Småviltstudsare

Jag funderar på att skaffa en småviltstudsare och har ett par frågor jag hoppas ngn kan svara på!
Jag har tänkt mig en bössa som kan fungera både till fågel (toppfågel och ripa etc) samt om möjligt även till Rådjur. Vilken bössa är den mest lämpliga och vilken kikare skall man välja?

Jag har först varit inne på en 222:a men har sedan hört att denna ej är tillåten för ripjakt, stämmer det?

Vet ngn var man kan hitta en förteckning över tillåtet vilt per vapenklass?

Är det ngt annat som är viktigt att tänka på?

Som sagt - tacksam för alla svar!
//
Richard
 
Förteckning över tillåtet vilt för olika vapenklasser finns bl.a. i studielitteraturen till jägarexamen. Jag vill även minnas att jag sett tabeller inne hos vapenhandlare.

Jag jagar med en .222 och trivs mycket bra med den. Vissa hävdar att kalibern är för klen till rådjur, men det håller inte jag med om. Fördelarna med kalibern som jag uppskattar är låg vikt på vapnet, liten rekyl och flack kulbana. Detta gör den även till en perfekt kaliber för toppjakten på orre och tjäder.

Du har rätt i att men ej får använda .222 (kl 2) på ripjakten, där är kl 3 och 4 tillåtna. Anledningen till detta tror jag är att man vill försvåra olaga jakt på större djur uppe till fjälls...

Jag har skjutit några ripor och järpar med .222 och det är inte alltid så roligt. Även om man använder den mindre krutladdningen med lägre utgångshastighet är risken stor att fåglarna tar stor skada, dvs så stor att du inte vill äta dem...

Till ripjakten är .22 lr ett bra alternativ; billigt vapen, billig ammunition och tyst, vilket gör att man ofta för fler skottchanser på en sittande ripflock. Nackdelen är den korta räckvidden, vill man träffa målet bör man vara närmare än 70-80 meter.

Det är allstå svårt att hitta ett vapen som passar till all småviltsjakt, tyvärr. Skall man köpa två studsare kanske man ska överväga att ha ett kl 1 vapen, t.ex. 6,5*55. Även denna kaliber passar bra till rådjur och toppfågel och fördelen är försås att man också kan följa med på älgjakten med detta vapen.

Hoppas du blev lite klokare!
 
Tack för snabbt svar!
Om jag förstod dig rätt så behöver man två studsare om man vill kunna jaga både ripa och rådjur?(En .22 i tillägg till en 222:a eller större)

Är det i så fall en .22 WinMag som gäller?

Om man bortser från Ripan, skulle du då rekommendera en 222:a?

Har du några råd eller synpunkter beträffande kikare och kikarfästen till .22 respektive 222:a?
Mvh
Richard
 
Richi,
Jag håller med Andreas, att två vapen blir det om du skall täcka din tänkta jakt.
Har du inte tänkt dig högviltjakt, så tycker jag att en 222Rem och en 22Win Mag, är en mycket fin kombination.
Men ska du jaga älg också, byter du 222:an mot en 6,5:a, det finns fågelamunition även till denna.
Enda kruxet är väl, att jaga toppfågel med klass 1-vapen, fordrar rejält omdömme. Missade kulor far iväg ganska långt.
/Björn
 
22-250

Jag vet inte om kalibern i fråga karar av era olika klasser i Sverige. I Finland är det kulvikten som spelar roll gällande laglighet vid jakt på olika slags vilt. Men mitt råd till dig är att skaffa en 22-250 kalibers Sako Varmint. Den är mycket flackskjutande och ypperlig för fågeljakt. Är du en skicklig skytte och har en ordentlig kikare kan du fälla en fågel utan problem på 300 meter. Jag har hört om en person som fäller fåglar på 500 meters avstånd med denna kaliber. Kalibern är mindre än 222 men jag vet inte hur stor köttförstöringen är. Det enda felet jag vet med geväret är att det kniper rätt ordentligt i plånboken.
 
AWE; sa:
Du har rätt i att men ej får använda .222 (kl 2) på ripjakten, där är kl 3 och 4 tillåtna. Anledningen till detta tror jag är att man vill försvåra olaga jakt på större djur uppe till fjälls...

Kan detta verkligen stämma?
Får man inte jaga ripa med klass ett i Sverige???
I Norge så vet jag att man jagar flitigt med klass ett kalibrar på fjällripan. Till och med 9,3 kulor i rimlig fart gör god verkan och utan att trasa sönder för mycket. Men det kanske är i Norge det, eller???

Mvh Niclas, som undrar starkt!!!
 
