Diaframkallning

Hur stor roll spelar egentligen labbet in när de framkallar dia? Självklart kan ett slarvigt labb repa och skita ner filmen men kan de påverka filmen mer?

/David
 
Inte så stor skillnad

Om labbet har sin dia-process (E6) rätt inställd ska det inte vara särskilt stor skillnad mellan olika labb.
Men slarvar labbet med processen så kan det bli t.ex. färgstick i bilderna.
Sen kan ju labbet medvetet påverka framkallningen om du ber om det, för att t.ex. "pressa" filmen.
 
En film om dan

Jag har i över 20 år använt Kodachrome och då har man inget val nar det gäller lab. Men eftersom jag numera vill CS-ramar har jag bytt + att jag blev leds att vänta 3-4 veckor på att få Kodachrome framkallad har jag bytt till film som framkallas med E6.

Men sedan en kurskamrat i slutet på 70-talet ficka alla sina semesterbilder sabbade av labbet som råkade ha en dålig dag, så brukar jag posta en film varannan dag, då jag vill ska framkalla mina semesterbilder, så om labbet skulle råka ha en dålig dag så sabbar dom bara en film. Det skulle inte vara roligt om man efter en långresa inte får ett enda användbart foto.

Har något minne av att någon svensk Himalayaexpedition fick väldigt mycket bilder sabbade av något lab.

Per Brune
 
Hmm

Ja, skräckscenriot är ju att det händer något när de framkallar filmen. Jag hade senast 50 rullar som skulle framkallas och då orkar man ju inte pytsa in en varannan dag. Kanske är det så att ett dyrt proffslabb säkerställer och minimerar riskerna.

Jag var mer intresserad av att veta om en normal framkallning (alltså inte pressning) skulle kunna påverka filmen. Det behövs ju inte mycket felexponering (1/2 steg) för att det skall synas på bilden och jag undrar därför om labbet kan strula här med. Dvs de råkar "pressa" filmen 1/2 steg genom att ha någon bad ytterst lite för varmt eller kallt.

/David
 
Kapning av filmen

Att ett proffslab borde vara säkrare är väl troligt. Prisskillnaden hos Scandinavian Photo är 37 kr (Q-Mailer) mot 29 för Fuji. Sen ska man kanske också räkna de tio kronorna i porto - som går att komma runt genom att lämna påsen i en fotobutik (behöver inte ens vara Fuji, Kodak och Fuji byter påsar någon gång i veckan).

Till saken: med Fujis 29-kronorspåse blir småbildsfilmen kapad i stycken om fyra rutor jämfört med sex för ett proffslab. Det innebär större risk att filmen blir kapad fel. Än värre är Fuji tejpar ihop sina filmer på ett (enklare?) sätt så att sista rutan på filmen i stort sett alltid blir kapad.
 
Låt det ta tid.

Jag tänker då nuförtiden ALLTID på att lämna få filmer åt gången. Jag fick själv ett gäng filmer (framkallade av ett proffs)från i somras mer eller mindre fördärvade. Har man varit ute på nått skoj och säkert aldrig får chansen och ta lika bilder igen så är det VÄL VÄRT MÖDAN att skeppa iväg filmerna olika dagar. Kanske inte en om dagen, men om man varvar filmer från olika platser/dagar kan man ju ha något kvar om det händer något tråkigt på labbet.

Laila.
 
Framkallningspåsar

Hej på er
Jag har användt mig av Agfa´s framkallningspåsar
med ett mycket bra resultat, inte en ända film
har det varit fel på. Plus att jag kan ta 37 bilder
utan att dom kapar den sista rutan (vilket Kodak gör)
Min film som jag använder är Kodak krome elite 400 och 200.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pery Diaframkallning + CS-ram + CD Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.