Lyx i fält...

UL-kudde på köpet

Jag tycker foliepåsen är rätt så intetsägande. Man måste nästan laga det för att det ska framgå vad det är...

Ett tips om man vill ha med sig vin är att ta med sig en rest i en bag-in-box. Nackdelen är ju att man måste hinka 1 till 2,5liter inte för länge innan turen men fördelarna är avsevärda. Hög packbarhetsfaktor, låg vikt och man behöver inte ha med sig onödiga flaskor. Dessutom håller sig vinet fräschast i originalförpackning. Man löper ju så klart risken att utsättas för världens rödvinsfläck om det vill sig illa... Men det gör man ju alltid om man har rödvin i ryggan.

Dessutom har vi ytterligare en fördel med bag-in-box. När väl påsen är förtjänstfullt tömd är det bara att öppna ventilen och blåsa lite lätt. Vips har man skaffat sig en liten kudde som är UL. Om den botar blykepsen dagen efter låter jag den nyfikne få upptäcka själv...
/Henrik
 
Min äppelpaj med marschansås...

... brukar vara rätt uppskattad.
Blanda ihop en vanlig pajdeg (men spara lite till pajlocket) och tryck ut den i den vanliga Trangiastekpannan. Fyll med äpplen (uppblötta torkade är godast...), kanel och vad du har tillgängligt. Lock på. Grädda i Trangiaköket på låg väme. Lite vatten i den vanliga spritbrännaren håller temperaturen nere...
Vänd gärna under gräddningen och har du tillgång till två stekpannor så går det lättare.

Tillagningen av Marchanssåsen hittar ni på torrförpackningen...

Annars kan ett sött efterrättskex (Hobnob ed) med en bitsk ädelost och en liten klick honung ovanpå ge en trevlig smaksensation...

Bon appetit

/Dag
 
Variant av Äppelpaj

Min äppelpaj med marschansås brukar vara rätt uppskattad.
Blanda ihop en vanlig pajdeg ......
Bon appetit
/Dag

Tjena Dagge!
Lång time no see

Jag tar späder på med min latmansvariant av Äppelpaj:

Man gör smulpajsdeg hemma och gräddar den (utan fyllning) hemma. Packar den i en plastpåse och tar med den i ryggsäcken. Själva pajen gör man av torkade äppelskivor som fördelas jämt i Trangiapannan, sedan häller man på vatten och strör på mycket socker. Detta får puttra ett tag på Trangiat. När äpplena blivit mjuka och fina brer man ut den färdiglagade smulpajdegen över äpplena och låter den stå kvar ett tag så den blir varm. KLART! Bara att avnjuta med vaniljsåsen (marsanpulver).

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Sill Och Nubbe....

är helt ok att ha med, det finns "souvenir"flaskor med kryddat att köpa på bolaget och vill man bära extra tar man med färskpotatis.
Uppskattat..

//Jocke
 
Av alla olika och goda förslag så håller jag på det första inlägget... En annan smarrig ska att ta med är "Haloumi-ost". Kanon att grilla el steka. Som ett litet tilltugg.

Bra idé att hälla upp vinet på "nagel"-flaska! Måste prova...

Nu flyttar jag ut i tälet... :)

Anders
 
Kardemummabullar

När vi var ute nu i helgen så bakade vi Kardemummabullar. Det var inget "bake-off" utan vi gjorde allt från grunden. Degen jäste i en påse under tröja och jacka. Sedan hade vi en reflektorugn, där vi eldade framför. Funkade kanonbra. Var jättegott till kokkaffet. Rekommenderas.
Mvh Bengt
 
Öl och korv som avnjuts till lite rockmusik på mobiltelefonen kan få vilka Vibram sulor som helst att hoppa av förtjusning och glädje... Och kör man en solo tur så går det kanonbra att sjunga också, efter några "bärs"...
 
Öl och korv, ja tack! Men musik? Nä fybövelen! Stämningskiller i min mening.
Beror nog på vad man tror om sin egen förmåga... Själv sjunger jag hellre än bra, och sjunger gärna en stump på mina ensamturer. Dock oftast utan alkohol (den är roligare tillsammans med andra, och som inbiten UL:are går man förstås bara på tabletter numera...)

