Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så här ser den ut hopfälld. Jag kan inte förstå varför han som var smed och verktygsmakare inte filade på sin kick eller sänkte spetsen. Kommer förstås inte att hända i fortsättningen heller. Under alla förhållanden är kniven Lika vass som jag håller mina knivar. Det vill säga VASS. Det är en enkel men välgjord och rejält sliten kniv.

Bosse

Håller med, fin text! Här är härliga tider. Insåg att kniv och kolv matchar och lekte lite med filter när hundskallen tynar bort
 

Bilagor

  • FEB97167-BFB1-4973-BF38-57FBED6BC245.jpg
    FEB97167-BFB1-4973-BF38-57FBED6BC245.jpg
    167.8 KB · Visningar: 886
Tack! Passar på att fråga dig en grej Paul: Uddeholm Arne, hur skulle det te sig i en lite grövre strykkniv? Jag menar 6 mm tjockt blad på ca 15 cm. Hittade bra pris på just det stålet i den tjockleken och funderar på att göra en "survival" typ kniv till en kompis. Skulle funka om man inte härdade värmebehandlade det fullt så hårt?
 
Tack! Passar på att fråga dig en grej Paul: Uddeholm Arne, hur skulle det te sig i en lite grövre strykkniv? Jag menar 6 mm tjockt blad på ca 15 cm. Hittade bra pris på just det stålet i den tjockleken och funderar på att göra en "survival" typ kniv till en kompis. Skulle funka om man inte härdade värmebehandlade det fullt så hårt?
Så är det. Om du anlöper i något högre temperatur så får du upp slagsegheten på bekostnad av slitstyrkan och hårdheten/styrkan.

Det bör med andra ord funka!

Tänker du att själv utföra värmebehandlingen? I så fall har jag
några tips 🤔.

-Paul-
 
Så är det. Om du anlöper i något högre temperatur så får du upp slagsegheten på bekostnad av slitstyrkan och hårdheten/styrkan.

Det bör med andra ord funka!

Tänker du att själv utföra värmebehandlingen? I så fall har jag
några tips 🤔.

-Paul-

Ok. Nej, jag kommer skicka iväg för härdning. Men visst står en härdugn på önskelistan. Propblemet är att även om jag köper en härdugn efterhand så kan jag ändå inte lösa djupkylningen (har mest för avsikt att slipa rostfritt) här hemma på ett bra sätt, så jag får ändå skicka iväg för det. Så härdugn är nog lite tveksamt för min del....
 
Nice! Blev det något? Vad är det för bössa?

En gris mindre i skogen nu. Hade också äran att få betrakta två icke skjutbara bastanta älgtjurar som lunkade förbi i sakta gemak, som att de visste om att de var fredade. Fina ögonblick.
Detta är ju ett knivforum, men eftersom du frågar... :) Har en enkel bössa, en Browning A-bolt som jag av någon anledning fastnat för och behållit, kaliber 6,5 (vi ger oss inte in i kaliberdiskussionen här :), en bra skytt fäller det som de småländska och sörmländska skogarna har att erbjuda utan problem) som ger lättare rekyl och är billig att övningsskjuta med. Kolven passar mig perfekt i grundutförande, gillar 60-gradersvinkeln på slutslycket och har fått till ett riktigt bra krispigt trycke
 
En gris mindre i skogen nu. Hade också äran att få betrakta två icke skjutbara bastanta älgtjurar som lunkade förbi i sakta gemak, som att de visste om att de var fredade. Fina ögonblick.
Detta är ju ett knivforum, men eftersom du frågar... :) Har en enkel bössa, en Browning A-bolt som jag av någon anledning fastnat för och behållit, kaliber 6,5 (vi ger oss inte in i kaliberdiskussionen här :), en bra skytt fäller det som de småländska och sörmländska skogarna har att erbjuda utan problem) som ger lättare rekyl och är billig att övningsskjuta med. Kolven passar mig perfekt i grundutförande, gillar 60-gradersvinkeln på slutslycket och har fått till ett riktigt bra krispigt trycke

Underbart! Jagar själv alldeles för lite nuförtiden. A-bolt är en trevlig och beprövad bössa. Har själv alltid haft en och samma Husqvarna 1900 30-06, helt underbar efter att jag byggt om kolven och fixat trycket. Ok, åter till knivandet nu då ☺
 
Lättburen klassiker

Ett nytillskott i rotationen. Gerber LST med micarta scales – från tidigt 80-tal. Mycket tight och välgjord. Ursäkta de konstiga bilderna, men den var svårplåtad. Kanske går det att se att sidorna ser olika ut pga av blekning, har förmodligen legat länge i ett skyltfönster.
 

Bilagor

  • IMG_7535.jpg
    IMG_7535.jpg
    47.3 KB · Visningar: 505
  • IMG_7536.jpg
    IMG_7536.jpg
    47.9 KB · Visningar: 501

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.