Digitalkameran vs den "vanliga" kameran

Jag blev inspirerad av era förklaringar och tänkte att nä har jag en digitalkamera så måste jag lära mig att göra med korten själv i datorn också! Vi har ju fotoprogram och det finns väl ingen åldergräns på att lära sig sånt!

Så här blev mitt första panoramakort gjort i datorn! Vad tycker ni inte så dåligt va för att vara första försöket!
 

Bilagor

  • goldengatebron1.jpg
    goldengatebron1.jpg
    51.5 KB · Visningar: 302
  • goldengatebron2.jpg
    goldengatebron2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 295
hejsan, nej det är inte lurendrejeri. Om man bara tryckte ihop det hela skulle ju höjd-bredd-förhållande bli helt fel. Och det är nog det du gjort i dit försök. Kolla på personerna som går, de är ganska korta och tjocka.

Det är viktigt att du INTE låter ritprogrammet stretcha ut bilden i någon ledd vid inkopieringen av den utklippta delen.

Christian
 
OBS! Trådstöld! :)

I den tråd du nog syftar på tipsades om Hugin ( http://hugin.sourceforge.net/ ).

Jag har testat det och var obehagligt enkelt att sätta ihop fyra sneda bilder till ett fint panorama. Jag gillar ifos att pilla med bildbehandling, men med Hugin väger fördelarna över. Gunilla, kolla upp!

Jag blev nyfiken och laddade hem hugin och installerade. Det verkar väldigt lättanvänt men efter att jag satt ihop 3 foton över Torne Träsk till en panoramabild och skulle spara bilden (endast TIF gick att välja) så kraschar programmet. Jag kör Ubuntu Hardy (Linux alltså). Någon som har haft liknande problem?

Snyft, snyft
Peter P.
 
OBS! Trådstöld! :)
Jag blev nyfiken och laddade hem hugin och installerade. Det verkar väldigt lättanvänt men efter att jag satt ihop 3 foton över Torne Träsk till en panoramabild och skulle spara bilden (endast TIF gick att välja) så kraschar programmet. Jag kör Ubuntu Hardy (Linux alltså). Någon som har haft liknande problem?

Snyft, snyft
Peter P.

Har du provat http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html
Finns inte i Linuxversion men kan köras under Wine

Christian
 
OBS! Trådstöld! :)
Jag blev nyfiken och laddade hem hugin och installerade. Det verkar väldigt lättanvänt men efter att jag satt ihop 3 foton över Torne Träsk till en panoramabild och skulle spara bilden (endast TIF gick att välja) så kraschar programmet. Jag kör Ubuntu Hardy (Linux alltså). Någon som har haft liknande problem?

Mitt har funkat bra hittills, men jag kör Win XP (det är ju känt att Windows gör de mest kraschbenägna program stabila..)
 
Självklart kan man kalla bildbehandling för manipulering men det är nog läge att vara försiktig med hur man använder uttrycken så de inte urvattnas och förlorar sin betydelse.
(...)Men, begrunda då detta, när en silverfilm (...) framkallas får den olika skärpning beroende på hur den framkallas och vilken framkallare som används. (...)
Det är ju en processpåverkan av en bild om något...

Ja, det är ju lite av min poäng. "Processpåverkan" är så stor att man måste vara medveten om att det inte finns "opåverkade" bilder.

Bilden måste ju inte påverkas medvetet för att dess innehåll ska ändras.

Apropå "urvattnas och förlora sin betydelse" är just manipulera ett ord som har glidit i betydelse.

HIST.: sedan 1845; av fra. manipuler 'bearbeta; hantera'; till lat. manipulus 'handfull; bunt', till manus 'hand'; jfr ;)
 
Infrastrukturen

kring digitalbilder är ännu inte mogen för amatörfotograferna.

Visserligen kan man beställa kopior på fotografiskt papper som ofta har utmärkt kvalitet jämfört med de tidigare kopiorna från negativ färgfilm.

Men det är svårt att få till visning för flera med hjälp av digitalprojektor. Man tappar pixlar jämfört med orginalet och framför allt är det svårt med färgtemperatur och kontrast med enklare digitalprojektorer.

Digitala kompaktkameror för 3-4 tusen kan ge utmärkt resultat men hur mycket behöver man betala för en bra digital projektor? 10 tusen? För 10 tusen kan man köpa och låta framkalla ganska många rullar diafilm.

Thure
 
Du har en

poäng där Christian. Fast jag saknar verkligen diabildsvisningsmöjligheten med vänner eller familjen.

Ett annat "problem" är sorteringen. Det blir många bilder att välja mellan om man skall få till ett album med papperskopior.

Thure
 
poäng där Christian. Fast jag saknar verkligen diabildsvisningsmöjligheten med vänner eller familjen.

Själv så har jag det precis tvärtom. Sen jag blev digital så har jag ju möjligheten att visa sakerna, och lånar projektor då jag ska göra det.

Ett annat "problem" är sorteringen. Det blir många bilder att välja mellan om man skall få till ett album med papperskopior.

Jag har slutat med album och trycker böcker. Det blir dels en årsbok per år, men sen kan det bli speciella böcker (tex svalbard 2003-2005 med bilder från tre resor, men inte i kronologiskt ordning och med texter). Ser fint ut med A4-böcker med hård pärm i bokhyllan.

Christian
 
hejsan, nej det är inte lurendrejeri. Om man bara tryckte ihop det hela skulle ju höjd-bredd-förhållande bli helt fel. Och det är nog det du gjort i dit försök. Kolla på personerna som går, de är ganska korta och tjocka.

Det är viktigt att du INTE låter ritprogrammet stretcha ut bilden i någon ledd vid inkopieringen av den utklippta delen.

Christian

Jamen gud det tänkte jag inte på! Det ser ju helknäppt ut!!! Men hur gör jag då om jag vill göra panorama av kortet så att det blir bredare liksom utan att tappa någonting och utan att människorna blir korta och tjocka? Jag som trodde att jag hade förstått... *virrpanna*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.