Hela Utrustningen

Hyr/köp

När vi var på MT Blanc så hyrde vi skor,stegjärn och isyxa. rep och isskruvar köptes in av min vän och finns tillgängligt för lån.

Men visst vill jag ha egna gjejor med tanke på vad priset var för hyra en vecka så är det en bra affär att ganska snabbt köpa egna grejor.

Har du några bra förslag på storskor som passar mina planerade aktiviteter?

Jag har tittat på Camps lätta stegjärn och isyxa tycker de såg väldigt bra ut & var framförallt lätta.

Tar man island Peak med en grupp så ingår den mesta utrustningen och då behöver man ju inte göra så stora inköp.

Syrgasutrustning kan ju vara bra att köpa in för den som har pengar i stora mängder & det har inte jag. Behovet är inte så stort för den delen heller.

zzeezz
Med tanke på to-do-listan behöver du uppgradera klätteravdelningen med en del alpin utrustning. Isyxor, skruvar, tunnare rep, storskor, stegjärn etc. (och kanske en syrgasutrustning för att få den rätta himalaya känslan :))
 
Min lista skulle bli hur lång som helst... Fast en del saker används ju mycket av övriga familjen.

Har ju t.ex. fem olika modeller sovsäck (en Coop Stripe -3, en Coop Wigwam +11, en Coop Wigwam -12, en gammal "dunåtti" som jag knappt använder, och så en Haglöfs Goga Pro 6). Stripe-säckarna har vi dessutom totalt tre av. Sen har ungarna varsin sovsäck.

Liggunderlag har jag nog 6-7 stycken olika, plus 4 stycken självuppblåsande.

Tält 5-6 stycken (ett Helsport Snohetta 3-camp, ett litet kul som jag inte minns vad det heter, ett gammal Coop kupoltält, ett 6-manna campingtält från Rusta, två mindre "cykeltält" som jag kör som 1-mans).

Kök.. ojoj, ett Trangia med gasbrännare, ett ÖB-kök, Biltemas "lättviktsbrännare", ett par gamla spritkök (inklusive ett Meta 80). Och ett par olika hemmagjorda läksburksbrännare.

Ficklampor... sist låg det 6-7 stycken olika i lådan, från Biltemas 10-kronors nyckelringslampa (både gamla blå och nyare vit), via några små MagLite-kloner till en stor 4xR20 strålkastare. För att inte glömma campinglampan som vi har i stora tältet.

Det blir med andra ord en VÄÄÄLDIGT lång lista:)

(Men jag har inte heller nån kajak eller kåta, inte heller några klätterprylar:)
 
Oj

Oj
Bara tanken på vad allt kostat och vilken plats det tag gör mig vimmelkantig.

Jag har som ett krav innan jag köper utrustning det är att det ska användas flitigt & jag använder nästan allt jag har ofta.
Det kanske ni gör också, men jag vill inte ha saker som ligger och samlar damm bara.

Några få prylar som går att använda vid flera (alla) olika aktiviteter är min melodi.

MVH
zzeezz


Min lista skulle bli hur lång som helst... Fast en del saker används ju mycket av övriga familjen.

Har ju t.ex. fem olika modeller sovsäck (en Coop Stripe -3, en Coop Wigwam +11, en Coop Wigwam -12, en gammal "dunåtti" som jag knappt använder, och så en Haglöfs Goga Pro 6). Stripe-säckarna har vi dessutom totalt tre av. Sen har ungarna varsin sovsäck.

Liggunderlag har jag nog 6-7 stycken olika, plus 4 stycken självuppblåsande.

Tält 5-6 stycken (ett Helsport Snohetta 3-camp, ett litet kul som jag inte minns vad det heter, ett gammal Coop kupoltält, ett 6-manna campingtält från Rusta, två mindre "cykeltält" som jag kör som 1-mans).

