Kompaktkamera

Står i valet och kvalet vad gäller kameraköp. Nån som har erfarenhet av Olympus my 6000 tough eller Fujifilm Z33?

http://www.olympus.co.uk/consumer/29_digital_camera_mju_tough-6000_20603.htm
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/z/finepix_z33wp/

Jag upplever båda kamerorna som likvärdiga. Olympusen tar snäppet bättre bilder, speciellt i mörker, medans fujifilm-kameran är mindre och smidigare. Ingen av kamerorna tar dock dåliga bilder.

Jag ska använda kameran när jag är ute, resor och gör annat kul. Dvs till det mesta.

Ska jag prioritera en lättare kamera (fujifilmen väger 110 g mot olympusen 180 g) mot snäppet bättre bilder? Stirrar jag mig blind på utsidan av kameran, kanske?
 
Har precis skaffat mig en fuji z33, mestadels för att använda till dokumentation på jobbet men den lär nog få åka med annars också. Och jag valde den för storleken och smidighetens skull. Jag har en Nikon systemare också om jag vill ta riktigt bra bilder men det blir inte att jag släpar runt på den i tid och otid. Det enda jag kan hitta som retar mig lite är att anslutningen till datorn inte är en standard usb eller mini-usb utan något eget hittepå som gör att det blir ytterligare en kabel att slarva bort någon stans. Nu är väl det inte hela världen eftersom det är lättare att stoppa minneskortet i datorn direkt men i alla fall.

Men på det hela taget är jag nöjd. Den kan alltid vara med och ta en bild och då är den lite lägre kvaliten jämfört med systemaren inte så noga eftersom den låg hemma och inte tog någon bild alls.

/Robban
 
Det finns minst tre i det här segmentet

Pentax Optio W lämnade du utanför.
Alla tre är väderskyddade och till viss tid och djup vattentäta. Men alla tre har små sensorer. Relativt sett billig optik, leverarar bilder med tämligen hög upplösning.
Pga små sensorer blir skärpeplanet djupt.... Vid makrotagningar kommer rundteckningen att synas.
Det här är inte märkesspecifikt utan typspecifikt.
Vad du skall trivas med är kameran i handen, menysystemet skall kännas bekvämt för dig, för slutligen är det så att bara den kamera som är med och är beredd (dvs i snöre runt halsen) är den som kommer till användning.
Lycka till i ditt val. Mitt blev Pentaxen för den är bärvänligt rundad och dina två förslag fanns inte när ego handlade.

(Ps Pentaxen ansluts med standard USB (4pinnigt) till datorn.)
 
Det blev fujifilm kameran. Pentaxen tog jag rätt dåliga bilder med, den hade ju fått bra kritik för bilkvalitén men det var inget som framgick när jag använde den.

Nu ska jag ut och använda kameran också, ska bli kul att se hur den klarar "riktiga" förhållanden. Skönt att höra att fler har köpt samma kamera som jag också. Då kan jag ju inte ha gjort ett så dåligt val.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.