Alpinkängor att fjällvandra i?

Hej. Tänkte höra med folk som faktiskt har haft fötterna i ett par alpinkängor huruvida det är ens är lönt att leta efter ett par skor som lämpar sig för alpin/glaciärvandring och lättare isklättring, och samtidigt är lämpliga att fjällvandra någon vecka i under sensommar, eller är man helt fel ute då?
Hur är det att gå längre sträckor på fast mark i alpina kängor och hur tar man med temperaturen i beräkningen? Märker att väldigt få beskrivningar av kängor på olika webbshopar ger ungefärliga "komforttemperaturer".

Jag är ny på det här området och försöker helt enkelt lära mig mer om utrustningen.
 
Hej. Tänkte höra med folk som faktiskt har haft fötterna i ett par alpinkängor huruvida det är ens är lönt att leta efter ett par skor som lämpar sig för alpin/glaciärvandring och lättare isklättring, och samtidigt är lämpliga att fjällvandra någon vecka i under sensommar, eller är man helt fel ute då?
Hur är det att gå längre sträckor på fast mark i alpina kängor och hur tar man med temperaturen i beräkningen? Märker att väldigt få beskrivningar av kängor på olika webbshopar ger ungefärliga "komforttemperaturer".

Jag är ny på det här området och försöker helt enkelt lära mig mer om utrustningen.

Hej!

Jag använde mina La Sportiva Nepal EVO-dojor två veckor i Sarek i somras vilket fungerade kanon. Skorna är idealiska för glaciär och blockterräng, vilket min Sarekvandring till största del bestod av, även om det inte heller var några som helst problem att korsa dalgångarna med dem. Det som händer är ju egentligen att man sliter ut skorna fortare genom att använda dem till något de egentligen inte behöver användas till, vilket kanske för vissa känns sådär med ett par kängor för 4000 (vet att sulan och "framfästet" [gummibiten] för de fasta stegjärnen kan slitas ut ganska fort, vilket de gjort hos en kompis som använt dem väldigt mycket till vandring). Jag tänker i vilket fall som helst använda dem i svenska fjällen även nästa sommar. Alla har ju inte råd eller lust att äga två par skor!

Lycka till!
 
Här är lite om val av storsko och stegjärn.
http://www.alpin-ism.com/equipment/BootsandCrampons.cfm

I ditt fall skulle jag välja en sko i klass B2. Halvstyv sula och minst med klack bak. Då passar den med halvstyvt stegjärn med bygel bak. C2. Då har du en bra kompromiss mellan att vandra till och på berget.

Å andra sidan har jag ett par kayland m11+ vilka räknas som en lädersko i B3 klass. Den går att vandra i. Men det känns lite stelt i början. Men den är perfekt även till isklättring.
 
Jag har några olika storskor och tycker det går alldeles utmärkt att gå i dom. Mina Vega är i och för sig lite onödigt klumpiga, men då är dom aningen större än nödvändigt. Jag har blivit lite försiktigare när det gäller vandring i och med att sulan slits, framförallt fram runt tån. När kanten rundas av tycker jag att de fungerar lite sämre för klippklättring, i alla fall på lister och liknande. Däremot sitter stegjärnen (har både helstyva och ledade) än så länge lika bra som tidigare Så min slutsats blir att om du har tänkt klättra mycket alpin klippa så kanske du ska vara försiktig med att vandra för mycket.
 
Stort tack för tipsen såhär långt. Då vet jag att det inte är en oförenlig kombination i alla fall.

Ökat slitage har jag absolut räknat med, men det kan vara en smäll man får ta, då alternativet är att köpa två olika par, varav det ena kanske blir stående i garderoben 355 dagar om året. I och med att jag fortfarande är grön och utforskar området så känns det onödigt. Ska jag ändå införskaffa ett par fjällkängor så kan jag ju lika gärna köra på något som faktiskt är någorlunda lämpat för mer alpina upptåg också, och skulle det intresset bita sig fast så kan man ju gå vidare därifrån sedan, och om inte så är dom ju fortfarande användbara.

La Sportiva Makalu har jag tittat på bland annat, men dessa verkar vara svåra att komma över i Sverige om man nu vill prova dom först. Ska fortsätta titta på kängorna ni tipsar om. Stort tack för era svar!
 
Hej,

Till skillnad från tidigare svar så skulle jag inte vilja vandra en vecka i fjällen i helt styva storskor (typ la sportiva nepal evo/hanwag omega/scarpa mont blanc). Dels för att de är obekväma att gå i på hård platt mark, men också för att de är väldigt varma på sommaren. Ska du klättra vertikal is är det dock nästan nödvändigt med den typen av helt styv sko där sulan ger en bra plattform att stå på.

