Småviltstudsare

Sanning med modifikation.

Visst, du får använda vilket godkännt jaktvapen som hälst, som uppfyller kraven för klass 1-4 för att jaga ripa i sverige.

Däremot kan markägaren/jakträttsinnehavaren ställa andra "tightare" krav.

När markägaren är staten, företrädda av länsstyrelsen, som vid jakt på statens mark ovan odlingsgränsen har markägaren ställt kravet att vapen kraftigare än klass tre inte får användas.

Vilket blir extremt svårt att kontrollera, eller ens veta, om man har en lite udda patron i sitt vapen.


Du har ju samma problem åt andra hållet, när du får jaga klassettvillt om patronen uppfyller kraven för klassett, enligt ammunitionstillverkaren, oavsett vad det står på licensen eller nnv's lista.
 
När markägaren är staten, företrädda av länsstyrelsen, som vid jakt på statens mark ovan odlingsgränsen har markägaren ställt kravet att vapen kraftigare än klass tre inte får användas.
Innebär det att på privat eller bolagsägd mark så gäller inte Länsstyrelsens regler?
Jag hittar information på nätet som uttryckligen säger att i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland så är endast klass 3-4 tillåten och det går nog att hitta regler för fler län .
Kan någon som påstår att klass 1-2 även är tillåtet posta en länk till någon sådan information så att vi kan bringa klarhet?
 
Som framgår av Naturvårdsverkets författning NFS 2002:18 (http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf) så är det inte kulvapnen som delas in i klasser utan ammunitioner. Det länsstyrelser som anger att endast vapen av klass 3 och 4 får användas vid fjälljakt är således ute och cyklar. Det finns ingen klassning av vapen.
Läser man informationen från länsstyrelsen i västerbotten skriver de under Föreskrifter/allmänna råd att endast klass 3 o 4 -vapen får användas vid ripjakt. Denna formulering är felaktig enligt vad jag nämnt ovan.
Klickar man på länken Allmänna villkor för småviltsjakt... öppnas ett dokument där formuleringen är en annan. Där anges följande:
"Vid vinterjakt (januari-mars) efter ripa med kulgevär får av säkerhetsskäl endast kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4 medföras och användas."

Denna formulering är mer korrekt men lämnar fortfarande en hel del utrymme för tolkningar. En patron oavsett kaliber laddad en kula ej avsedd att expandera (helmantlad) tillhör beroende på kulvikt och E100 antingen klass 3 eller 4 enligt NFS 2002:18. Om man då kan anse att ett vapen i t.ex 6,5x55 är avsett att skjuta helmantlade kulor med får man enligt denna formulering använda det vid fjälljakt.
Ett vapen kan vara avsett att skjuta flera typer av kulor så att det är avsett att skjuta helmantlade kulor utesluter ju inte att det också är avsett att skjuta kulor avsedda att expandera.

Man tycker ju att länsstyrelserna som regelsättande myndighet bör kunna formulera sina regler på ett tydligt sätt som inte inbjuder till olika tolkningar. Att sen skriva direkta felaktigeter som jag bedömer att länsstyrelsen i Västerbotten gör är förkastligt.
 
Höga skott

Richi,
Jag håller med Andreas, att två vapen blir det om du skall täcka din tänkta jakt.
Har du inte tänkt dig högviltjakt, så tycker jag att en 222Rem och en 22Win Mag, är en mycket fin kombination.
Men ska du jaga älg också, byter du 222:an mot en 6,5:a, det finns fågelamunition även till denna.
Enda kruxet är väl, att jaga toppfågel med klass 1-vapen, fordrar rejält omdömme. Missade kulor far iväg ganska långt.
/Björn

Du behöver inte ens missa för att ditt kulnedslag skall ligga nära dmax. När Ericsson fixat till sin flygradar kunde vi plötsligt se enstaka finkalibriga kulor i flyckten. Skjuttabellerna visade det sig fick justeras rejält uppåt. Att veta var dina kulor går hitom, som i och inte minst bortom målet är ditt tunga ansvar....
//J
 
...

År det inte är så här, när du ska jaga ripa i fjällen är det en begränsning på vilka klasser av kulvapen du får med föra på en scooter, har för mig att det bara är klass 4 vapen som är tillåtna på scootern. Det är ju bara en bra tanke för att hoppas att de som vill skjuta björn/varg/järv skulle hålla sig inom lagliga klasser att medföra på scootern...

