Black diamond snowpack 2

Har funderat på att köpa en liten ryggsäck för dax långa toppturer med skidor. Kan denna vara något? Finns det någon stans i Stockholm där man kan prova den. Har tidigare provat en Dakine Helipro som satt riktigt bra.
Ala ideer mottages tacksamt.
 
Kalasryggsäck

Har haft denna rygga två säsonger. Köpte den på rekommendation av Stefan Palm (guide i La Grave) som använt denna under sin guidning.

Ryggan har en riktigt bra rygg som gör att den sitter bra på. Det finns små metallstänger som du kan forma efter ryggen. Axelremmarna är lagom breda och väl skurna.

Väldigt behändigt med dragkedja som öppnar upp hela ryggsäcken. Inuti upptill finns ett fack som kan stämgas med dragkedja. Perfekt för ha torra reservantar/strumpor mm.

Utanpå ryggan finns två fack. Båda stängs med dragskedja. Det övre har en inre ficka för plånbok som stängs med kardborre. I denna får skidglasögon, vindjacka, 1:a förband, kompaktkamera, stighudar och kardborrebanden till skidor, extra film och lite näsdukar för att torka glasögon plats.

I det nedre facket klämmer du in spaden (skaftet sticker upp ur fickan och speciell lås finns för detta).

I ryggan klämmer jag ner förstärkningsjacka (Patagonia Puffball PO el Marmot Down Sweater), Nikon F5, 80-200/2.8, blixt, 35-70, ljusmätare, 0,3 thermos, 1 baguett med brie och sallad, 1 liter vatten i en Camelback, sond och spadskaftet (violé). Man får lätt ner stegjärn, lite rep och sele om det skulle behövas (nu börjar det bli tungt).

Skidorna kan man snabbt fästa i skidhållare på sidorna (det går inte att sätta dem baktill, vilket kan vara en nackdel).

Ryggsäcken lyser kvalitet och jag är supernöjd med denna pärla.

Min kompis Niclas köpte HeliPron i vintras och den verkar inte dum alls. Satt riktigt bra på ryggen, smarta fästen för skidor, camelback etc. Ryggsäckarna är dock inte i samma storlek (helipron är mindre).

I Stockholm skall säcken finnas på Naturkompaniet och friluftsbolaget (och i Utsidans butik där den är lite svår att prova).

Hälsningar
David - Utsidan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.