Rekommenderade ställen att tälta

Mitt tips är att tälta på campingar ibland för att utnyttja servicen.

Bra platser i naturen att bo på kan ni nog hitta på kommuners hemsidor bland vandringsleder mm.
 
Utmed Sträckan Abisko-Jokkmokk-Vilhelmina går det att stanna i stort sett var som helst i skogen utmed E10/E45 eller in på någon avtagsväg från dem och tälta. Sträckan är mycket glesbefolkad.

Vilka djur är din fru orolig för att de ska bli ett problem?
 
Djur kommer man märka av, det händer ju ganska ofta. Större djur lite ovanligare. En gång var jag övertygad om att jag hade ett större djur utanför och när tältduken åkte upp var där en näbbmus som försökte komma in i ryggsäcken. På något sätt lät han ordentligt och fick det att låta som ett större djur på håll. En annan gång vaknade jag med färsk hjortskit utanför tältet och hade inte märkt ett dugg trots att de säkert låtit en hel del.

Att sova med hörselpluggar kan väl vara en rekommendation så slipper man som jag nojja över en näbbmus :)

En enda gång har jag varit ordentligt rädd och det var när vi hade en skock herdehundar utanför tältet som absolut inte tyckte vi skulle vara där och visade det med hela sin arsenal, det gick bra till sist när herdarna kom. Det var i Rumänien och kommer inte hända här.

Även hört rävar skrika och rådjur skälla vilket låter obehagligt tills man inser vad det är. Har man inte en susning låter det garanterat obehagligt. Obekanta ljud blir ju lätt obehagligt så att lära sig känna igen olika typen av läten från djur är nog bra, då kan du lugna resesällskapet med fakta.

/G
 
Av egen erfarenhet, var inte rädda för att fråga folk ni stöter på!
Människor kan vara otrevliga på nätet och i andra sammanhang men nästan aldrig när man frågar om hjälp längst med vägen. Människor kommer att vara glada och hjälpsamma och kanske blir ni det roligaste som händer i den människans liv den dagen:) . Ibland är det svårt att klara sig själv utan lokalkännedom.
 
Av egen erfarenhet, var inte rädda för att fråga folk ni stöter på!
Människor kan vara otrevliga på nätet och i andra sammanhang men nästan aldrig när man frågar om hjälp längst med vägen. Människor kommer att vara glada och hjälpsamma och kanske blir ni det roligaste som händer i den människans liv den dagen:) . Ibland är det svårt att klara sig själv utan lokalkännedom.

Bra kommentar. Jag föreslår ni tar er till E45 istället för E4. Lantlig idyll istället för E4 där vi iofs transporterar oss fort till Gävle kanske Hudiksvall men där slutar allmän väg. En liten sträcka före Sundsvall förefaller civiliserat. Men skit i det, ta Europaväg nr 45. ifrån den kan när helst ni önskar gira babord eller styrbord med slagskeppet SUV och finna sinnesfrid och ro. E4 är till för stressade Norrlänningar efter en arbetsvecka i kungliga centralorten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar