Gissa bilder i Gävleborgs län

Stämmer bra, Hyttön är det. Jag stod väl c:a 15 m innanför gränsen mot Uppland när jag tog bilden, så det är precis att den platsar i tråden.
 
Bra jobbat av mej! Här kommer en liten kluring
 

Bilagor

  • 100_0203.jpg
    100_0203.jpg
    67 KB · Visningar: 228
  • 100_0204.jpg
    100_0204.jpg
    73.3 KB · Visningar: 227
Min gissning är positionen N60.902249° E16.619871°, dvs vid vändplanen drygt 400 m VNV Rönnåsstugan.

Mitt resonemang (elementary, Dr Watson):

Platsen ligger ganska precis på 200-meterskurvan. Gissningsvis syftar skylten till att informera vandrare längs Gästrikeleden (annars finns det ingen större poäng med en skylt ute i ingenstans. Vägen som syns i den ena bilden stämer ganska väl med skogsbilvägen som går i NV riktning från min gissade position. Avtagsvägen åt vänster i bilden stämmer också hyfsat. Du som tog bilden borde också haft en anledning att ha varit just där, dvs på vandring längs leden.

Men det kan också vara tokfel...
 
Ursäkta dröjsmålet med svaret, men du är helt fel ute. Insåg att den där platsen nästan är omöjlig att räkna ut om man inte varit där. Lägger in en ledtråd till.
 

Bilagor

  • 100_0199.jpg
    100_0199.jpg
    14.1 KB · Visningar: 213
Alltså: Ett vägkors kring 200 möh i närheten av Lenåsen. Jag hittar faktiskt inget som matchar, så jag ger upp.

Kommer däremot ihåg en gång då jag cyklade Gästrikeleden över Mårtensklack och Lenåsen. Jag hade skruvat litet oförsiktigt på dämparen fram, för i ett gupp på stigen mellan de två knallarna sa det "sproing" och fjäder plus gummikuddar i ena benet for all världens väg tillsammans med skruvlocket på dämparen. Det tog en bra stund innan jag hittade alla bitar och kunde komma iväg.
 
Hej Tobbe
Ja, just den var lätt..... till skillnad från många andra bilder upplagda här.

Jag får väl dra mitt strå till stacken och bidra med följande bild...
Jag rör ju mig mest vid vatten så det får bli ett sådant motiv.
 

Bilagor

  • utsidan.jpg
    utsidan.jpg
    81 KB · Visningar: 201
Mer info om senaste bilden.....

Bilden visar en sjö i närheten av Sandviken Bryggan på bilden är en enkel linfärja.

/micke
 
En stenig sjö kan vara Öjaren. Gissar då på Stasundet mellan Digerön och udden norr om Svartviksstugan. Har aldrig varit där, så det kan vara käpprätt åt skogen.
 
Klockrent Tobbe!!
Den enkla linfärjan leder över till Digerön och har troligen använts av Äventyrarna som hade ett läger på Digerön.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.