Maptools

Tack Per,

Äntligen kan man rensa lite i friluftskartan. Har dock stött på ett problem när jag vill göra följande ändringar i filen swedenchanges.cfg.

I GPS 276C blir objektet "Building (0x6402, point)" ganska så så stor så jag skulle vilja ändra den till tex. "Settlement (less 100) (0x1100, point)" eller eventuellt ta bort den helt men jag får inte till detta.

Någon som vet vilka ändringar som behövs.

Har provat att öppna en *.img fil direkt i GPSMapEdit och gjort ändringarna med lyckat resultat men jag kan inte finna något ställe där man kan se source koden för att sen kunna föra över nödvändiga ändringar till swedenchanges.cfg.

Verkar inte som om det går att köra en batch *.img filer i GPSMapEdit heller har jag fel??

M.v.h

Stefan
 
sejohas; sa:
Tack Per,

Äntligen kan man rensa lite i friluftskartan. Har dock stött på ett problem när jag vill göra följande ändringar i filen swedenchanges.cfg.

I GPS 276C blir objektet "Building (0x6402, point)" ganska så så stor så jag skulle vilja ändra den till tex. "Settlement (less 100) (0x1100, point)" eller eventuellt ta bort den helt men jag får inte till detta.

Någon som vet vilka ändringar som behövs.

Har provat att öppna en *.img fil direkt i GPSMapEdit och gjort ändringarna med lyckat resultat men jag kan inte finna något ställe där man kan se source koden för att sen kunna föra över nödvändiga ändringar till swedenchanges.cfg.

Verkar inte som om det går att köra en batch *.img filer i GPSMapEdit heller har jag fel??

M.v.h

Stefan
Så här tror jag Maptools funkar

Maptools skapar först en .mp fil (källkod) av .img filen.
ändrar sedan i .mp filen
kompilerar källkoden till en .img fil med hjälp av cgpsmapper
Raderar källkodsfilen.
Tar nästa fil som finns i katalogen osv

För den som vill göra detta för hand
Öppna .img filen med mapedit
Spara filen som .mp (Polish format)
Öppna .mp filen med Wordpad.
Redigera filen som du vill (tror det ska vara)
Spara ändringarna (.mp)
Komplera filen med mapedit (file export Garmin IMG/cgpsmapper)
Vänta tills det är klart
Byt ut original img-filen mot den nya img-filen

Per Brune
 
patrikdiver; sa:
Man måste ha ett ftp program, anluta och logga in enligt ovan. Fungerar utmärkt. TACK Brune för servicen.

/Patrik

Ett ftp program borde man ju ha -även om det går att få till det ändå. Förslag?

Patrik, om du, som ditt efternamn antyder även kan finska så kan du väl lägga in lite om programmet på finska siter. Jag skrev på engelska i går här http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?act=ST&f=31&t=82203&st=0#entry1153393

PS Generell ftp inloggning i IE: skriv ftp://217.215.40.74 och fyll i username och password (topomaps) i fönstret som kommer upp.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-14 kl 11:56]
 
FTP

Jag använder mig av ett ”gratisprogram” som heter WS-FTP LE som följt med någon datortidning, jag köpt för flera år sedan.

Under fliken general skriver jag
217.215.40.74
Host name Autodetect (rullgardinsmeny)
User ID topomaps
Password topomaps

Under fliken startup
Initial Remote site folder /Ipswitch/Product_Downloads

Under fliken Avanced
Connection retry 0
Net timeout 65
Remote Port 21 (Viktigt)
Och en bock i rutan Passive transfers

Under fliken Firewall
Har jag inte markerat något

Det finns säker andra ”gratis” FTP-program som följer med tidningar som ”PC för alla”, ”PC hemma” m.fl

Per Brune
 
Hur rätta fel ?

Ju mer jag tittat på Friluftskartan ju fler felaktigheter hittar jag.

På några sjöar jag brukar åka skridskor har ett helt sjösystem inklusive några åar fått samma namn. På en karta förekommer namnet 34 gånger och på den intilliggande kartan 53 gånger.
Hur hittar jag vilken sjö som är vilken i textfilen. Att leta med hjälp av latitud och longitud verkar för jobbigt.

Så finns det något program som kan lägga till ett tal för varje gång en specifik text förkommer i en fil, så att de 34 st Östersjön får ett unikt namn ?. Östersjön 1, Östersjön 2 upp till Östersjön 34. Om jag sedan kompilerar den filen så får alla Östersjön unika namn på kartan och jag kan sedan namnge de sjöar jag vill sjöar med rätta namn.

På samma sätt skulle jag då kunna namnge de sjöar jag vill som bara har texten Vattenyta med sitt rätta namn. Bara på en karta finns det 854 st Vattenyta.

Per Brune
 
Mitt förslag kanske är lite simpelt, men

Öppna textdokumentet i Wordpad eller liknande. Skriv in sökbegreppet "vattendrag" i "Find" som ligger under Edit. Gå sedan över till Find NExt som nås med Funktionstangent F3. För varje gång du klickar på F3 hoppar sökningen fram till nästa "Vattendrag" och markerar det. Stega ett steg höger med piltangent och lägg in en siffra i stigande ordning. Klicka sedan på F3 igen för nästa osv. Även om det är fyrtio stycken tror jag det går rätt fort, några per minut. Du måste ändå använda en liknande manöver för att skriva in de rätta namnen i nästa omgång och den kommer att vara mycket mer tidskrövande.

Wordpad innehåller också funktionen Replace. Där kan du skriva in inkompletta uttryck som "vattendrag" utan att ta med följdsiffran. Det finns ett fönster för att skriva in det nya ordet och sedan är det bara trycka replace och gå vidare till nästa vattendrag*.

