Sökes: grupp för guidad åkning i alperna

Hej på er,

Det suger i skidtarmen. Om jag ska komma iväg får jag nog åka ensam.
Jag söker därför en grupp duktiga skidåkare som har för avsikt att boka en guide-vecka i alperna. Jag är ute efter en hård vecka; långa dagar, bra tempo och stighudar för att nå bra åkning. (Och ja, det kan kosta lite då..)

Saknar ni en person till för att fylla ut en grupp? Hör av er och berätta om planerna! (Har precis fått lite inspiration till idén, så jag har precis börjat leta..)

/Anton
 
Det låter som du missat
www.ucpa.se
som har flera varianter som uppfyller din krav. Där kan du åka ensam och bli ihopaparad med andra som har samma ambition och kvalifikationer.

Hoppas det bara räknas som upplysning och inte reklam. Jag åker med dessa sedan många år även om jag föredrar lift upp och off-pist ner.

/Patrik, offpist i Argentiere v 204
 
Nja, missat har jag inte. Däremot tittar jag runt efter flera olika alternativ. Det är möjligt att det blir UCPA till slut ändå.
Tack för input, verkar som att de flesta är nöjda med sina UCPA-resor. Hur är offpist-grupperna, har du provat dem?
 
Ja, jag har åkt med UCPA en eller två veckor per vinter sedan 1993 och de flesta gångerna i en offpistgrupp i Argentiere. Där finns flera offpist-grupper varje vecka och således kan man harmonisera till jämnstarka grupper. Dock är deras offpistgrupper fokuserade på utförsåkning. VIll man prompt knata långa sträckor uppför ska man välja en randonegrupp istället. Du är max 8 skidåkare och en bergsguide i en offpistgrupp. Du bör har god kondis och bra teknik på alla udnerlag, för i en offpistgrupp är det ont om instruktioner. Vill du lära dig och få instruktioner så välj Tout Niege-grupp istället där fokus är på att lära sig åka på alla underlag. Givetvis styr väder och vind om du får en vecka puder eller en vecka på tillfrusna drivor men finns det lössnö brukar guiderna hitta den utan allt för långa promenader (max 45-60 min). Vill du gå halvdag så är det som sagt i en randonee-grupp du finner dina likar.
Om detta var svar på din fråga "hur är grupperna" vet jag inte men en beskrivning baserat på min erfarenhet.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.