Världens miljövänligaste länder?

I veckan kom det rapporter som visade att Sverige var det land som gjorde mest för att förhindra klimathotet. Vi låg helt enkelt 1:a på klimatligan. Tyvärr har jag inte hittat någon länk. Läste det på SVT:s text tv.
 
I veckan kom det rapporter som visade att Sverige var det land som gjorde mest för att förhindra klimathotet. Vi låg helt enkelt 1:a på klimatligan. Tyvärr har jag inte hittat någon länk. Läste det på SVT:s text tv.

Det intressant vore att veta om reporten är svensk. Det hela vore långt mer trovärdigt om en reporter från ett annat land hade gjot den.

Sedan tycker jag att Ryssland är svårt att slå med tanke på åtgärder, de minskar sin befolkning med 700 000 om året, och de är ändå ett I-land, om än ordentligt mycket fattigare än oss.
 
Sedan tycker jag att Ryssland är svårt att slå med tanke på åtgärder, de minskar sin befolkning med 700 000 om året, och de är ändå ett I-land, om än ordentligt mycket fattigare än oss.
Minskar de sin befolkning avsiktligt i syfte att uppnå något eller är det bara en effekt av andra omständigheter?
Vad är definitionen på ett I-land och är det relevant idag?
 
Minskar de sin befolkning avsiktligt i syfte att uppnå något eller är det bara en effekt av andra omständigheter?
Vad är definitionen på ett I-land och är det relevant idag?

Jag garanterar att de inte har miljön i tanke när de minskar sin befolkning. Grundorsaken är de katastrofalt låga födelsetalen. En delorsak är de höga antalet aborter, då varje utförd abort ger en lite risk för sterlitet. Många ryskor som vill ha barn finner att de inte längre kan. Sen skaffar de inte så många barn heller när de väl börjar. Kan tänka mig att fattigdom spelar en roll här. En rysk kvinna har rätt till ett års jobbledighet vid födsel, men utan någon ersättning.

Bristen på män bidrar också. Den ryske mannen dör i gnomsnitt 3 månader efter den pakistanske, och hela 11 år innan sin fru. Rökning och alkohol samt ett hårt arbetsliv är grundorsakerna. Även självmord skördar en del offer. Självmord genom överkonsumtion av alkohol är en vanlig metod. Alla ryska kvinnor blir inte gifta även om de vill det. Och en kommande AIDS-katastrof väntar eventuellt runt hörnet.

Bilden är ganska mörk. Många är de unga ryska kvinnor och män som drömmer om ett liv i väst. De älskar sitt land minst lika mycket som amerikanerna, men de vill bort. Totalbilden är ett Ryssland som står inför ett demografiskt sammanbrott. Miljön verkar vara den enda vinnaren här.

I-land == land med industribaserad ekonomi. Rikedom har inget med saken att göra. "U-land" ser jag däremot som ett kolonialt begrepp. Bättre är J-land (för jordbruk) och Ö-land (för övergång) där det är aktuellt.
 
Det jag skrev kan beskrivas både som faktamässigt sant, cyniskt, sarkastiskt och provocerande.
Men det finns en tanke i botten: om vi minskar befolkningen behöver vi inte minska konsumtionen per person, vi "bättrar" oss ändå räknat på nationell nivå. Trenden är densamma i det rika väst om än långsammare och mindre tragisk, men vi attraherar invndrare på ett sätt som Ryssland inte gör. De drar in en del arbetskraft från Kaukasus och Kina men bara till vissa regioner. Om vi inte hade haft invandring hade vår befolkning minskat med 20-25% per generation över i stort sett hel Europa. Amerikanarna är så vitt jag vet de enda västerlänningar som har en fertilitetsfolkökning (dvs in- och utvandring borträknad).
 
Jo, det är väl det man tvingas komma fram till förr eller senare men då kanske kina skall framhållas som ett bättre exempel då 1-barnsbegränsningen faktiskt syftade till att stoppa befolkningsexplosionen.
Den största enskilda miljöåtgärden bör väl då bli att motarbeta katolska kyrkan...
 
Katolska kyrkan bygger sin syn på olika saker och ting på fyra källor: Bibeln, påven, traditionen och en till som jag aldrig minns. "Traditionen" utläses som "om bara tillräckligt många tyckt det tillräckligt länge tycker vi det också". Enär katolska kyrkan uppmuntrat barnafödande i alla tider är faktiskt inte förbudet mot preventivmedel äldre än 1960-talet.

Vad gäller just familjeplanering så pågår det nu en trend innom KK att ta in en ytterligare källa till de fyra: verkligheten. Då KK nu är störst i just de länder där befolkningsexplosionen är som värst har de liksom inget annat val än att öppna ögonen för verkligheten, även om det går ganska långsamt. Det kan tilläggas att Bibeln inte säger ett ord i frågan, varför diskusionen förs lokalt i varje enskilt samfund. Få protestantiska grupper har någon officiell policy i frågan.
 
helt off förslag....

om vi nu tänker oss att vi är djur...som vi faktiskt är...så måste vi ju ha någon sorts överlevnads strategi...jag funderar på...i kina...har vi då massor av män...få kvinnor..i ryssland många kvinnor och få män...om utvecklingen leder till att vi mer och mer blir bisexuella och homosexuella och polygama...så leder det i sin tur till att vi förökar oss mindre...och bidrar till färre barn...dessutom...för att göra det ännu bättre...om vi flyttar ihop i kollektiv...så blir det färre ensamhushåll...som sparar miljön...tänk själva...en kvinna i kina...som flyttar ihop med fem män...och alla älskar varann...förutom mycket kärlek blir det färre barn...hmm...eller också är vi lämlar...som förökar oss tills vi brakar ihop...vad tror ni? "tack vare" eller "på grund av" sånt som tsunamis, aids osv...håller befolkningen sig på stabil nivå?
fundersam...
men...kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam till er alla som vill från en anna som just nu brinner för en spårväg som bara måste få vara kvar
 
Intressant fråga, kom att tänka på en följdfråga inom ämnet. Är kommunismen eller kapitalismen det bästa för miljön?
Visserligen svalt folk under sovjettiden och det var väldiga påtryckningar för miljön,men å andra sidan så är det väl samma sak nu? folk svälter nu också när allt fler länder går över till marknadsekonomi.
Vad är egentligen bäst ur ett miljöperspektiv? eller är det kanske så att vi inte har hittat vårt "perfekta" styrelseskick ännu?
Vad tror/tycker ni?

haglundstina.blogg.se/miljo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Ett hot mot Utsidan??? Miljöpåverkan 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.