Handsåg

Jag har länge haft en liten yxa i min ryggsäck, men denna har nu fått lämna plats för en såg istället. Jag hade svårt att välja en såg så jag gjorde ett litet test mellan fyra olika sågar för att hitta min favorit. Kolla gärna resultatet på http://jonasvildmark.blogspot.com/ .

Vad har Ni för favoriter?
 
Viking Eka eller Coghlans CL?

Nä det är inte ofta yxan får följa med. Har nog mer användning av en såg och tänkte skaffa en ihopfällbar kombisåg. Har för mig att Clas Ohlson tidigare hade en liknande i sitt sortiment kallad EKA Viking. Någon som vet om de är samma såg och vet om de är stabila och bra?
 
Köp

Nä det är inte ofta yxan får följa med. Har nog mer användning av en såg och tänkte skaffa en ihopfällbar kombisåg. Har för mig att Clas Ohlson tidigare hade en liknande i sitt sortiment kallad EKA Viking. Någon som vet om de är samma såg och vet om de är stabila och bra?

Har använt en sån såg i ca tio år. Stabil, lättpackad samt slår alla grensågar med hästlängder. Jag har sett den med en massa olika kända och okända varumärken, så jag antar att den kommer från Kina. Själv har jag reklamtryck på min.
 
Den här varianten, inte så lätt, men det kompenseras av dess effektivitet anser jag.

Att bära på en lätt såg som inte är optimal att såga med är ju ingen höjdare...

Vet inte om den finns i lättare lika starkt material numera, ngn som vet ?
 

Bilagor

  • sagbag.jpg
    sagbag.jpg
    70.6 KB · Visningar: 4,070
Den här varianten, inte så lätt, men det kompenseras av dess effektivitet anser jag.

Att bära på en lätt såg som inte är optimal att såga med är ju ingen höjdare...

Vet inte om den finns i lättare lika starkt material numera, ngn som vet ?

Sågen som honkydory länkade är lika bra att såga med, men lättare att packa. Klarar dock inte lika stora stockar pga mindre utrymme mellan båge och blad. Men det är sällan jag sågar nåt över 20cm i diameter.
 
Har använt en sån såg i ca tio år. Stabil, lättpackad samt slår alla grensågar med hästlängder. Jag har sett den med en massa olika kända och okända varumärken, så jag antar att den kommer från Kina. Själv har jag reklamtryck på min.

Tack, bra och veta att den är så hållbar. Tror det ingår tre olika blad och speciellt bågfilsbladet kan vara användbart.

Sågen som honkydory länkade är lika bra att såga med, men lättare att packa. Klarar dock inte lika stora stockar pga mindre utrymme mellan båge och blad. Men det är sällan jag sågar nåt över 20cm i diameter.

Sen går det ju å vänd på'n. ;)

Naturligtvis ska man ha en sån här:
94f3433cf770e01c0e4f2aff0284ea63.jpg


Din hemsnidade är toppen fin! Skulle gärna köpa en av dig om du har tid att snickra till en.
 
Jag använder en likartad såg som den ovan, men helt i metall och paketerbar i rörform när jag vandrar vintertid med kåtan. Finns en recension här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1874

Andra årstider blir det Malcos kvistsåg (rött skaft), som jag till min förvåning också nu fann på Frisports hemsida. En bra såg men Malco har slutat tillverka just den och har andra varianter. Tror jag passar på och beställer en till medan den finns kvar:)

Båda sågarna finns här:
view_image.asp


http://www.frisport.dk/sites/produkter.asp?id=55&myActive=55&sitemod=gruppe

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.