Kanotförsäkring

Mätte min Gunnebo klass 2 låskätting till exakt 24,5mm med skjutmått, alltså inga problem att låsa genom röret som även tidigare sagts!

/Janne

Åtminstone en av mina Gunnebo LK7-2 är också strax under 25 mm. Jag försökte för sådär 10 år sedan, dra kedjan genom en plastslang med innerdiametern 25 mm. Det gick några dm sedan var det stopp (friktion).

Per
 
När jag kollade sist med Folksam så räckte klass 2 för båt under 200kg å klass 3 för båt över!
Men ska kolla igen för säkerhets skull!

/Janne
 
Du kan ha rätt!
Har aldrig seriöst funderat på att låsa kanoten och mina båtar har vägt mer.

Det fånigaste är dock att kraven är obefintliga när det gäller vad man låser fast i., eller var det sist jag kollade i alla fall.
 
Japp Anders nu har jag kollat! Det är helt ok å jättebra tyckte Folksam om att låsa med klass 2 + även låsa fast i regel :)

/Janne
 
Märkning av kajak...

en sak är fastlåsning men hur är det med märkning av kajaken, VKVn har ju produktionsnummer på skenan för sitsen. Hur är det med andra fabrikat och modeller? Skulle man kanske ha ett gemensamt register där man kan kontrollera att kajaken man funderar på att köpa inte är stöldgods? Visst, byråkrati...och kostar en massa pengar för att hålla uppdaterat eftersom var och varannan kanotist byter kanot som om det vore underkläder....så jag tror kanske inte på det heller. Hur mycket kanoter stjäls egentligen och hur försiktig skall man vara när man köper en beg. kanot billigt pga av tappat intresse?
 
Vissa tillverkare har i alla fall register över alla kajaker och tillverkningsnummer. Dels för att kunna följa upp ur kvalitetshänseende, men det betyder då också ev att åtminstone förste ägaren finns registrerad.
 
Om jag fattar villkoren rätt i min hemförsäkring hos If så gäller försäkringen för egendom till ett värde på upp till 50 kSEK, för saker som man har på annan plats än i bostaden.

Vissa undantag (givetvis) bl.a max 8 kSEK för en cykel. (Ifjol var maxbeloppet för en cykel ännu löjligare, nämligen 5 kSEK).

Per
 
OK,
Möjligen utgör If ett undantag, annars brukar det faktiskt finnas ett undantag för kanoter och vindsurfingbrädor av nån anledning.
Annars får man ha nästan vad som helst, och jag tror inte heller att det finns nån gräns för värdet på prylar förvarade i garaget heller, så länge det omfattas av lösöresbeloppet.

Det innebär dock att man kan ha cyklar, skidutrustning, (motorsågar, åkgräsklippare, verktyg) till stora värden, men inte kanoter. I något bolags hem/villaförsäkring har jag för mig att småbåt ingår - och då måste ju kanot omfattas. Dock brukar det finnas en maxlängd på "småbåt" och den längden brukar vara i kortaste laget för en kanot.

Paddlar och flytvästar är dock rimligen försäkrade...
 
Om jag fattar villkoren rätt i min hemförsäkring hos If så gäller försäkringen för egendom till ett värde på upp till 50 kSEK, för saker som man har på annan plats än i bostaden.

Vissa undantag (givetvis) bl.a max 8 kSEK för en cykel. (Ifjol var maxbeloppet för en cykel ännu löjligare, nämligen 5 kSEK).

Per

Som jag skrev tidigare, även Trygg-Hansa. Kollat med telefonsamtal. Så två "bra" försäkringsbolag finns det iaf. :)
 
Det låter ju glädjande.
Jag har tidigare kollat Salusansvar, och Länsförsäkringar och något bolag till, och där var det nobben för kajaker. Ett problem är ju att villkoren numer kan se ut lite hur som helst. Kan ju vara bra att bolagen inte bara kan konkurrera med pris utan även med villkor ("kvalitet") kan man tycka men i själva verket minskar det förstås konkurrensen eftersom prisjämförelser lätt blir svåra och missvisande.
 
Det kan ju tyckas att det är en fördel för oss om kanoten ingår i ordinarie hemförsäkring. För de som inte har kanot är det ju trist för då betalar de för något som de inte utnyttjar. Frågan är hur många sådana "ingår men ej utnyttjar" som de olika bolagen har. Men givetvis är det totalbilden som är intressant. Att kanoten ingår spelar ingen roll om det företagets hemförsäkring är ett antal hundralappar dyrare. Sen finns det rabatter om man har bil, mc, stuga osv i samma bolag. Jämför totalbilden för just dig!

Det bästa vore förmodligen att betala speciellt för varje pryl för då betalar man bara för det man verkligen har! Det skulle bli en lång lista att bocka av men en korrekt lista ;-)

Allra viktigast är trots allt att den nya fina kanoten är försäkrad!

Det finns inga fria luncher heter det - och det gäller även här. Ingår det så betalar man för det...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.