Det går mycket bra att klättra alpina snö- eller mix-turer med lite mjukare skor som också funkar hyffsat som vandringskänga. Det skulle exempelvis kunna vara la sportiva trango s evo, som dessutom är betydligt billigare än exempelvis nepal evo. Även styvare läderkängor som hanwag alaska gtx fungerar bra med stegjärn för lättare snö- och glaciär-turer och är ännu skönare att gå i.

Lycka till i skovalet!
 
Hej, meindl Island funkar bra. Stegjärn för enklare ispromenader går bra, åtminstone på mina som är ca 10 år gamla vet ej om de ändrats. Inte så styva och klumpiga som många andra. Haft mina både på mt Blanc, kebne, skogs och fjällvandring samt som vanliga vinterdojjor.
 
I somras var jag och knatade/klättrade i Kebnekaiseområdet i en vecka. La Sportiva Nepal Evo på fötterna, och det fungerade bra. Sulan är lite hårdare än min brors vandringskängor (nån högskaftad svensk variant, är det Lundhags kanske??) , men det upplever jag inte som nåt större problem.

Däremot äger jag också ett par Trezeta Guida, som helt klart är okej att klättra is i, men som jag absolut inte skulle vilja vandra i. De har lika stel sula som Nepal, men den är mycket plattare. Jag har gått en del i dom, och det ger en väldigt mycket större anspänning på framsidan smalbenet än med Nepal.

Så, om du faktiskt tänker isklättra i dom skulle jag inte sikta på mjuk sula för att få vandringskomfort. Jag tycker att det går bra med "helstela" sulor, bara dom är vettigt formade.
 
Värdefulla synpunkter, det tackar jag för. Har haft lite tid att fundera, och sett till prisklass och så vidare så har jag funderat på:

Scarpa Jorasses Pro GTX
La Sportiva Nepal Top
La Sportiva Trango Extreme Evo Light GTX
La Sportiva Trango Prime


Nepal Evo ligger i en lite för hög prisklass för mig just nu.

Förhoppningen är då att kunna göra åtminstone en kortare fjällvandring utan att koka om fötterna, men samtidigt gärna hålla dörrarna öppna för lite nybörjaralpinism i Alperna framöver. Jag har ju dessvärre väldigt svårt att föreställa mig mängden foder och skillnad i foder de olika kängorna emellan, men kan tänka mig att om inte Nepal Evo är för varma för svenska fjäll (enligt inlägg i tråden) så är mina alternativ inte det heller, men inte heller för kalla för Alperna, eftersom de väl ändå är tänkta för den typen av miljö. Jag undrar exempelvis hur det skulle vara att vandra Nikkaluokta-Keb, upp på toppen och tillbaka i ett par Scarpa Jorasses.

Ett annat alternativ är såklart att köpa ett par lite billigare, vanliga vandringskängor till Kebnekaise, och därefter slå till på exempelvis Scarpa Phantom om det blir aktuellt med Alperna.
 
Ett annat alternativ är såklart att köpa ett par lite billigare, vanliga vandringskängor till Kebnekaise, och därefter slå till på exempelvis Scarpa Phantom om det blir aktuellt med Alperna.

Det låter som en bättre ide att köpa två par. Börja med vandringskängor om du ska vandra först.

Sen om du inte vill köpa dyra storskor kanske det går att hitta nåt slitet begagnat som kan funka ett tag.

Jag har klättrat 2-3 år i La Sportiva Trango Extreme Evo Light GTX, både is i skandinavien och i alperna på sommaren. Funkar bra tills det är kallare än -10. Perfekta för alperna. Nu har jag köpt kayland m11+ billigt då la sportiva börjar bli slitna :) Har ett par lundhags när jag vandrar, mycket bättre än storskor för det syftet tycker jag.
 
Det behövs (enligt mig) inga grova kängor för vandring så en bättre variant enligt mig är att lägga ca 400kr på ett par sådana här http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MERELLMBAREFOOTTRUEGLOVE Då får du det bästa av två världar till ett vettigt pris.

Ibland är det dock ett stort mentalt steg att gå från maximal fotbeklädnad till minimal!

Hur är det att göra branta toppvandringar i lös stenterräng i sådana där skor? och blir det inte kallt om det blåser och regnar/snöar? Jag skulle vara lite rädd för att få stenar över fötterna o dyl. Men går man bara i dalar och vädret är någorlunda så funkar väl det att ha vad som helst på fötterna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.