Kök.. ojoj, ett Trangia med gasbrännare, ett ÖB-kök, Biltemas "lättviktsbrännare", ett par gamla spritkök (inklusive ett Meta 80). Och ett par olika hemmagjorda läksburksbrännare.

Ficklampor... sist låg det 6-7 stycken olika i lådan, från Biltemas 10-kronors nyckelringslampa (både gamla blå och nyare vit), via några små MagLite-kloner till en stor 4xR20 strålkastare. För att inte glömma campinglampan som vi har i stora tältet.

Det blir med andra ord en VÄÄÄLDIGT lång lista:)

(Men jag har inte heller nån kajak eller kåta, inte heller några klätterprylar:)
 
Tjaa, den gamla Dunåtti-säcken är ju över 25 år gammal (köpte den som patrullscout), Stripe-säckarna är köpta för camping med sambon (för att kunna koppla ihop dem) för 15-20 år sen. En del saker är köpta på loppis (Meta 80-köket 25 spänn), och många saker är ju för att hela familjen ska kunna komma ut (med bara ett självuppblåsande blir det trångt att sova två vuxna och två barn). Och en del saker är ju köpta för att få lättare packning. En del saker är "slit och släng"-grejer (39-kronors liggunderlag från Intersport som åker med när man ska på picnic) och andra används försiktigare (Thermarest).
 
Bara tanken på vad allt kostat och vilken plats det tag gör mig vimmelkantig.

Iofs är det för det mesta billiga grejer på Coop, ÖoB, Rusta och Biltema. Det kan vara ett bra komplement i många fall men jag har varit igenom fasen med tält och sovsäckar som inte riktigt håller för mina tripper. Så på senare tid har det blivit prylar med lite mer kvalité.
 
För min del är det ju grejer som jag samlat på mig under över 30 års friluftsliv. Och många grejer är ju sånt som är köpt till de fåtal gånger jag lyckas få med mig familjen ut. Mycket skulle jag kanske kunna slänga eftersom jag använder det så sällan, men så länge jag har plats och grejerna GÅR att använda så får de vara kvar.

Sen är det ju så att ska man köpa en komplett BRA utrustning från scratch så kostar det multum. Det var nån nån gammal tråd om det här på forumet, om man måste vara miljonär för att komma ut i naturen. Därför börjar de allra flesta med lite billigare grejer och byter sen upp sig efter hand. Och då har man ju de billigare grejerna kvar sen. Sälja dem är oftast ingen mening med eftersom man inte får så mycket för dem, bättre att ha dem som extragrejer att låna ut eller använda när man inte behöver de dyra grejerna.
 
Kul men jobbiggt

Jag började skriva en sån här lista men insåg att den skulle bli fruktansvärt lång, och ändå säljer jag gamla saker jag inte använder... Så jag presenterar bara sovsäckar och ryggsäckar här;-) Skulle man gå in på alla tre cyklarna, två kajaker med tillbehör, kiteprylar, lådvis med klättergrejor, 30+ knivar, 15 ficklampor och 10+ skidor börjar det nästan bli lite maniskt;-)

Herregud vad man samlar på sig saker efter 25 års frilufsande!

Sovsäckar och liknande
Caravan Navarac
Western Mountaneering High Light (sommarbruk)
Western Mountaneering Big Horn (vinter)
MEC Merlin (höst för mig sommar för frun;-)
Haglöfs Black Base (reserv eller vinter för frun)
Western Mountaneering VBL
Sirra designs Sideninnerpåse
GTX sovsäcksöverdrag hemmasytt
Liggunderlag light cellplast
Therma rest orginal (med massor med lagade hål, typ 30)
Therma rest ny
Down mat 7

Ryggsäckar
Klättermusen Gnejs
Arcteryx Bora 95
Arcteryx Needle 55
Arcteryx RT 25
Lowe Alpinist 50
Macpac Mountain Marathon 35
Hemmasydd attacksäck 40 L
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.