Nappar det?

Hej fiskare,

Jag fiskar inte så mycket men jag tänkte ge mig ut och fjällvandra i Kebnekaise fjällen om en dryg vecka. Min fråga är:

Om jag nu i helgen går ut på stan och köper lite rev och en snygg fluga (ingen aning om hur den ska se ut), och då vi sitter ute på fjället och latar oss om kvällen tar jag och knyter fast flugan i reven och slänger ut flugan i den lilla fjällsjön eller johken, hur stor är då chansen att jag får napp?

Kan man flugfiska på ett så här primitivt sätt? Eller tycker ni att jag kan ta och köpa en glass för pengarna i stället nu i helgen?

/Niklas
 
Hej Niklas.
Jag tror att det kan bli lite svårt att "slänga" ut flugan i jokken eller nåt annat vatten, utan något slags (flug)spö. Det enda sätt som jag kan tänka mig att du ska få ut flugan på ett "fiskeligt" avstånd är om du står mitt i en fors eller i en sjö, och då tror jag verkligen att en glass skulle smaka bättre, om inte annat så kommer du känna dig som en när du kommer upp ur vattnet =).

Tag med dig ett teleskopspö eller ett "fler-delat "flugspö i fall att du vill få nån firra att smaska på vid lägerelden.

Lycka till !

MVH Anders B
 
Tack Anders,

Ja det tål att tänkas på.

Eftersom jag i huvudsak har tänkt att vandra blir det nog inget spö. Jag kan dock föreställa mig att få ut en fluga på lite avstånd kräver både spö och en smula teknik.

Jag hade annars hoppasts på att med en del tålamod och en del tur kunna lyckas få flugan efter ett kortare kast att liksom driva ut en liten bit. Jag antar att ni som vana flugfiskare nu sitter framför era datorer och gapskrattar, men det bjuder jag på. Skrattar bäst som skrattar sist!

Hur är det annars? Vet du eller nån annan om det är gott om fisk i vattnen i dessa trakter?

/Niklas
 
Fluglina

Niklas,
En gammal fluglina, kan du nog få gratis, om du frågar grabbarna. Det går faktiskt att svinga en fluglina utan spö, med lite träning. Tror inte den tynger packningen besvärande.
MVH
 
Miljövänligt spö

Ett alternativ är att du tar en "slana" (...norrländska = ett mindre träd av model exempelvis björkträd) och knyter på slanan i ena änden av linan och en fluga (och ev. lite bly) i den andra, vipps så har du ett spö som bara kommer att pryda naturen efter du är klar med det (obs, lämna inte linan på när du gör dig av med slanan, utan ta hem den eller bränn upp den).

När det gäller tips på var man ska fiska (ja, förutom det ganska allmänna; att man får mest fisk om man håller till i nåt slags vatten =) )så skulle det vara lättare om man fick veta lite mer exakt var du ska promenixa...

Hoppas att du får skoj!

MVH Anders B
 
Nu börjar det likna nått!

Tack Björn, jag tror jag tar två, ifall tjejen
också vill testa :)

Tack ni andra också för era tips, på söndag bär
det av mot Abisko, ev. fångst rapporteras in senare.
Det är konstigt att åka utomlands på semestern,
men ändå inte...

Hälsningar från Holland,
Niklas
 
Nog går det

Visst finns det en lösning för oss som vill fiska med fluga utan att vara riktiga flugfiskare. Den heter kastdobb eller dupp och finns att köpa för ett par tior i affärer som säljer sportfiskeutrustning.
Den är ett avlångt "flöte" med tyngd i och möjlighet att fästa en lina i varje ände. Avsedd främs för vanlga spinn/haspelspön då man knyter linan från spöt i ena änden samt en bit lina i andra, sedan flugan längst ut.
Det går säkert att med en sådan knuten på linan ett par meter innan flugan att få iväg den en bit ut i vattnet, ibland behövs det inte så långt. Om vattnet strömmar kommer den dock att driva in igen ganska snabbt.
Fråga i fiskebutiken vilka flugor dom rekommenderar dit du ska, dom brukar veta.

Trevlig resa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
federico Varför ingenting nappar!? Fiske 7
thegedd Visst nappar det.... Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.