Tanken är inte vad kulan gör eller inte gör med viltet utan tanken är att tvinga jägaren närmare viltet. "Försvåra" jakten om man vill uttrycka sig så. Med klass 1-2 vapen är det inget hinder med avstånd upp till 150m och det är detta man vill komma åt. Ge ripan en ärligare chans och göra jakten till mer jakt.
 

avslutad210712

Gäst
niclasfoto; sa:
AWE; sa:
Du har rätt i att men ej får använda .222 (kl 2) på ripjakten, där är kl 3 och 4 tillåtna. Anledningen till detta tror jag är att man vill försvåra olaga jakt på större djur uppe till fjälls...

Kan detta verkligen stämma?
Får man inte jaga ripa med klass ett i Sverige???
I Norge så vet jag att man jagar flitigt med klass ett kalibrar på fjällripan. Till och med 9,3 kulor i rimlig fart gör god verkan och utan att trasa sönder för mycket. Men det kanske är i Norge det, eller???

Mvh Niclas, som undrar starkt!!!

Är också tveksam. Att man inte får jaga klass 2 vilt med klass 3-4 vapen är självklart men nog måste man väl få jaga ripa med ett klass 2 vapen. Är dock inte säker eftersom behovet aldrig uppstått då jag har både 222:a och 22LR. En annan klass 2 kaliber som annars kan vara trevlig är 243:an (med tanke på rådjuren) men då blir övnngsskjutningen rätt dyr om man inte laddar själv.
 
avslutad210712; sa:
niclasfoto; sa:
AWE; sa:
Du har rätt i att men ej får använda .222 (kl 2) på ripjakten, där är kl 3 och 4 tillåtna. Anledningen till detta tror jag är att man vill försvåra olaga jakt på större djur uppe till fjälls...

Kan detta verkligen stämma?
Får man inte jaga ripa med klass ett i Sverige???
I Norge så vet jag att man jagar flitigt med klass ett kalibrar på fjällripan. Till och med 9,3 kulor i rimlig fart gör god verkan och utan att trasa sönder för mycket. Men det kanske är i Norge det, eller???

Mvh Niclas, som undrar starkt!!!

Är också tveksam. Att man inte får jaga klass 2 vilt med klass 3-4 vapen är självklart men nog måste man väl få jaga ripa med ett klass 2 vapen. Är dock inte säker eftersom behovet aldrig uppstått då jag har både 222:a och 22LR. En annan klass 2 kaliber som annars kan vara trevlig är 243:an (med tanke på rådjuren) men då blir övnngsskjutningen rätt dyr om man inte laddar själv.

Från Jämtlands länstyrelsen:

VAPEN
Vid vinterjakt efter ripa med kulgevär får endast kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4 medföras och användas.

http://www.z.lst.se/rennaring/jaktregler.php
 

avslutad210712

Gäst
EmSt; sa:
avslutad210712; sa:
niclasfoto; sa:
AWE; sa:
Du har rätt i att men ej får använda .222 (kl 2) på ripjakten, där är kl 3 och 4 tillåtna. Anledningen till detta tror jag är att man vill försvåra olaga jakt på större djur uppe till fjälls...

Kan detta verkligen stämma?
Får man inte jaga ripa med klass ett i Sverige???
I Norge så vet jag att man jagar flitigt med klass ett kalibrar på fjällripan. Till och med 9,3 kulor i rimlig fart gör god verkan och utan att trasa sönder för mycket. Men det kanske är i Norge det, eller???

Mvh Niclas, som undrar starkt!!!

Är också tveksam. Att man inte får jaga klass 2 vilt med klass 3-4 vapen är självklart men nog måste man väl få jaga ripa med ett klass 2 vapen. Är dock inte säker eftersom behovet aldrig uppstått då jag har både 222:a och 22LR. En annan klass 2 kaliber som annars kan vara trevlig är 243:an (med tanke på rådjuren) men då blir övnngsskjutningen rätt dyr om man inte laddar själv.

Från Jämtlands länstyrelsen:

VAPEN
Vid vinterjakt efter ripa med kulgevär får endast kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4 medföras och användas.

http://www.z.lst.se/rennaring/jaktregler.php
Där ser man. Kan naturligtvis finnas lokala bestämmelser och då gissar jag att samma regler gäller för landet i övrigt.
 
Det absolut dummaste jag har hört !

Självklart får ripor jagas med 222Rem och lika absolut med 243Win och 6,5x55... Du får ju jaga rådjur med 460WBY också !!

En ripa skjuten med 6,5x55 kan vara lika hel och fin som en skjuten med hålspets i cal 22mag..

Ripa är inte alltid lätt att komma nära. Det kan också vara utmanande att komma inom 80m..

En projektil med lite mer vikt (som tex Normas jaktmatch i 6,5x55 7,8gr) har en stor fördel i en långt lägre vindavdrift..

22mag på kort håll kan trasa sönder en ripa vädans effektivt. En 222Rem kan vara snäll som ett lam vid rätt träff och avstånd (nej jag pratar inte om 150m+!)..


MVH Niclas,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Mer småviltstudsare Jakt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.