Lappknivar

Same/lapp knivar är något som intresserat mig ganska länge, men vet ytterst lite om dem. Provade att goolga men hittade inte mycket.
Så är det någon här som kan tipsa om någon bok/hemsida som tar upp samerna knivar och dess användning.
 
Du känner inte till några med lite lägre pris...

Såg ett gäng halhornsknivar upp i kaffekåtan i somras. Man kunde gå in i en kåta där det bara fanns hantverk, flickvännen fick mer eller mindre släpa en ut därifrån...
 
sajberjohan; sa:
FJS90-91; sa:

Det är riktiga konstverk dess värre kostar de som ett konstverk också =)

Du får helt enkelt öppna eget.
Äger en riktigt fin fällkniv med kolsvart kniv blad och renhorn som jag köpte uppe vid gunnarn (om jag inte minns fel) för något år sedan.
Vågar knappt använda den..
 
sajberjohan; sa:
Du känner inte till några med lite lägre pris...

Såg ett gäng halhornsknivar upp i kaffekåtan i somras. Man kunde gå in i en kåta där det bara fanns hantverk, flickvännen fick mer eller mindre släpa en ut därifrån...

Själv så sparar jag till en kåsa.. Fanken dom kostar minst 2000:-.. huh svårt att motivera hemma :) Vilken prisklass hade du tänkt?
 
sajberjohan; sa:
Du känner inte till några med lite lägre pris...

Jag tycker att det verkar som om prisutvecklingen de senaste åren varit rätt försiktig. Jag tycker det var hur länge sen som helst sen man kunde köpa en kniv för 3 000:-. Sedan är Wennbergs inte det billigaste stället att handla, men skillnaden är inte så stor. Jag har t ex varit och hälsat på Fanki (N+E) i Kaitum* och priserna har varit marginellt lägre då, än i Kiruna.

Billigare knivar, är antagligen knivar som är fina och kanske liknar lappknivar, men inte äkta vara.
Och den äkta varan är inte dålig, den gravyren hittar man ingen annanstans...
Lite grann skiljer ju priserna mellan slöjdarna, men det gör ju även alstren.

I skogen brukar jag dock ha morakniv!




*mor min är uppvuxen i Kaitum

[Ändrat av Mezzner 2004-02-20 kl 14:19]
 
Men den här var inte så orimligt dyr, endast 3200:- det e ju inte så dyrt om man jämför med vad man får för pengarna, kolla de massproducerade dussinknivarna från fällkniven?!


kn_bp.jpg
 
FJS90-91; sa:
sajberjohan; sa:
Du känner inte till några med lite lägre pris...

Såg ett gäng halhornsknivar upp i kaffekåtan i somras. Man kunde gå in i en kåta där det bara fanns hantverk, flickvännen fick mer eller mindre släpa en ut därifrån...

Själv så sparar jag till en kåsa.. Fanken dom kostar minst 2000:-.. huh svårt att motivera hemma :) Vilken prisklass hade du tänkt?

2000:- för en kåsa... vågar man knappast nömna för tjejen ens, hur ska man förklara att man tänkte köpa en kniv för X antal tusingar.
Får nog bli att köpa en trisslott så länge =)

Hittade några ställen som säljer sameknivar och andra grejer fast det är mer fabrikstillverkade saker, de är fina men inte lika fina som handgjorda.

http://www.karesuandokniven.com/
http://www.kero.se/valkommen.htm
http://www.presentbutiken.se/

Fanns t.o.m. ett "gör det själv kit" =)
 
-Gå int på allt jvla skit som tillverkas..

Finns så mkt dynga som påstås vara sameslöjd, men är värdelöst träpinne-skit som du lär tappa i första sittningsrast...
En 'lappkniv' 'Niebe' med 'Doappeht' finns som storhuggare och vanlig matredskap, verktyg osv.
Helhorn helst älg som är mindre sprickriskabelt då kniven används blöt, diskas, tvättas ren osv.
Kniven skall i specialslidan ha 'knäpp-ljudet' för att därmed sitta för evigt fast, utan att som finska Karesuando-dolkar o svenskt dravvel, halka ur vid första gupp..
Rågarvat läder ett måste, inte metallgarvat kromgarvat skräpindustriellt strunt. Är det som håller en livstid.

Sameslöjd är heller inte perfektionismen via maskin-tillverkning som många trott, utan handgjordes förr med många skavanker, men ändå vackra med sin patina..
Knivbladen har blivit bättre också... mycket har ändrats..
'Blodhål' i slidan är bra för torkningen.
Och man har oftast i samband med slakt flera knivar med sig färdigslipade.
Själv har jag fil ock i samma slöjdstil för just slöa kniveggar..
Vi lever i en helt annan dimension idag med material som aldrig fanns förr, så jag vete fan om jag ens bryr mig samla på knivar som blir med initialer så vädefulla att larm måste sättas på i sommarstuga innan far nånstans.. Det är ju rent fjolligt så det har burt av.. Husbehov i egenutrustning gällde att göra och underhållas. Sen fick det vara...
Men prova "Mattarahka" slöjdkooperativet i Kiruna..norr om stadens utkant.
Risk att det kostar.. Fankir, Helge Sunna, Järva-Per Blind, Rimpi, finns väl högvis på Samernas Folkhögskola i Jokkmokk att höra med.

Mannet !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.