k 2

Låt mig konstatera att jag inte klättrar, jag ska eventuellt börja så småningom. Däremot läser jag om berg.

Ett gäng expeditioner sitter strandade på k 2, delar av bottleneck har rasat. om någon känner fredrik Sträng ber jag om ursäkt för min teoretiska ton.

På mt Everest har man ett fönster på knappt en månad då man kan gå mot toppen. Är fönstret ett annat på k 2 och t o m längre?

Den som tycker att jag är väl frågvis överallt kan jag glädja med att jag försvinner på resa imorgon och blir borta i drygt en månad ;)
 
Kan och kan, det är väl mer så att förhållandena är bäst under en viss tid. Men både Mt Everest och K2 har bestigits under andra tider och Mt Everest även på vintern.
 
Undra verkligen hur dom tolv klättrare som är fast över bottle neck ska ta sig ner,dom kan inte ha mycket krafter kvar i kroppen.
K2 är inget snällt berg blir tufft detta för dom hoppas det går bra..
 
döda?

...om jag har förstått det rätt har en hel expedition dött nu och en annan är strandsatt?
beklagar verkligen!!!!!!!!
anna
 
en tyst minut....

...tycker jag vi alla ska ägna de omkomna och de som försökt hjälpa till...på tisdag kl 12...
kram anna
 
Fredrik Sträng får en rätt kraftig känga...

http://www.mounteverest.net/news.php?id=17462

...rätt eller fel, på ett vis förstår jag vad dom menar, det kommer väldigt mycket uppgifter om döda klättrare utan att någon egentligen är säker.

Rent krasst är det väl så att man syns och hörs mer i media om man rapporterar om "många döda" än om man säger att man inte vet var alla är.

Jag känner inte Fredrik och utgår från att det inte är så han resonerar men efter att ha lyssnat på hans rapporter i media den gångna helgen tycker jag likt förbaskat att det är lite tråkigt att vissa klättrare anser sig kunna avgöra om andra klättrare "inte har något på berget att göra".

Så länge man inte tycks veta exakt vad som hänt är det ganska tufft att säga att mycket beror på andra klättrares okunskap.
 
Senast ändrad:
Utan att vara ett dugg insatt i klättring på hög höjd etc,förefaller det mej som om Fredrik Sträng är en mycket duktig person.
han kan avbryta när det inte går,han kan hjälpa andra när de är i nöd,har kraft för andra,inte bara sej själv.Under mycket tuffa förhållanden.
Finns väl många fler klättrare med dessa egenskaper,men just han har "ett namn" för mej.Vill minnas att
även vid hans klättring i Antarktis fick kunde han hjälpa andra i svårigheter.
överlevnadskänsla inte bara för sej själv.
 
När man är helt i greppet på sponsorer och ens överlevnad i sporten beror på hur kompis man är med medierna så har han väl lyckats då med tanke på brigas inlägg där allt det han vill marknadsföra fastnat med hull och hår.

Artikeln som Onesport länkade till ger nog en bättre beskrivning av motivet bakom hans handlingar. Men jag vill poängtera att jag hade gjort likadant, och i stort gör det flera gånger i veckan. För att få in sina pengar och öka sitt inflytande så är det nog så för de flesta att man agerar och säger saker i sitt jobb som man kalkylerat och tänkt igenom innan, och inte bara kör på känsla.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.