Respekt för ytterskärgården...

Stockholm skärgård är klart olämplig för det ni söker och färdas i. Mycke motorbåtar/skotrar längt från fastlandet till de yttre är mina viktigaste invändningar.
När jag läste TS så tänkte jag exakt som första svaret. Måste ni tillbaka till starten går det bra med Arkösund annars kan ni vända på turen, paddla från Oskarshamn norrut så kan det bli lite mer medvind, mycket generellt antagande förvisso.

För egen del är Arkö-Häradsskär ToR inplanerat om några veckor
God tur vad ni än väljer
 
Tycker en av de viktigaste punkten fattas..
Skaffa erfarenhet av hur det är att paddla i stökiga förhållanden, under säkra förhållanden.
Sök upp en havsvik där det är pålandsvind gärna sandstrand och träna paddla där.
Lek med kajaken där och bli vän med den i vågor.
Det är ju varmt i vattnet nu så det är ju bara att simma iland om ni gått över gränsen och inte kommer upp i den.

Tycker en som gärna paddlar i havet under stökiga förhållanden, men då i en Surfski.
 
Stockholm skärgård är klart olämplig för det ni söker och färdas i. Mycke motorbåtar/skotrar längt från fastlandet till de yttre är mina viktigaste invändningar.

Håller inte alls med om det. Tvärtom var det väldigt få motorbåtar (och segelbåtar) i den yttre skärgården under min paddling nyligen. Och inga jetskis alls. Vid samma tid i St Anna var det mer trafik.

Mats
 
Som andra skriver finns det platser där det är nära till ytterskärgård. Om era hemmavatten är Kanholmsfjärden föreslår jag att ni provar att paddla i norra skärgården, dvs från Räfsnäs och vidare ut förbi Fejan. Där infinner sig ytterskärgårdskänslan ganska snart. Inga stora överfarter och håller ni er bara norr om farleden är det inte mycket trafik heller.

Kolla prognoserna noga, paddla i bra väder och ta det stegvis, bygg på turerna efter hand!
 
Tack! Många bra tips framför allt hur vi ska bygga på turerna efter hand! Kanholmsfjärden är väl kanske inte direkt våra hemmavatten då vi bor i Hägersten så jag antar att Dalarö etc ligger närmare till hands för att kallas för det ;) men med bil går det ju tämligen snabbt att ta sig till de flesta ställen.

Som någon har påpekat är det väl det här med krabb sjö och vindar som är den stora grejjen för min fru så det är där vi sakta behöver bygga upp erfarenheten. I början på varje tur är första motorbåt ett "stort hot" för henne men efter någon dag är det bortglömt. Nääästan så att skärgårdsbåtarnas svall är ok efter några dagar... Och vinden är det jag med mitt "tjocka pannben" som får ta hantera så frånlandsvinden håller jag koll på ;) Men som Mats B skrev, det är otroligt vilket vindfång kajaken är. Var skulle ni sätta gränsen för att gå ut vad gäller vindstyrka?

Det där med att träna i krabb sjö i pålandsvind i någon vik var en mycket bra idee. Gäller bara att hitta viken samt att hoppas på att någon inte ringer 112 när vi går runt :)

Vad gäller "inköpslistan" så har vi allt utom extrapaddel (på G), VHF (hmmmm...) och reparationsgrejjor till kajaken. Vad ingår i den sista punkten? Rep, tejp, ståltråd, kniv, tang, såg etc har jag men inget som är speciellt "kajakigt"....
 
Vad har ni för kajak?

VHF, Spot och att öva på att slå runt med en fullpackad K2:a tycker jag ni kan vänta med. Blir ni bitna på riktigt av att paddla långt ut och i alla förhållanden kan det vara dags, men då har ni kanske gått över till att paddla varsin kajak, hittat områden ni gillar, fått erfarenhet av väderomslag, osv, vem vet?
 
Vad gäller reparationskit är det enligt min erfarenhet följande som kan gå sönder:
Rodersystem (lite beroende på konstruktion) - ståltråd, avbitartång, stjärnmejsel, lite skruv o mutter, silvertejp
Borttappad lucka - fixades med silvertejp och en bit liggunderlag
Knäckt paddel - reservpaddel, snida till träbitar, silvertejp
Skador i glasfibern - har hört om en sittbrunnssarg som lossnade, inte vanligt! Epoxilim och silvertejp. Om man på något sätt skulle lyckas slå hål i båten skulle jag säga silvertejp eller sjötaxi.

Ett punkterat liggunderlag känns lite mer troligt, obekvämt men inte livsfarligt!