De som har nyare info, hör av er
 
År det inte är så här, när du ska jaga ripa i fjällen är det en begränsning på vilka klasser av kulvapen du får med föra på en scooter, har för mig att det bara är klass 4 vapen som är tillåtna på scootern. Det är ju bara en bra tanke för att hoppas att de som vill skjuta björn/varg/järv skulle hålla sig inom lagliga klasser att medföra på scootern...

De som har nyare info, hör av er

Så vitt jag vet får du inte ha vapen med dig på terrängfordon utan speciellt tillstånd.
Alltså har det inget att göra med att du ska ha studsaren med dig på snöskotern.
Har dessutom aldrig sett nån som ska ut och jaga ripa på skoter, det brukar vara skidor eller snöskor beroende på terräng.
 
Skotern används till att nå de där markerna som ligger längre bort... Och då fraktar man delat vapen. En del på kälken och en del på skotern. Oftast slutstycket som hamnar i innerfickan eller packväskan och resten av bössan på kälken tillsammans med skidor och eller snöskor. Man får bara göra en förlyttning/dag på detta sätt. Dvs ut och in i området. Man får inte göra flera stop på olika platser under samma dag. Jakten får inte ske inom 500m från skotern.
Som jag lärt mig, finns säkert någon fin lagtext som säger mer och annat...

Roland
 
Ungefär så ja, klass 3 och 4 har vi allmänt tillstånd att frakta som frarol säger, dvs inget tillstånd behövs för fraktandet(nu snackar jag BD län), däremot klass 1 och 2 behövs tillstånd till att frakta på skotern(eller kälken snarare som är det enda lagliga stället för ett vapen på skoter). Klass 1 och 2 tillståndet förutsätter att du har minst 5km till jaktstället plus att färdvägs karta skall skickas in vid ansökan sen måste tillståndet förnyas varje år.
Allt enligt BD´s länstyrelse vid telekontakt för en tid sedan
 
hoppas att ingen tar illa upp

hej tänkte hjälpa till att reda några oklarheter

http://www.fjallen.nu/jaga/Kiruna 2008 internet.pdf

punkt 9
...vid vinterjakt(jan-mars) efter ripa med kulgevär får av säkerhetsskäl endast kulgevär avsedda för patroner av klass 3 och 4 medföras och användas .

det finns även andra begränsningar gällande bla avstånd till ren och användande av skoter....

vänligen nils
 
Lösning på problemet

Hej!

Detta har debatterats en del på olika håll.Här är en tolkning som de flesta tycker stämmer:

Vid fjälljakt får(som sagt) endast vapen avsedda för patroner kl 3-4 användas.Beslutat av Lst.Jag tycker vi har nog med regler,men denna är faktiskt mkt vettig ur säkerhetsaspekt.

Generella bestämmelser gäller NVV´s krav på patronens kapacitet.Det har ibland pratats om älgjakt är lagligt med en patron som ej når upp till klass ett,vilket det inte är. I 6,5x55 finns en hel del laddningar som ej når klass 1.

Lösningen om man bara vill ha ett vapen till både fjälljakt på vinterripa och rådjur är att skaffa vapen avsett för klass 3,men som man kan skaffa patroner som når upp till kraven för klass 2 och alltså är laglig till rådjur. Kalibervalet blir aningen begränsat och jag kan nu bara komma på två som kvalar in. 22 K-hornet och .221 Remington Fireball.
Av dessa är nog 221 Fireball det bästa valet då fabriksammunition finns att köpa(beställa).
 
Jag funderar på att skaffa en småviltstudsare och har ett par frågor jag hoppas ngn kan svara på!
Jag har tänkt mig en bössa som kan fungera både till fågel (toppfågel och ripa etc) samt om möjligt även till Rådjur. Vilken bössa är den mest lämpliga och vilken kikare skall man välja?

Jag har först varit inne på en 222:a men har sedan hört att denna ej är tillåten för ripjakt, stämmer det?

Vet ngn var man kan hitta en förteckning över tillåtet vilt per vapenklass?

Är det ngt annat som är viktigt att tänka på?

Som sagt - tacksam för alla svar!
//
Richard


22 hornet är ju ett alternativ till ripa.AI eller vanlig. 243 Win ska ju vara en riktig killer när det gäller Toppfågel säger dom som är proffs på det och dom funkar ju även på Rådjur.

Kikare då kanske leupold 3-9*50 funkar bra. Iaf en hyfsad kompromiss.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Mer småviltstudsare Jakt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.