KB · Visningar: 618
  • DSC_1154.jpg
    DSC_1154.jpg
    23.1 KB · Visningar: 629
Så många fina knivar i tråden just nu!
Grattis Oreb!
Sjutton vad snygg flåkniven blev, Maw! :)
/Lux

Tack. Ja många tjusiga knivar här nu. Inte minst Henjons. Väntar fortfarande på ett par knivblad som aldrig verkar komma. Men tids nog ska det nog bli fler bilder.
Henjon: har du en bild på skaftet med hårdvaxolja, när det är slutbehandlat?
 
Mora Craftline Flex.
Annorlunda, mycket tunn, taperad och superlätt Mora-kniv.
Den får SAK:en att verka tjockbladig...;)
/Lux

Var själv och kände på den senast Flexen på Jula häromdagen. Som en minifilekniv. Lite svårt med att se användningsområde för mig dock. Mora hade dock gärna fått göra en planslipad kniv med vanliga 2.5 mm tjockleken dock. Hade varit klockrent.
 
Tack. Ja många tjusiga knivar här nu. Inte minst Henjons. Väntar fortfarande på ett par knivblad som aldrig verkar komma. Men tids nog ska det nog bli fler bilder.
Henjon: har du en bild på skaftet med hårdvaxolja, när det är slutbehandlat?

Jag håller på och behandlar ff, tänkte tre lager, lägger på det sista imorgon och sen måste det ju torka ordentligt innan man går på med trissan/trollull. Återkommer!
 
Har köpt mig ett par nya buköppnarverktyg. En Outdoor Edge Zip Pro och en Victorinox Hunter XS. Bara så att ni vet.
 

Bilagor

  • DSC_0729.jpg
    DSC_0729.jpg
    16.1 KB · Visningar: 543
Har köpt mig ett par nya buköppnarverktyg. En Outdoor Edge Zip Pro och en Victorinox Hunter XS. Bara så att ni vet.

Ser funktionella ut! På tal om buköppnare... Har ju fått lite lovord på sistone, vilket alltid får mig att känna mig som en bluff, då man ju vet att man kunde gjort alla moment ännu mer noggrant. Därför känns det klädsamt att visa upp ett fatalt misslyckande :) Detta missfoster kom till jorden pga. ren tidsbrist för en sisådär 15 år sedan. Behövde en buköppnare inför en älgjakt, hade sålt den tidigare och köpt ett bra blad att bygga eget av men tiden tröt. Så kvällen innan jaktstart sätts det igång. Handtag... Tja, varför inte ta och dra av ett från en japansk kökskniv och sandpappra lite struktur i! Sagt och gjort, i med lim och dit med bladet. Jahaa... Det blev skitfult, ja. Vad göra? Det går ju inte att tillverka ett mellanlägg i metall nu, klockan är ju läggdags. Jag tar ett av barnens tennsoldater och smälter ner och häller lite snyggt ner i hålet, det blir bra!
Just det, jäklar, behöver en slida också. Hade jag inte lite kydex och snöre någonstans..? In i ugnen, upp med tempen så det går fort. Oj då, brände alltihop. Skit i det, upp med dremeln och försök ta bort det värsta och forma till något som liknar... en iq-befriad gädda? Attans, glömde tejpa lite distans mellan kniv och slida också, det krävs visst de tre största jaktlagsmedlemmarnas gemensamma krafter att överhuvudtaget få ut kniven från slidan... Nåväl, det fälldes en älg och de tre kompisarna fick ut kniven och den funkade ändå. Men sannolikheten för fritagning av bladet och nytt försök till både handtag och slida är, minst sagt, stor :)
 

Bilagor

  • F24CE762-3B74-4044-9F18-9221E30B801C.jpg
    F24CE762-3B74-4044-9F18-9221E30B801C.jpg
    71.1 KB · Visningar: 521
  • 3138CC2C-55B3-489A-9535-D780926D018E.jpg
    3138CC2C-55B3-489A-9535-D780926D018E.jpg
    60.2 KB · Visningar: 512
Tack. Henjon: har du en bild på skaftet med hårdvaxolja, när det är slutbehandlat?

Inte 100% klart men det börjar det likna något. Extremt svårt att ta bilder, det ser mycket bättre ut IRL. Jag tror dock jag kör en vaxolja/hårdvaxolja med högre glans nästa gång. Denna var matt och jag tänker att det påverkar illusionen av djupet i ådringen.
 

Bilagor

  • 20426139-DE76-4AEE-A921-A5A6F44A4BD0.jpg
    20426139-DE76-4AEE-A921-A5A6F44A4BD0.jpg
    39.7 KB · Visningar: 468

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.