Rida norrut.

Jag har följt den här råden och läst med intresse ända sedan jag svarade senast. Några fina Klipp har jag sett. Måste revidera min första uppfattning om att jag inte hade något vettigt att säga i den här tråden utifrån att jag inte kunde något om hästar och Transporter i snö. Nåväl i jämförelse med resten av gänget här står jag mej bra. Den första fina filmen om skogsarbete. Jo hästen pulsar lite djup snö. Jag vill påstå att en mil om dagen går inte i längden. Men Lassen körs efter basvägar som är hårda och trampade. Sånt orkar hästar om de får tillräckligt mycket mat. Exemplet med älgar rådjur och till och med renar faller. För det första rör sig inte såna djur speciellt mycket i denna typ av före utan de står till och betar. De har dessutom klövar som bär bättre än hästens hovar. De har lättare kropp och ett snålare energisystem. De utnyttjar alla typer utav skoterspår bilvägar och så vidare som finns för sin förflyttning. Ja inte historiskt förstås eftersom att sådant inte fanns förr. Gällande den där speciella snö släden är det ju bara en vanlig liten kälke Som breddats med ett lite större flak För att kunna köra större lass med förmodligen hö. Just detta med att köra hö i snö har jag stor erfarenhet av dock med skoter. Att läsa in någon större lössnö tanke med den kälken är En irrväg. Efter att ha läst ytterligare en tid sedan jag senast svarade är jag helt säker på att denna tur bör göras på sommaren Om den inte skall innebära total misär för hästar och folk. Finns en hel del forbönder i trakterna av Jämtland och Hälsingland som kör långa turer över flera veckor med hästar och tjälkar. Uppsök och prata med folk som kan det här med vinterkörning och hästar.be att få följa med kanske? Det är mitt bestämda råd.

Bosse
 
Som jag förstått det har TS uteslutit vintern men vill ändå fortsätta att diskutera den möjligheten - varför kan man fråga sig. Kanske är det mesta mera avsett för att hålla tråden igång än att skaffa sig förutsättningar och råd inför en längre förflyttning med häst i vårt land.

Du har säkert helt rätt när det gäller kälken - någon "snösläde" är det förvisso inte. Det finns nog inte några slädar gjorda för att gå i obanad terräng eftersom man aldrig förflyttade sig med släde i sådana områden förr i världen, då red man möjligen (även då helst längs stigar).

Vi är väl litet av "vildmansromantiker" alla som hänger här på utsidan men tydligen har vi väldigt olika verklighetsförankring.
 
I det gamla Sverige fanns ett system av transportvägar som användes både sommar och vinter. Det användes regelbundet och det var därför ganska så hårt trampat vintertid. Det gick i mellan byar och till arbetsplatser. På arbetsplatserna trampades vägarna i mellan skogen och vattendragen där flottningen skulle ta över. Man körde även med sladdar, vattnade och byggde kurvor av timmer om det var nerförsbacke.. Skulle man köra hem hö från en slåttermyr Gjordes detta vid lämpligt före. I regel exempelvis på första snön för att kälken skulle glida lätt på hal snö och frusen mark, men hästen inte möta motstånd i djup snö. Dessa vägar gick lite hit och dit och band samman vårat bondesamhälle. Skulle tro att det närmaste vi kan hitta nu för att åka med en häst vintertid vore om vi tog skoterlederna.
Som en ren reflektion skulle jag tro att en släde för hundspann skulle kunna göra sig ganska bra efter en häst också förutom att hästen trampar ner sig så det blir ett vickigt spår så som inte hundar skapar. Fast mig veterligen så kör heller inte hundspannen omkring i djupsnön.

Bosse
 
Hade det lite lungt på lunchen här på jobbet. Tittade på filmen om lös snö släden igen. Kanske faktiskt att den flyter på snön. Om det är orörd snö på sidan om så finns det är ju faktiskt lite platta på flaket att flyta på. Medarna kommer väl då att hänga ganska löst i själva häst spåret. Någon form av brätte finns det också fram. Kan hända dömde jag ut den väl kategoriskt. Håller också med tråd startar den om att trugor på hästen i filmen hade hjälpt. Å andra sidan kanske den hade trugor. Enligt mig omöjligt att se. Hästar hade ju små snöskor som egentligen inte bar i djupsnö utan endast på mjukt underlag. Dock att nu se på filmen så tycker snön ser rätt normal ut för att vara midvintersnö, Åtminstone här i Jämtland eller södra Lappland där jag är van att vistas i snö. Även snödjupet verkar normalt.

Bosse
 
Liknande trådar

Liknande trådar