Transport av skidutrustning?

Vi är två skidåkande studenter från Luleå som skriver vårt examensjobb kring transport av skidutrustning, framförallt utanpå bilen. Vi vill gärna höra vad alla skidfantaster där ute önskar för funktion på den ultimata skidtransport-lösningen! Vad har ni för behov? Något ni störs av eller tycker är bra med dagens lösningar?

Alla tankar och åsikter är välkommna
 
Jag försöker helst få plats med mina skidor inne i bilen, I annat fall takbox. Över min döda kropp att jag låter mina skidor och dess stackars belag ligga oskyddade i vind och vägsalt upp på ett takräcke.

Återkom när ni revolutionerat transporterandet (för det är trångt inne i bilen).
 
Skidbox är bra

men nackdelen är att det tar sån tid att montera lastbågar och skidbox på taket. Speciellt om man har en högbyggd bil (vw caddy)

Thure
 
Då vi saknade takräcke och det var för dyrt så åkte cykelhållaren fram. Alltså, 3 par skidor i "påse" på tvären bakom bilen. Funkade utmärkt och lockade många blickar...
 
Nix, ingen skit på skidorna. Det var ju skidfodral runt varje skidpar så det var lugnt. Körde ett spännband inifrån bagaget men det var bara som säkerhet. 2 - 3 cyklar väger ju mer än 3 par skidor så det funkade bra.
 
Det låter som en underbar sak, en skidbox monterad på dragkroken. Borde betyda att det är enklare att montera då det är bättre arbetshöjd. Kräver inte två personer för att montera.
 
En korg

monterad på ena bakdörren funkar bra om man har en buss med bakdörrar. Vanligt på taxibilar i Alperna.

Thure
 

Bilagor

  • 9314e7240a.jpg
    9314e7240a.jpg
    36.2 KB · Visningar: 4,602
Jag har en skisack i min BMW X3. Går bra om man är två pers och skönt att slippa 1 dl/mil ökad bränsleförbrukning med boxen. Skulle heller aldrig ha skidorna lösa på taket. Om jag bott kvar i Luleå hade jag bara lastat från garage till takräcke, ingen risk att skita ner dem på vintervägar.
 
Då vi saknade takräcke och det var för dyrt så åkte cykelhållaren fram. Alltså, 3 par skidor i "påse" på tvären bakom bilen. Funkade utmärkt och lockade många blickar...

När du säger på tvären, menar du att de låg horisontellt? Vad har du för bil, inga problem med att de stack ut vid sidan om bilen i så fall?
 
monterad på ena bakdörren funkar bra om man har en buss med bakdörrar. Vanligt på taxibilar i Alperna.

Thure

Den här lösningen är läcker! Någon som sätt andra liknande lösningar där skidorna transporteras i en box där bak?

TT_UBI_RV_Cargo_Box_Telescpd_Forlano1.jpg


Vad tror ni om den här typen?.. Om den var tillräckligt bred för att ha skidorna horisontellt ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
senan transport? Skidor allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.