Det är klart att det går att programmera funktionen att lägga in inkrementellt ökande siffersuffix men frågande är om det är värt besväret. Också lite knepigt eftersom det är en efterbeställning på ett i övrigt slutfört uppdrag som redan är betalt.

Får man verkligen publicera kartor som Friluftskartan med felaktigt angivna sjöar etc? Det kan ju ställa till stora problem för räddningstjänsten, bussar för skridskoklubbar osv. Särskilt anmärkningsvärt när materialet kommer från Lantmäteriet.
 
För att göra så många fel kräves en dator

jonasolof; sa:
Mitt förslag kanske är lite simpelt, men

Öppna textdokumentet i Wordpad eller liknande. Skriv in sökbegreppet "vattendrag" i "Find" som ligger under Edit. Gå sedan över till Find NExt som nås med Funktionstangent F3. För varje gång du klickar på F3 hoppar sökningen fram till nästa "Vattendrag" och markerar det. Stega ett steg höger med piltangent och lägg in en siffra i stigande ordning. Klicka sedan på F3 igen för nästa osv. Även om det är fyrtio stycken tror jag det går rätt fort, några per minut. Du måste ändå använda en liknande manöver för att skriva in de rätta namnen i nästa omgång och den kommer att vara mycket mer tidskrövande.

Wordpad innehåller också funktionen Replace. Där kan du skriva in inkompletta uttryck som "vattendrag" utan att ta med följdsiffran. Det finns ett fönster för att skriva in det nya ordet och sedan är det bara trycka replace och gå vidare till nästa vattendrag*.

Det är klart att det går att programmera funktionen att lägga in inkrementellt ökande siffersuffix men frågande är om det är värt besväret. Också lite knepigt eftersom det är en efterbeställning på ett i övrigt slutfört uppdrag som redan är betalt.

Får man verkligen publicera kartor som Friluftskartan med felaktigt angivna sjöar etc? Det kan ju ställa till stora problem för räddningstjänsten, bussar för skridskoklubbar osv. Särskilt anmärkningsvärt när materialet kommer från Lantmäteriet.

Det tar en rejäl tid att byta namn för hand. Jag hittade 34 st felaktiga Östersjön på en karta. På den intilliggande kartan förekommer Östersjön 53 gånger, varav 52 förmodligen är felaktiga.
Att numrera om alla ”Vattenyta” för hand ter sig omöjligt. På en godtyckligt vald karta förkommer ”Vattenyta” 854 gånger.

Vi får se vad Rich kan åstadkomma.

För en gångs skull tror jag inte felet ligger hos Lantmäteriverket, utan hos den som vektoriserat kartan. Om man från den som producerat kartan utförde en ”belöning” på 10 SEK per upphittat fel och sedan åtgärdade dessa fel, så skulle Friluftskartan så småningom kanske bli bra.

Vid kontakt med ”blåljusmyndigheter” är det vad jag förstått bäst att uppge X och Y (rikets nät. Då undviks alla ev. missförstånd.

Per Brune


[/QUOTE]
 
Fel och fel

Brune; sa:
<snip> Jag hittade 34 st felaktiga Östersjön på en karta. På den intilliggande kartan förekommer Östersjön 53 gånger, varav 52 förmodligen är felaktiga. <snip>
Tänk ett steg längre.

Alla stora objekt på en karta, t ex sjöar och städer, är uppbyggda av ett större eller mindre antal polygoner, som ligger kant i kant. Jag gissar att man väljer att dela upp i flera mindre polygoner för att förenkla minneshanteringen och därmed hastigheten som objeketen ritas på kartan (i GPSen).

Varje polygon har ett antal egenskaper sk Object Properties, t ex:
Type: Lake (0x40, polygon) Label: RÖDSTENSFJÄRDEN
Type: City (0x1, polygon) Label: SOLLENTUNA

Samtliga polygoner som tillammans bildar RÖDSTENSFJÄRDEN eller SOLLENTUNA har en Label med namnet. Detta är inte FEL som du skriver Per utan i allara högsta grad korrekt.

Om du zoomar in i sjön i din GPS så att du bara ser en av polygonerna som utgör RÖDSTENSFJÄRDEN och pekar på vattenytan med markören så visas namnet RÖDSTENSFJÄRDEN. Det tycker jag för egen del är bra. Annars skulle jag vara tvungen att zooma ut och leta reda på den polygonbit av sjön, som någon (Kartografen eller Per Brune, eller programmeraren) anser är den enda del som ska får bära sjöns namn. Det funkar ju inte!

Kom ihåg att kartorna i första hand är gjorda för att funka i den enklaste typen av kart-GPS inte för att visas på en PC.
 
Nästan rätt ...

Det fungerade ju bra att konvertera dessa filer, men ... alla svenska tecken (å,ä,ö) försvann istället. Jag körde MapTools med grundinställningen i cfg-filen. Ändrade ingenting utan testkörde ett område av Friluftskartan.

Någon som vet bot?
 
Re: Nästan rätt ...

Black_man; sa:
Det fungerade ju bra att konvertera dessa filer, men ... alla svenska tecken (å,ä,ö) försvann istället. Jag körde MapTools med grundinställningen i cfg-filen. Ändrade ingenting utan testkörde ett område av Friluftskartan.

Någon som vet bot?

Använd version 1.01 där har Rich rättat felet med åäö. Se det första inlägget i denna tråd. Även filen swedenchanges.cfg måste uppdateras då den innehåller några nya rader i början.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.