Istornet börjar ta form...

Spännande att se bilder, nu också...

Coolt. Projektet är precis hur ballt som helst och det är väldigt intressant att läsa dina rapporter. Kul med bilderna, nu, så man ser lite hur du har byggt och sådär. Lycka till med det fortsatta projektet och skriv snart mer, och berätta hur det går. Jag väntar med spänning på upplösningen!

MVH

/Kotten
 
Kul, men

Ditt torn rockar helt klart. Men det blir kanske lite enformigt att bara klättra upp och ner för lodrät is? Jag föreslår därför ödmjukast följande förbättring:

Går det inte att sätta en diagonal från toppen (eller för den skull bara ett par meter upp)? På så sätt skulle klättringen bli mycket mer intressant eftersom man kunde träna lite travers, overhäng etc.

Vill inte komma och vara messerschmidt, jag har ju inget istorn alls, men ska du sätta en diagonal kanske du vill fästa den innan du murat klart? En lång stege med nät borde räcka?

Lycka till
 
Jag är ju lite orolig över stabiliteten.... Så länge det är ett par aluminiumstegar som sitter fast i ett stort isblock så är det väl ok, men när tornet börjar bli färdigt kommer ju tyngdpunkten att flyttas uppåt.... Och isblocket sitter ju knappast fast i gräsmattan så det blir ju en hög stolpe av is som står löst på marken.

Om man jämför med byggnadsställningar så har ju de alltid lasten "inuti" sig så att säga, men här kommer lasten att hamna på utsidan (inte Utsidan:).

Sen är ju is inte heller "fast" som t.ex. betong, isen rör sig ju långsamt och att ha is som bas för tornet ger ju en viss risk för att stegarna börjar röra sig inuti isen?

Fast det går ju att lösa genom att staga toppen med några rep.
 
Torn på diagonalen

Ditt förslag är bra Oscar. Jag hade från början tänkt ha en enorm diagonal, just för att kunna traversera och klättra överhäng. Hade dock inte material till detta, men igår löste jag problemet och byggde en mindre version.

/Carl
 
Hållbarhet mm

Jag tror faktsitk att tornet kommer hålla. Basen är på ca 2 kubik, och dess densitet börjar närma sig is, då jag spolat mycket vatten. Så basen borde väga ca 1200-1600 kg. Det är svårt att bedömma hur mycket material upp i tornet väger, men ca 200-350 kg skulle jag gissa. Om man bara klättrar en åt gången blir det nog lugnt.

Ifall man tycker att det bli enformig att bara klättra upp och ner kan man spraya klättringszoner, som dom har på världscupen.

Är det någon som förstått exakt hur zonerna på världscupen fungerar? jag har förstått att klättraren måste befinna sig inom den röda zonen, men vad är de blå strecken till? Små blå ringar är ju ifal hål man kan hooka i.
 
Skidbacke på tomten

Kul projekt du har på gång.
Jag gjorde en liknande grej en gång för ca 10 år sen. Min dotter var då 5-6 år och det hade vräkte ner snö i massor här i skåne. Det började med att vi skulle bygga en snögubbe. Men efter en tid blev det lite väl många snöklot för en gubbe. Då bestämmde vi oss för att använda dem till en skidbacke istället. Så efter ett par dagar hade vi en stor backe över halva tomten. Det blev ganska bra höjd på den. Ungarna i hela gatan hjälpte till att rulla och hämta snöklot. Nackdelen med det hela var att vid backens och tomtens slut stod en häck som effektivt stoppade all skidåkning. Så man kunde inte använda den till det. Men till pulka gick det bra, då var det bara att krypa ihop när man nådde häcken, sen fortsatte man under den och in till grannen. Snöhögen låg sen kvar ända till en bit in i maj.

:)

[Ändrat av strand 2003-02-20 kl 15:39]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
föhl Det börjar bli kallt... Isklättring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.