Larma räddningstjänsten i onödan.

Jag känner till ett fall som liknar det med isrännan.

En grupp på 3 skridskoåkare ville träna hopp mellan isflak. Riddarfjärden var perfekt för ändamålet, stora områden med sönderbruten is. Personerna var "rätt" utrustade och betecknas som väldigt erfarna åkare.
När de hoppar som bäst ute på Riddarfjärden ser de en polis på kajen som vinkar in dem.
Det visar sig att ett flertal personer ringt räddningstjänsten och meddelat att en grupp skridskoåkare förirrat sig ut på den spruckna isen.
De 3 skridskoåkarna fick sig också en skarp tillsägelse att INTE utöva sin aktivitet på Riddarfjärden. Skridskoåkarna ansåg sig säkra i situationen, men hade inte räknat med allmänhetens reaktion.

Angående fallet med isrännan i Oxelösund, kan vi alltid misstänka att det rörde sig om en bred isränna som lastfartyg använder för att komma in till SSABs hamn. Ifall trafiken måste stängas av pga att dykare letar efter drunknad skridskoåkare kostar det mer än lite soppapengar.

Teknikern, kan du inte ta med dig ett dykflagg som du ställer på isen där du går i?
 
Jo jag får nog skaffa en dykflagga, men hur många "vanliga, dödliga" (läs: vardagsmotionärer) vet vad det är för signalflagga? Jag vet flera larm där dykflaggan varit uppspänd på en ankrad liten båt och nån sett "en drivande eka" ute på fjärden. (Som varit en stor gummibåt)


När vårsolen kommer och isarna är halvkass brukar jag ta med kameran och då händer det ofta att jag får simma till fotoobjekten, eller hem igen bara för att det är landlöst. Jag skulle vilja höra konversationen från den som ringt 112, "nu ramlade han i,,,,,nej han är uppe igen,,,,,nu är han i,,,,,nej han är uppe,,,,,,,,,nu ramlade han i,,,,,,,,,,nu simmar han,,,,,,,,,,nej nu är han uppe IGEN" Nån mer som tror att killarna i svarta vanen, dom med krama-mig-själv-tröjan kommer och tar hand om larmaren?



Ett annat sätt är ju att hoppa i och sen simma rätt ut en bit i öppet vatten, då måste ju folk förstå att jag är "seal warm and dry" därute?



Jag kanske ska ta hjälp av Aftonbladet och sprida informationen om att det inte behöver se ut som det det ser ut som, utan kan vara en helt vanlig företeelse? Kanske får jag skapa ett nytt "mode" med helsvart dräkt och signalgrön huvudbonad så folk ger sjutton i att ringa och falsklarma innan dom vet vad det är frågan om?
 
Det enda jag hittar är:
1 § Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma gäller den som får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.

Där är man skyldig att "om det är möjligt" varna dem som är i fara. Men bara "vid behov" tillkalla hjälp. Så det är ganska diffust skrivet. Hur vet man om det behövs hjälp?

Tja, som vanligt när det gäller lagtext så är det en tolkningsfråga. Några förtydligande finns inte, varken i Förordningen om skydd mot olyckor, och det finns inte heller några föreskrifter kopplade till den här lagen. Utan det handlar om att bedöma situationen (det finns inte heller, vad jag vet, några prejudikat här, varken i den här lagen, eller i den tidigare räddningstjänstlagen (som ersattes av denna 2004, och hade samma skrivning)). Så här säger i alla fall propositionen (Prop 2002/03:119) om den här §

"Paragrafen motsvarar 39 § RäL. Av förarbetena till 39 § RäL (prop. 1986/86:170 s. 83) framgår att skyldigheten att tillkalla hjälp bara föreligger om situationen inte kan bemästras av dem som är på olycksplatsen, vilket uttrycks genom orden ”vid behov”. Vidare framgår att i uttrycket
”vid behov” också ligger att det inte finns någon skyldighet att tillkalla hjälp om polisen eller räddningstjänsten har kommit till platsen. Slutligen sägs att skyldigheten att varna dem som är i fara bara gäller om det är praktiskt möjligt att vidta åtgärden och att särskilt stora krav inte kan
ställas på den enskilde."
 
De senaste två gångerna jag ringt 112 så skrek ingen på hjälp, men jag tog risken att ringa ändå.
(Ena gången var personen medvetslös, och i det andra fallet var han död.)

Som redan hävdats ska man nog överlåta till larmcentralen att stå för ev brotprioriteringar om man är tveksam till vad som är rätt åtgärd. Risken att man belägger 112-numret så att andra inte kommer fram är liten (obefintlig), så länge alla ringer i samband med tillbud eller seriöst misstänkta tillbud.
 
Tröskeln

för att ringa 112 är helt klart lägre nu med mobiltelefon. Men ofta kan det vara svårt att avgöra när det är lämpligt att ringa. Hellre en gång för mycket än tvärtom. Larmtjänstoperatören och räddningstjänsten / fjällräddningen eller motsvarande får sedan via frågor utröna vad larmet skall resultera i.

Om man gör något som skulle kunna uppfattas som en nödsituation kan det vara bra att innan kontakta lokala räddningstjänsten precis som man kan göra innan man eldar, övar med nödsignalering etc.

Thure
 
Om man gör något som skulle kunna uppfattas som en nödsituation kan det vara bra att innan kontakta lokala räddningstjänsten precis som man kan göra innan man eldar, övar med nödsignalering etc.

Thure
Då blir det ett jäkla ringande från mig då, eftersom jag simmar 3-4 ggr i månaden och jag kan ju inte garantera att jag är på samma ställe jämt för det beror på isläget och vädret. Det är inte att rekommendera att hoppa i om det är sjögång och isflak, en väldigt dålig kombination, men drivis och simning funkar bra och ger rejäl motion. Med lite tur och teknik kan man få skjuts rätt långt tillbaks med ett sånt bälte.

Jag har fö. simmat en bra bit "uppströms", träffat på ett drivisbälte, rullat upp på det och åkt snålskjuts tillbaka till utgångspunkten.
 
Nej det förstår jag, men det är så trist att jag hela tiden måste ta hänsyn till att folk inte kan skilja mellan olycka-icke olycka, där dom inte ens tar reda på vad som hänt utan bara kastar sig över närmsta mobil. Det här är inte ett fritt land längre, sen mobilen kom och folk slutade tänka själva och agera därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.