Lystal?

Jag är ingen seglare, men ikväll har jag roat mig att surfa runt på detta seglingsforum och gått in på diverse länkar som lagts ut här. Lystal nämns både här och där, men ingen förklaring ges. Jag förstår att det är ett mått på något på båten, men vad är det som mäts och hur ska man tolka värdena som ges?

Undrar

Joakim Ekendahl
 
LYS-tal

Enkelt uttryckt är LYS ett sätt att jämföra segelbåtars fart. Högt LYS-tal lika med snabb båt. LYS-talen räknas fram varje år och bygger på resultat i kappseglingar.

Om du söker på internet kan du säkert få mycket utförligare information.

MVH/Jan
 
Lys talet raknas ut m.h.a. av en formel dar batens skrovkonstruktion ar mattet. Har far man grundlystalet. Darefter ar det som tidigare talare beskrev att man "tavlar" fram ett battre/samre lystal.
 
Tackar för upplysningarna...

OK. Jag tror jag förstår vad lystalet ska belysa ;) men vad är ett lågt respektive högt lystal? Vad kan båtarna i Volvo Ocean Race ha för tal och vad kan en blekingeeka ha?

Joakim Ekendahl
 
Svenska Seglarförbundet....

...har årets lystabell på sin hemsida (www.ssf.se).
Om du letar under "Kappsegling-teknik/lys osv." så hittar du de flesta segelbåtars LYS-tal, även jollar och flerskrovsbåtar.

Lycka till!
Patrik
 
Ett exempel...

...för att göra det konkret. Vi bestämmer oss för att titta på 8-metersbåtar.

Albin Express, en snabb, racingbetonad båt i storleksklassen, har 1,11 i lys.

Normalbåten, som ex Maxi 77, IF-båt och Vega ligger kring 1,00, i lys.

Amigo 27, En tyngre, familje- eller långfärdsbetonad båt har 0,94 i lys.

Det kan skilja rätt mycket båtar emellan. Det viktiga att komma i håg är att lys-tabellen inte visar hur BRA en båt segla utan bara ungefär hur SNABBT.

//Anders
 
lystal

Man multipicerar lystalet men den tid man får på tex en tävling.

tex.
en folkbåt seglade på 40 minuter runt banan och har
lys 0,97 summan blir 40*0,97=38.8

En 707:a seglade på 36 minuter och har lys 1,09.
summan blir 36*1,09=39,2

Alltså seglade folkbåten bättre efter sina förutsättningar, Och kommer före 707:an i placeringen.

/jonny
 
Jag har fått för mig att det förhåller sig såhär:

En båt som är 8 meter i vattenlinjen kan som mest åka 8 knop utan att plana.

Vi har för diskusionen två 8-meters båtar. Båda kan som mest åka 8 knop men en av dem går mycket fortare i lättare vind, dvs den når maxfarten lättare. Detta skulle jag vilja påstå är en beskrivning av vad lystalet visar. Hur snabbt båten når sin maxfart.
Att det sedan används vid kappsegling fom ett handicap system är en annan femma.

Jag tror inte VO60 båtarna kan ha ett mått på lys eftersom dessa är planande eller halvplanande båtar samt att handicap system i sådan segling är överflödigt...

Allt ovan kan ju oxå vara helt fel eftersom jag inte vet...

mvh/samme
 
LYS är ett handikappsystem som är väldigt enkelt och samtidigt väldigt grovt.

Om du seglar mot en annan båttyp på samma bana dividerar ni era tider med lystalet så blir era tider "rättvisa" med hänsyn till båtens egenskaper. Alltså kan olika båttyper tävla med varandra även om de är olika snabba.

Talet tas fram empiriskt från tävlingsresultat och LYS-tabellen uppdateras varje år.
 
Enkelt förklarat så kan man säga att LYS-talet är seglingens motsvarighet till golfens handikappsystem. Det möjliggör på ett relativt rättvist sätt tävlan mellan olika båtklasser.

En fullständig samling LYS-tal finns på följande adress:
http://www.ssf.se/System/html/tk/lystabeller.html

Där återfinns vanliga kölbåtar såväl som jollar och flerskrovsbåtar, men av någon anledning saknas vo60-båtarna. Däremot tror jag inte det beror på att det är en planande båttyp eftersom båtar som 49:er finns med.
Intressant är att jämföra olika båtar. Till exempel måste en 49:er (snabbaste enskorvsbåten) med LYS-tal 1,70 segla mer än dubbelt så snabbt som en optimist med LYS-tal 0,79. (Vilket den förmodligen också gör...)

Dessutom kan man på följande adress hitta en eminent redogörelse för alla LYS-systemets detaljer:
http://www.ssf.se/System/html/tk/LYS/LYS-Info.pdf

Gustaf
 
Samuel - ditt resonemang håller inte riktigt. Först och främst har maxfarten inte bara med vattenlinjelängden att göra. Jämför en brygga på 8 meter och en modern båt med samma vattenlinjelängd. Lys-talet för båtar fungerar precis på samma sätt som hkp för en golfspelare. Lystalet justeras varje år om det visar sig att de totala resultatskören visar at en sådan justering är nödvändig. Lys-talet är tyvär lite olyckligt efterom båtar som seglas av duktiga seglare (ex h-båt och Soling) för höga lystal vilka är svåra för normalseglaren att nå upp till. Självklart finns det motsatsen också. Det finns exempel på duktiga seglare i mindre kända modeller som skördat stor framgång på lysseglingar.
 
En gång i tiden när jag kajkade runt i min optimist och lärde mig att gippa är blött om man inte är uppmärksam, dvs för 15 år sedan, så hade optimisten ett LYS på 0.67. Idag är det 0.79, de måste legat i optimisterna.

Och samuel, att vattenlängd skulle avgöra när en båt planar kan jag inte hålla med om. Det finns en del andra saker som är viktigare, tex vikt och skrovform. En optimist planar inte vid 2.5 knop utan vid avsevärt högre hastigheter och dessutom med hjälp av vågor och en 8 meters familjeseglare planar inte vid 8 knop. Jag har personligen aldrig upplevt en planade icke-motordriven båt, om man bortser från min optimist vid ett optimalt tillfälle (både vad gäller mig själv och vind och vågor, dock var jag en ganska kass optimistseglare). En pioner 235 (2.35 m)med en 3 hk Johnson får jag att plana vid en 7-8 knop, dvs full gas, och dessutom mig själv placerad i fören och inte vid gasreglaget...

Lite utanför ämnet, men ändå...

/Martin
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.