Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tyvärr inte eftersom jag inte har kniven hemma. Den är rundad som en halvcirkel i toppen och har ett väldigt tunt blad.
Rent allmänt är knivar med runda spetsar designade till sådant där risken är stor att punktera eller på annat sätt skada det skärande materialet. I t ex jaktknivar/urtagningsknivar handlar det om att undvika skära i tarmar och galla.

Den aktuella kniven är dock en skalkniv. Så varför den behöver ha en sådan spets är för mig en gåta ;).

~Paul~
 
Som sagt, man kanske vänjer sig. Det är ju lätt att bli kär i Spyderco - i vart fall USA och Japan-produktionen (Seki City). Kanske särskilt USA-produktionen. Inget Kina-skit.

Finish och teknisk design är ju väldigt bra. Ingen slarvig cynism i tillverkningsprocessen.
Samma sak tycker jag man kan uppleva med Esee.
Ja, oftast är finishen och kvaliteten i ihopskruvandet hög. Dock finns det undantag.

Av de många Spyderco-knivar jag äger uppvisar ca 15 % någon typ av skönhetsfel eller andra brister. Det kan handla om ojämn/assymmetrisk eggprofil, ojämn- och eller dålig passform på handtaget, lutande spets eller dålig finish på antingen bladet eller övriga detaljer. Det lustiga är att det inte skiljer något mellan USA-tillverkade modeller och de som tillverkas utomlands.

~Paul~
 
Det blir till att baka eget bröd om inte knivarna bara ska ligga och damma i fortsättningen.
Jag får mycket användning av mina bröd-/konditorknivar ;). Det enda brödet jag ibland köper är Lidls tyska rågsiktslimpa på surdeg. Kostar 22:- kronor. Det absolut bästa brödet därute idag!

När vi ändå är OT. Det kan i framtiden vara en dyr affär att inhandla svenska knivar i svenskt stål med tanke på Trumps senaste "stunt".

Om jänkarna lägger 25% extra på importtullar på stål från bl a Sverige så har vi problem! Kanske läge att köpa på sig så många knivar som möjligt nu när priserna fortfarande är någorlunda låga ;).

~Paul~
 
Prishöjning pga tull

Om jänkarna lägger 25% extra på importtullar på stål från bl a Sverige så har vi problem! Kanske läge att köpa på sig så många knivar som möjligt nu när priserna fortfarande är någorlunda låga ;).
~Paul~
Det borde rimligtvis inte påverka priset i särskilt hög grad. Materialkostnaden är som regel en bråkdel av försäljningspriset. Möjligen kan "smarta" handlare pass på att höja priset med hänvisning till den nya tullen.
 
Det borde rimligtvis inte påverka priset i särskilt hög grad. Materialkostnaden är som regel en bråkdel av försäljningspriset. Möjligen kan "smarta" handlare pass på att höja priset med hänvisning till den nya tullen.
Fast materialkostnaden är bara en detalj i det hela.

Jag tänker såhär:
Om amerikanerna lägger på 25% extra i tull så kommer svensk stålexport per automatik att minska. Minskad efterfrågan leder till osålt stål. Jänkarna står som nr 2 i denna lista. Nummer 1 är Tyskland.

Med andra ord så är det ett substantiellt bortfall. Det i sin tur borde påverka arbetsmarknaden i vårt land, dvs minskade order och neddragningar. För att kompensera för detta så blir man tvungen att avskeda och höja priserna på sina produkter. Eller tänker jag fel?

~Paul~
 
Tvärtom

Det borde väl vara så att de amerikanska exportprodukterna ökar i pris (beroende på högre priser på deras importstål) och vi handlar då i stället europeiska produkter dvs våra tillverkare får högre volymer. Tullskydd brukar sällan få den effekt som avses.
 
1. Det borde väl vara så att de amerikanska exportprodukterna ökar i pris (beroende på högre priser på deras importstål)

2. och vi handlar då i stället europeiska produkter dvs våra tillverkare får högre volymer.

3. Tullskydd brukar sällan få den effekt som avses.
Komplicerat ämne, som sagt var.

1. Poängen för Trump är att de amerikanska tillverkarna skall inte behöva importera stål, utan använda det inhemska i stället!!

USA är ju inte med i EU. Deras varor har pga tull och diverse andra avgifter alltid varit dyra här i Europa jämfört med inrikes. Att ytterligare fördyra dessa produkter kan knappast vara i amerikanernas intresse. Det skulle ju innebära att försäljningsvolymen minskar och precis som du säger så skulle det innebära att vi handlar annorstädes.

2. Kanske det. Men om de svenska knivarna samtidigt går upp i pris så kanske det innebär att vi handlar mer från Kina, Japan och andra, obskyra länder ;).

3. Det kan jag verkligen hålla med om :)

~Paul~

PS Förslaget från den Trumpne har tydligen inte klubbats igenom ännu. Vi får se hur det går. Kanske oroar vi oss i onödan...
 
Så skall det se ut!

:Esee Expat MEDELLIN01B

Syftar förstås på den lilla ansatsen i kombination med ett fullt flatslipat blad. Bladbeläggningen kan jag däremot vara utan.

Bladet är i AUS-8 rfr. stål.
 

Bilagor

  • Esee Expat MEDELLIN01B.jpg
    Esee Expat MEDELLIN01B.jpg
    146.5 KB · Visningar: 329
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 337
Såg den också nyligen, och noterade de trevliga attributen som du nämner. "Tyvärr" är andra sidan på greppet av metall = styggelse till handtagsmaterial på bruksknivar.
 

Bilagor

  • medellin-01_2_.jpg
    medellin-01_2_.jpg
    26.6 KB · Visningar: 327

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.