Men att sjunga livar upp, även om det inte måste vara flåshurtiga (scout)sånger. Mest sjunger jag i vinden, när det blåser så man inte kan höra sig själv tänka.

Apropå det, såg att någon långt tidigare tipsat om mp3-spelare. Om man både har lite musik och nån/några schysst(a) ljudböcker (helst nåt riktigt tungt), så tycker jag det lägger mycket till komforten. Men vi kanske har lite olika uppfattning om lyx? Själv ledsnar jag på att mixtra med maten rätt fort, och söker andra nöjen. Fast jag tycker ju att en tvål + bra väder så man kan kallbada är den ultimata lyxen...
 
Ajuste, det var lyx tråden handlade om.

Alltså "egen" musik i form av en trudelutt eller munspel är helt okej, det är mysigt. Man kanske ska ta med guran på nästa tur. :)
 
Något jag inte testat själv än, men har fingrat på ett par ggr är pankaksmet (pulver). Det ska med nästa gång, och kanske ett par sånna där små plastförpackningar med sylt (som ofta finns på hotel). Har man redan med sig den där burken med grädde så är ju festen ett faktum :)

Provat kungsörnens 'Favoritpannkakor' både på tragian med gasbrännare och biltemas 'top'-kök. Direkt ur påsen och gräddad så är den inte så rolig och liknar de smaklösa pankakorna man köper (typ en gång..) i kyldisken. Jag provade med både rödmjök (då det stod skummjölkspulver i innehållsdeklarationen... lät misstänkt smakbefriat) ) i stället för vatten och extra salt för att gissa ut vad som verkar fattas i smakväg.

Med rödmjök så får man nästan dubbelt så mycket smet i lämplig tjocklek per del pulver som när det är utrörd med bara vatten - och ger faktiskt fortfarande lättstekta pannkakor trots den lägre mjölmängden. Extra saltning är nödvändig här, dock upplevdes 1 krm salt per dl pulver vara lite väl mycket när det användes tillsammans med mjölk istället för vatten..

Men den avgörande smakmässig viktiga kompenenten som fattades i pannkaksmixen är salt - med 1 krm extra salt per dl pulver och bara vatten så blev smaken faktiskt riktigt OK enligt min tunga. Det som inte är utrett ännu är vad man skall ha med sig för stekfett istället för Bregott som ovanstående stektes i. Pannkakor helt utan god och lättsaltad smör/stekfett är inte riktigt samma sak som med fett/smör, även om det är möjligt att steka sådana i nonstick-pannor med viss besvär. - sedan vill jag också gärna ha sylt/äppelmos till pannkakorna även om en smula strösocker går till nöds om man jagar vikt.

Man skall också ha klart för sig att det går åt betydligt mera gas/bränsle att steka upp 0.5 liter smet, än att bara värma vatten - så pannkakor är i mer än ett avseende lite lyxigt i fält, speciellt om man måste bära alltihop... men det är gott och stekdoften lär driva nuddel och påsätarna till nära vansinne efter någon veckas 'diet' ;-)
 
Senast ändrad:
Man kanske ska ta med guran på nästa tur. :)
Skaffa en ukulele istället! Mycket lättare att bära och kan man spela gitarr kan man spela ukke. En Baritonukulele är stämd i G precis som en gitarr som man tagit bort de två lägsta strängarna på.
Jag har själv haft med min ukulele på ett par fjällvandringar. Har sytt ett eget fodral till den i G1000-väv och med design inspirerad av FR-Kånken. Ukken + fodralet + reservsträngar + den förträfliga lilla boken "Ryggsäckmusik väger tillsammans bara drygt 600 gram!!! Och bäst av allt... priset.. en användbar ukke får du för ett par hundra, så man behöver inte vara så rädd för att ha sönder den.

Här några bilder på min ukke, dels fastspänd på ryggan och dels en bild av ukken och fodralet:

ukke1.jpgukke2.jpg

Är man ett gäng så är ukken en klar humörhöjare. Här ett litet ljudclip där jag spelar till allsång vid lägerelden.

Musisera mera! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.