Ett förslag är att ni hänger på en av Främjandets turer - det ger mycket i form av erfarenhetsutbyte, prylsnack och trygghet. Kan t.ex. tipsa om: http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/17698773
 
Det mesta är väl sagt av dom som kan mer än vad jag kan (dom flesta...) och nu kom ju silvertapen också, den kan man ha till det mesta. Tipsar också om några strips i olika storlekar/längd. Tar ingen plats, väger nada och är otroligt användbara.

Mysingen ska man se upp med, kan vara jobbig. Räfsnäs och utåt, norr om farleden (som någon tipsade om) är fint. Man kommer långt ut, massor av öar att paddla i skydd av. Men räkna med att fler kajaker har upptäckt detta. Vattungarna och Håkansskär rekommenderas.

Motorbåtar ska man se upp med! Så där har din fru alldeles rätt.

Lycka till i ytterskärgården.

mvh thomas
 
Som sagts, från Räfsnäs når man de fina skärgårdarna kring Håkansskär och Söderarm. Var försiktig bara när ni korsar farleden för Finlands färjorna, finns ett smalare område där man ser bra åt båda hållen och kan invänta fri farled.
 
Har läst lite på forumet förut men aldrig skrivit något så detta blir mitt första inlägg.

Jag tycker att de flesta i tråden kraftigt överdriver riskerna med att paddla i ytterskärgården. Jag har varit mycket i skärgården och både fiskat från motorbåt och spenderat minst 30 nätter totalt på kajakturer i ytterskärgården. Jag upplever Stockholms skärgård som en väldigt säker plats under sommaren när vattnet inte är svinkallt. Jag har varit med om att det har blåst upp till storm fort och om det är vår/senhöst, jag är ute och fiskar med motorbåt och inte har utrustning för övernattning är det såklart inte roligt.

I kajaken har jag däremot aldrig tyckt att det är obehagligt. Konsekvenserna av en plötslig och oförutsedd storm när man paddlar kajak med tält i skärgården är inte värre än att man kanske får en tråkig tältplats och eventuellt måste lägga om sin rutt för att man inte kom så långt som planerat. Det finns öar överallt att landstiga på om vädret slår om plötsligt. Oftast är du max tio minuter från en bra tältplats och två min från en dålig.

Om du ska korsa en fjärd kan det vara några kilometer på öppet vatten beroende på vägval. Titta sig omkring och om man är orolig kolla väderprognosen räcker gott och väl innan man paddlar över. Det går fort när det blir dåligt väder men det blåser inte upp så fort att det kommer som en chock på öppet vatten, det sker gradvis. Oavsett vilket håll det blåser åt så blåser du mot land på någon sida så om det skulle bli för tufft kan man alltid ge upp och segla i land.

Extrapaddel är rent trams och är enbart extra last. När ska paddeln gå sönder och inte gå att reparera tillfälligt? Extrapaddel har man om man paddlar en två veckors överlevnadsexpedition i nordnorge - inte när man fritidspaddlar två dagar i skärgården.

Flottör och pump är bra, mest som psykologiskt stöd om man ligger i vattnet och tycker det är läskigt. Då känns det bra att vara rätt utrustad och ha ett hjälpmedel för att komma upp när man har misslyckats utan.

Reparationskit i form av snabbhärdande epoxy och silvertejp är schysst om man paddlar glasfiber och tvingas gå i land på lite vassa ställen. Paddlar man plast, vilket jag rekommenderar i skärgården, kan man gå i land var som helst utan att behöva oroa sig.

Säkerhet är bra och det är bra att vara utrustad. Envar är ansvarig för sig själv och sin säkerhet i naturen. Man behöver dock inte vara paranoid. Du kommer dessutom känna dig patetisk när du paddlar förbi badande barn i en överlevnadsdräkt.

Största risken, som samtidigt är en viss säkerhet, är alla andra båtar. Främst Vaxholmsbåtarna som har svårt att stanna. Om man känner sig osäker på var båten ska åka är det klokt att titta efter markeringarna som märker ut farleden. Om man paddlar till markeringen kan man vara säker på att inte bli påkörd eftersom båten inte kommer köra på utan vid sidan av markeringen.

Tips: kolla upp var det ligger sopmajor, affärer och var man kan fylla på vattnet. Acceptera att ni kommer navigera fel. Skärgården är svår att navigera i då de flesta öar liknar varandra, det är svårt att bedöma formen på öarna från vattnet och öarna "smälter ihop" på långt håll. Rent allmänt är det både säkrare och roligare att "paddla på" och tälta på fina platser man hittar istället för att hålla en förutbestämd rutt.

Runmarö, Möja, Ingmarsö, Finnhamn och Stavsudda har schyssta kajaker och är alla bra platser att utgå från. På alla dessa platser kan man få två dagars fin paddling i lugn takt utan att korsa en enda fjärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gubbvad Lägerplats och respekt Paddling allmänt 1
Paddling kräver RESPEKT Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.