Rekommenderade ställen att tälta

Hej!

Jag och min wifey tänkte köra upp genom Sverige för att sedan köra ner genom Norge i sommar och tälta varje natt i cirka två veckor.

Jag själv har tältat innan och är ganska van vid friluftsliv men för min bättre hälft är det första gången. Har ni några rekommendationer var man kan tälta etc? och annat man ska tänka på vid en sån här semester?

Vi har en SUV och ett ganska bra tält med sovsäckar, trangiakök etc. :)

Tack på förhand :)
 
Vilken väg har ni tänkt ta? Det påverkar ju en hel del... Liksom om ni har särskilda krav på tältplatserna: om det måste finnas drickbart vatten i närheten, eller om ni kan leva på flaskvatten, om ni vill tälta i skogen eller på iordninggjorda campingplatser. Det finns säkert en del andra frågor som kan vara relevanta.

Mitt tips är dock att ni sneglar på landskapslederna, de har ofta färdiga vindskydd här och var vid vilka man får tälta, om man vill det.

I Skåne kan jag tipsa om Gällabjer naturreservat, strax utanför Röstånga. När jag var där senast, för 5-10 år sedan, fanns det en vattenpump i närheten av det fasta vindskyddet, med drickbart vatten.


Längre norrut finns det två platser i Sörmland som jag känner till, dels ett vid sjön Tisnaren, där det finns (fanns, i alla fall...) två vindskydd på position 58°57'6.6"N 15°59'8.4"E. Om inte precis på den positionen så ganska nära, minnet börjar blekna efter mitt senaste besök någon gång på sent 1990-tal.
Dessutom finns det en trevlig tältplats på udden med position 59°0'0.5"N 15°56'1.1"E. Båda positioner är angivna i WGS84, och borde fungera i Google Maps och på Eniros karttjänst.
 
Längs med den rutten känner jag inte till något, men ett hett tips när ni kommit norr om typ Gävle är att när ni vill sova för natten så letar ni ut er i skogen, mer eller mindre på måfå, tills ni hittar någon plats där det ser bra ut. Men det hjälper om ni letar er långt in i inlandet, bort från den tätbefolkade kusten.
 
Hej,

Svårt att ge specifika platser på en så lång rutt, dessutom är ju lite av tjusningen att man kan stanna nästan var som och inte vara beroende av att ta sig en viss sträcka.

Med risk för att vara lite basic om du redan har vanan inne, men såhär resonerar jag mer generellt när jag väljer/letar plats på en karta eller längs en väg.

Föredrar lite öppnare landskap, lite vind håller mygg och fukt borta, är prognosen storm vill jag ligga mer i lä men inte vid riskabla träd. Normalt vill man inte lägga tältet i en sänka men för mig är det ok när man är helt säker på att man inte kommer få ett regn.

Ligger helst med tältet i kvällssol, men om det ska bli dåligt väder är det skönt med morgonsol som torkar upp tältet innan det ska packas ner (packa alltid en wettextrasa att torka av det värsta med). Det beror såklart även på årstid, morgonsol kl 8 är ok, kl 03 mindre ok. Kvällssolen hjälper till att hålla mygg borta lite längre och det är ofta på kvällen man sitter och njuter.

Närhet till sjö/älv/utsikt känns som ett måste om det inte bara är for att enbart sova och sen dra vidare. Stora vägar förstör stämningen med sina oljud så att ta en avstickare är nog väl värt det.

Ha en trevlig tur!
 

avslutad210712

Gäst

avslutad210712

Gäst
Alla

tältplatser i stort sett ljudlösa utom om man tältar alltför nära vägen ut till Seskarö där det är en del sommartrafik
 
Tack för alla svar det ger mycket inspiration.

Min fru som inte har gjort detta är lite rädd för djuren i naturen, hur stor risk är det att det kommer något djur och hälsar på när man tältar?
 
Jag tror inte ni behöver oroa er för djur i skogen. Visst finns de, och risken att ni stöter på något aggressivt djur finns, men jag tycker den risken är väldigt liten. Till och med extremt liten. De flesta djur ni kommer att stöta på är sådana man helst hade sluppit: mygg, knott och annat otyg.

Men det är klart, om ni medvetet tältar i områden som är kända för att ha mycket djur så blir läget lite annorlunda. Någonstans ifrån har jag fått intrycket att Rapaselet i Sarek är ett av Sveriges björntätaste områden, vilket kan vara en bra anledning att inte tälta där, vare sig det stämmer eller inte.


Generellt sett har jag inte hört om någon som fått oönskade besök i sitt tält av djur som är stora och starka nog för att kunna vara ett hot mot människor. Det närmaste jag har varit om (även om det inte drabbade just mig) var när några scoutledarkollegor föste in tamfår i en annan scoutledares tält :) .
 
Tack för alla svar det ger mycket inspiration.

Min fru som inte har gjort detta är lite rädd för djuren i naturen, hur stor risk är det att det kommer något djur och hälsar på när man tältar?

Eftersom du är ganska van vid friluftsliv borde du veta att de vilda djuren ofta kommer och hälsar på när man tältar. Rutten efter Norrlandskusten är speciellt utsatt. Bra att du har ett Trangia kök.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för alla svar det ger mycket inspiration.

Min fru som inte har gjort detta är lite rädd för djuren i naturen, hur stor risk är det att det kommer något djur och hälsar på när man tältar?

Tänkte göras mig lite lustig man har fått lära mig den hårda vägen att så får man inte göra på Utsidan så svaret är att de av mig rekommenderade tältplatserna är garanterat fria från stora farliga djur.

Dock finns alltid risken för fästingar även om de är betydligt färre här uppe än söderut. Under femtio års tid har jag plockat två fästingar från två hundar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar