Kajakincident

Hypotermi

Hej.

Läs gärna igenom hela den här pdf'n om det är så att du tänker ge dig ut ensam igen.

http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/10742/2003-123-6_20031237.pdf

Du skulle behöva åka ut med erfarna paddlare på en grupptur och suga i dig råd och tips. Tjörns Kajakklubb anordnar gratis räddningskurser varje sommar för sina medlemmar. Medlemskapet kostar 100 kronor och varar livet ut. Jag rekommenderar verkligen denna kursen! Inte bara för nybörjare. http://tjornkajak.se/program-2015/
kolla in 25-26/7 i programmet.

Med vänlig hälsning, Martin
 
TS, du ska skaffa en torrdräkt.

För övrigt en mycket bra beskrivning av hur det kan gå med bara en smula stolpe ut. Jag tycker att du gjorde vad du kunde av situationen. Jag hade aldrig släppt kajaken i den situationen, så där är vi två.

När du har skaffat dig en torrdräkt så ska du se om du kan lära dig att rolla med kajaken. (Det tipset var ju dömt att komma förr eller senare.) Du kan lära dig, men det är inte säkert att kajaken är så enkel att lära sig i. Det tar dock tid att bli så bra att man kan "lita" på att rollen gör att du undviker att behöva ta till en räddningsmetod, själv har jag absolut inte nått dit. Men det är inte rollen i detta fallet som är målet, utan vägen dit. Genom att testa rollning ett antal gånger (med din torrdräkt på) så kommer du att misslyckas så ofta att du lär dig att ta dig upp på alternativa sätt.

Min egen mellanvariant, som hittills är 100 %-ig, är att efter kapsejsning (eller misslyckad rollträning) ta fram flottören och blåsa upp den, samt fästa den på paddeln. Sedan går jag in i den upp-och-nervända kajaken och sätter mig i rolläge. Därefter gör jag en flottörassisterad (kan det heta så?) roll och kommer upp med mycket lite vatten kvar i sittbrunnen. För mig fungerar det bättre än att balansera med flottör på paddel och klättring.

Om du ändå vill köra med flottöruppgång så rekommenderas en extrapaddel på däck som du kan rigga flottören på. På så sätt har du den ordinarie paddeln klar för paddling utan att behöva fippla loss den från sitt 90-gradiga flottörläge.
 
Jag har själv sysslat lite med dykning, och det är inga problem att vara i nån timme i havet i vintertid med sådan på. Skaffa en torrdräkt, det ger dig timtal extra innan du fryser så mycket att det är ett reellt problem, dessutom gör luften som fångas i den att man flyter rätt bra. En förhållandevis billig livförsäkring!

OBS! En torrdräkt avsedd för dykning är inte så bekväm att paddla i och jag tror de är väsentligt dyrare än de torrdräkter av gortex-liknande (sk andas-) material som är avsedda för segling och paddling.
En torrdräkt lämplig för paddling innehåller ingen isolering att tala om.
Den får man lägga till själv i form av underställ avpassade för rådande luft och vattentemperaturer.
När det är lagom lite för att kunna paddla utan att dö av värmeslag, räcker det knappast för timmar i vattnet.
Men när man väl är uppe ur vattnet är man snabbt varm igen.

Såklart man kan träna på att inte kapsejsa som MarkusF säger, men i samma ögonblick man sätter foten i en båt som befinner sig i vattnet uppstår risken att man hamnar i vattnet utan båt.

mvh thomas
 
Eller så tränar du på att inte kapsejsa...

Det är viktigare att öva och förbereda sig inför en svår situation än en situation som är enkel. Färdigheten att undvika att kapsejsa kommer med att testa/öva och se var gränserna är och att kunna reda upp "situationen".



Det är bättre att öva med oförutsedda problem än när allt fungerar... precis som en militärövningen där inget blir (medvetet) som planerat.
 
Intressant men bra att det slutade bra.
Paddla inte bara sträckor mot mål. Jag har som mål att vara ute och leka i och med kajaken. Sväng, rolla, klättra, vält o balansera. (Ja grannarna har börjar vänja sig nu men rusade ut första gången....)

Med torrdräkt så kan man hålla på länge med vattenlek på sommaren.
Jag tränade bort min vattenskräck med rollträning och blev vältränad i wet exit egenräddning och självräddning första 2 åren. Kunskapen måste underhållas. Så jag brukar hitta på något även på "vanliga" turer. Men innan torrdräkt så drar man sig för att blöta ner sig eller sitsen och då blir det inte så mycket övat. (min erfaranhet)

Behåll hobbyn såklart och träna. Ingen som börjar med kajak kan räddning innan de lärt sig..
Bara genom att testa vet man vad som funkar utanför badhusen och dela gärna träningen med någon kompis.
 
OBS! En torrdräkt avsedd för dykning är inte så bekväm att paddla i och jag tror de är väsentligt dyrare än de torrdräkter av gortex-liknande (sk andas-) material som är avsedda för segling och paddling.
En torrdräkt lämplig för paddling innehåller ingen isolering att tala om.
Nej, menade naturligtvis inte att han skulle skaffa en för dykning, även om jag medger att jag var väl otydlig... sorry.

De dyk-torrdräkter jag testat har inte heller varit särskilt isolerade, utan oftast bara ett hyfsat tunt vattentätt skal med ordentliga muddar vid hals och händer. Isoleringen tar man hand om med diverse kläder under. Dock är jag medveten om att det finns lite med "våtdräktsliknande" torrdräkter. Tvivlar på att de är särskilt kul att paddla i dock? Dessutom blir det lätt väldigt varmt, med en tunn torrdräkt kan man lättare reglera värmen genom att ha mer eller mindre kläder under.

