Abalakov

Hej!

Jag och en kompis diskuterade firning från abalakov, min rutin är att trä repet genom isen, min kompis använder repsnöre. En risk med att trä repet genom isen är förstås om det är blött och kallt. Men finns det fler aspekter?

Nu är jag intresserad att höra vad expertpanelen säger ;)
 
Det är inte ovanligt att rep fryser fast om man trär dem direkt genom isen. Att dra ner ett sådant rep nedifrån kan vara helt omöjligt. Då har man skaffat sig lite problem. Väldigt många rekomenderar därför starkt att man använder ett repsnöte. Då kan du även med en karbin lätt klippa in dig i ditt ablakov medans du drar ner repet du firat dig ner på (om man firar flera replängder alltså) och ordnar för nästa firning.
 
Har du nyare (och tunnare) rep som inte är alltför isiga och styva efter klättringen samt att det inte är blöt is (i kombination med kalla temperaturer) så ser jag ingen poäng med repsnören. De skräpar bara ändå ned och blir "förbrukad" för andra att använda när du drar ned repet, då jag verkligen skulle undvika att använda någon annans abalakov.

Om du ser en risk med att repet skulle frysa fast eller svårt att dra igenom så sätt ett repsnöre, alternativ om du vill göra flera abalakovs pga av dålig is.
 
Jag tycker alltid man ska göra sitt absolut bästa för att förhindra att repen blir svåra att dra ner. Repsnören blir mycket lite skadade av att dra ner rep.
 
Jag reagerar på att det kan bli en vass kant där skruvarna möts , i alla fall på horizontella abalakovs. Inte för att jag tror att repet går av, men för min del känns det som om det sliter onödigt på repen... Inget att bry sig om?
 
Jag reagerar på att det kan bli en vass kant där skruvarna möts , i alla fall på horizontella abalakovs. Inte för att jag tror att repet går av, men för min del känns det som om det sliter onödigt på repen... Inget att bry sig om?

Isen brukar ju oftast spricka sönder nån halv cm eller så vid vid hålen så jag tror nog att den spricker lite därinne också, om man dessutom tänker på att man normalt brukar köra med ned till 5mm repsnöre och abalakovs brukar vara väldigt starka när de provdragits så tror jag nog inte att en vass iskant är något problem i det när sammanhanget
 
Liite offtopic: borde man inte kunna jobba med ett biologiskt nedbrytningsbart material i snören som man lämnar. Det blir ju lätt mycket skräp i bergen, kan tänka mig att instegen till populära leder i rjukan ser rätt sjaskiga ut efter snösmältningen. Bomull? Hampa? Har ju funkat i hundratals år till sjöss?
 
Liite offtopic: borde man inte kunna jobba med ett biologiskt nedbrytningsbart material i snören som man lämnar. Det blir ju lätt mycket skräp i bergen, kan tänka mig att instegen till populära leder i rjukan ser rätt sjaskiga ut efter snösmältningen. Bomull? Hampa? Har ju funkat i hundratals år till sjöss?

Såg en hel del abalakov i en hög i Rjukan nu när jag var där, flera snören såg moderna ut, andra verkade vara av en lite äldre modell. men någon hade samlat ihop snören och lagt på en hög som inte var täckt av snö.....

Bomull som bomull ser ut idag är allt annat än biologiskt nedbrytbart. Men jag har för mig att det ska finnas någon polyesterliknande/polyester som är biologisk nedbrytbart. Jag tänker på det materialet som används i kompostpåsar idag. Polyester ,om jag minns rätt, tål också värme rätt så bra.
 
Hampa, eller manila som det kallas ibland, tycks starkare än bomull. Men det är fortfarande inte så starkt, ser jag efter lite research. Du klarar några hundra kilo med 8mm. Men man kan ju tänka sig en speciellt framtagen fiber med bättre styrka om någon fångade upp behovet. Annars, som sagt, kan man ju tänka sig nedbrytbar syntet.
 
En metod som förefaller enklare är att de som kommer efter o upptäcker/störs av repsnörena plockar med sig dem. Under det tidsintervall som skulle krävas för att snörena ska multna bort borde väl flera replag med sinne för natur o spårlös färdsel passera.
 
En metod som förefaller enklare är att de som kommer efter o upptäcker/störs av repsnörena plockar med sig dem. Under det tidsintervall som skulle krävas för att snörena ska multna bort borde väl flera replag med sinne för natur o spårlös färdsel passera.

Eftersom vi är på isforumet, så är chansen liten att ett annat replag hinner rensa nåt innan det täcks av is. Däremot trillar ju skräpet ner på våren. Då är det kanske inte så juste att anta att nån annan ska städa, som inte pysslar med klättring? Problemet är kanske inte jättestort, jag vet. Det är mer principen att färdas spårlöst, och visst vore det elegant om det fanns en enkel lösning för de tillfällen då man trots allt tvingas lämna repsnören?
 
Jag har i princip aldrig behövt fira från en slinga trädd i isen. Varför verkar folk trä slingor överallt - okunskap?

Spelar ingen roll hur blött det är.

Peace
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KarlG Abalakov, is-ankare, V-thread Isklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.