Det här verkar intressant: http://paddling.nu/2010/11/15/stort-test-av-torrdrakter/
 
Det är viktigare att öva och förbereda sig inför en svår situation än en situation som är enkel. Färdigheten att undvika att kapsejsa kommer med att testa/öva och se var gränserna är och att kunna reda upp "situationen".



Det är bättre att öva med oförutsedda problem än när allt fungerar... precis som en militärövningen där inget blir (medvetet) som planerat.

Jodå, det ligger nog mycket i det. Men min poäng är att man ska vara försiktig. Att testa gränserna är ju helt okey om man har utrustningen och är beredd på det. Och då är det inte särskilt riskfyllt heller.
 

Den testen är från 2010 och det har hänt en del. Fler färger, fler tunna, lätta torrisar och betydligt mer att välj på under 6000 SEK.

Den dräkten jag har är med i testen (GUL, Shadow), funkar fortfarande bra, alltså ganska slitstark.
Får alltså vänta lite innan jag får köpa en av de nya fina...
Nästa gång ska jag försöka undvika svart dräkt och latexfötter.

mvh thomas
 
Jag köpte en billig Typhoon Ezeedon. Sydda sockor är kanon. Jag har haft den snart två år och använt den mycket under den tiden. Hittils inga problem mer än att en söm i neoprenmudden på ena armen håller på att släppa. Det läcker dock inte. Jag köpte när priset var starkt nedsatt och det fanns få att välja på. Det blev storlek medium-broad. Kan väl direkt säga att nån broad behövs inte om man är någorlunda normalbyggd! Jag har en rätt tjock flytväst, och den får plats inne i dräkten... Kombinationen ger en skön lyftkraft och man slipper en dyngsur flytväst, men det var inte riktigt meningen att det skulle bli så. :)
Att sätta flytvästen utanpå en alldeles för vid torris är ingen vidare trevlig upplevelse då det gärna vill bli luft i benen (även om man luftat ur tidigare) som stannar kvar när man plurrar. Otäckt när benen vill flyta högt... Men som sagt, en enkel dräkt för måttliga pengar. Enkel att ta på och fyller den funktion som är viktigast. Torr under är man inte efter ett paddelpass, men även när man har blöta kläder under som tappat isoleringsförmåga är det helt OK att plurra i kallt vatten. Man slipper panikkänslan och har lite tid på sig att komma upp ändå. De underställ som ibland skickas med gillar inte jag iallafall. Det blir samma kläder jag åker skidor i. Ett par tunna lager med ett underställ som värmer även om det är fuktigt, och framförallt inte KÄNNS blött!

Tyvärr är Ezeedon nu mer helsvart, men den har fortfarande tygsockorna. Det finns billigare dräkter i enkla utföranden men med latexsocka eller bara mudd.
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/2015...p-drysuit-black-100146-suit-only-p-14578.html
Givetvis kan man lägga mer på en torrdräkt om man har råd, men det här fungerar. Världens bästa torrdräkt gör ju ingen nytta om den bara finns i broschyren typ...
 
Om man har gått runt i kallt vatten och ingen annan har observerat detta och kan assistera är det ont om tid att hinna fram för sjöräddning/räddningstjänst vilket begränsar nyttan av en larmning. Men mobil kan vara användbart till annat enligt ovan som att kalla på taxibåt kolla väderutveckling etc.

Ringa från vattenytan kan vara imöjligt p g a dålig täckning.

Thure
 
Först och främst så får vi vara glada för att det gick bra! Det var kanske lite väl att ge sig ut på den turen. Men det vet du ju själv så det kan vi ju släppa :)

Jag måste hålla med föregående om torrdräkten, jag använder torrdräkt året runt, i princip varje gång jag paddlar. Jag har den inte alltid om jag i sällskap med andra tar en kvällstur i en lugn sjö, men alltid om jag är ensam oavsett väder. Anledningen till det är att man vet aldrig när olyckan är framme och hur länge man kan bli liggande i vattnet. Jag paddlar sommar som vinter tack vare torrdräkten och har spenderat ganska mycket tid i vattnet även på vintern utan att bli nedkyld.

Jag surfar mycket med kajaken och det är bra vågor på höst och vinter. Jag kan tyvärr inte skryta med att jag är väldigt duktig på att surfa så jag spenderar nästan lika mycket tid under vattnet som över. Med rätt utrustning så är det inga problem att spendera längre perioder i vattnet även när temperaturen är låg. Glöm inte en neoprenhuva om det är så att du är ute när det är lite kallare, det kan vara en rejäl chock för huvudet att hamna under vatten när det bara är någon grad varmt och en bra huva hjälper till att minska den chocken på ett bra sätt.

I övrigt så har jag ungefär samma tips som resten, ta med pump, visselpipa, flottör, torrt ombyte mm, se till att utrustningen sitter fast och inte kan flyta iväg. Använd koppel till paddeln om det är möjligt, jag har det inte när jag surfar för då är det mer i vägen är vad det gör nytta. Kontrollera alltid så att flärpen till kapellet sitter rätt och är lätt att komma åt.

Se till att du är vattenvan, att du övar på att kantra, wet exit, rolla, självräddning mm regelbundet och ha inställningen att varje paddlingstillfälle är unikt även om du paddlat samma sträcka tidigare. Det finns många variabler som man inte kan kontrollera utan man får var så förbered som man kan.

Hoppas inte att din olycka avskräcker dig från att paddla för det är en helt fantastisk sport och avkoppling att ägna sig åt. Lycka till framöver!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.