Nästan nermejad

Var någon stans i hierarkin befinner vi kanotister oss på havet. Nu i sommar har jag nästan upplevt att jag är lovligt vilt i min kajak. När vi paddlar hela familjen så är jag inte snabbast med mina tre barn i dubbeln. Att då korsa en farled, vilket man ibland måste, är inte alltid kul.
Dessa förbannade motorbåtar där förarna sitter fem meter upp och skiter i allt som är lägre retar mig. När båttrafiken är tät kan det vara svårt att korsa farlederna med marginal. Är det då jag som är minst och skall hålla mig undan ??
 
Var någon stans i hierarkin befinner vi kanotister oss på havet. Nu i sommar har jag nästan upplevt att jag är lovligt vilt i min kajak. När vi paddlar hela familjen så är jag inte snabbast med mina tre barn i dubbeln. Att då korsa en farled, vilket man ibland måste, är inte alltid kul.
Dessa förbannade motorbåtar där förarna sitter fem meter upp och skiter i allt som är lägre retar mig. När båttrafiken är tät kan det vara svårt att korsa farlederna med marginal. Är det då jag som är minst och skall hålla mig undan ??

Också upptäckt detta. Verkar som om störst går först - inget jag tänker bråka om eller med när jag sitter i kajaken... :)
Läskigast i min uppfattning är dock vanliga små fiskebåtar med utombordare då fören stiger så pass mycket vid full fart att man inte kan vara säker på att man blir sedd.
Har målat utsidan av paddlarna med flouroserandefärg...
 
Var någon stans i hierarkin befinner vi kanotister oss på havet. Nu i sommar har jag nästan upplevt att jag är lovligt vilt i min kajak. När vi paddlar hela familjen så är jag inte snabbast med mina tre barn i dubbeln. Att då korsa en farled, vilket man ibland måste, är inte alltid kul.
Dessa förbannade motorbåtar där förarna sitter fem meter upp och skiter i allt som är lägre retar mig. När båttrafiken är tät kan det vara svårt att korsa farlederna med marginal. Är det då jag som är minst och skall hålla mig undan ??

Skulle säga att ni befinner er strax över simmare men något under en eka eller långsam segeljolle i hierarkin... ;-)
Enligt sjövägsreglerna så gäller ju "högerregeln" antar jag, men i praktiken så är det väl störst går först i de flesta fall.

Också upptäckt detta. Verkar som om störst går först - inget jag tänker bråka om eller med när jag sitter i kajaken... :)
Läskigast i min uppfattning är dock vanliga små fiskebåtar med utombordare då fören stiger så pass mycket vid full fart att man inte kan vara säker på att man blir sedd.
Har målat utsidan av paddlarna med flouroserandefärg...

Det ligger mycket i det här tror jag. Man syns sämre än man tror, det har diskuterats i andra trådar. Dessutom har "folk", dvs de flesta, sämre utkik än man skulle önska.
Paddlar med väl synlig färg är smart tror jag!

jag paddla bara upp o ned vid överfarter. då hoppar de bara över en ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NswKxj_e2Rg

LMAO
 
Högerregeln är grundregel. Sen gäller yrkestrafik går före fritidsbåtar. Motorbåtar väjer för segelbåtar som ska väja för kanoter/ekor. Dock gäller inte strikt väjningsplikt och ansvarsfrihet på sjön. Båda har plikt att samverka för att undvika kollision. Dessutom bör man som mjuk sjöfarare hellre väja än hävda sin "rätt". Under sommaren midsommar-juli ut undviker jag stockholms skärgård och njuter av lugnare platser med färre hysteriska motorbåtsförare.
 
Nykterhet

Glömmer aldrig när korsade en fjärd utanför Trosa och ser 4 eller 5 stora "vita hus" komma i full fart mot mig, Man har ju inte en aning om de sett en, men det hade dom, men en riktigt hemsk upplevelse var det, de dök upp snabbt och att hinna undan i Kajak var omöjligt
, de täckte sökert en bredd på 60 - 70 meter, och äckliga svallvågor blir det också.

Med de nya sjöfyllereglerna kan man väl hoppas att nykterheten har ökat något, Några känndisar har ju gått ut i tidningarna om mildare alkolagstiftning på sjön, skulle vilja sätta dessa i min situation där ute i Trosa.
Med lite alkohol i blodet så minskar ju uppmärksmheten en hel del..
 
För att få lite nationell prägel på diskusionen så är min erfarenhet att det i synnerhet är motorbåtar från vårt västra grannland som gillar full fart i farlederna.....

Har inget emot stora motorbåtar men förtstår inte varför, om man har ett 45 fots hotell som körs i 40 knop, varför går man då inomskärs??? De kan utan vidare korsa atlanten, har man bråttom är det dessutom rakare och snabbare utomskärs?

Det finns naturligtvis även stora svenska båtar, om än något färre, men de har betydligt bättre koll och saktar ner om det är smalt mellan 2 båtar.

Det gäller inte heller enbart kajaker, var ute och tältade med barnen (små) några dagar i en snipa och även om man inte direkt är rädd att bli påkörd är det sådärkul att hålla i barnen och stuva om all packning var 5:e minut.

Men, men vi får igen mycket på alkohol- och cola-skatt!
//D
 
Som nån sa, störst hamnar överst. så frågan är ju inet bara var du borde hamna i hierarkin, högerregel mm. Frågan är mera var du verkligen hamnar. och det är oftast under den andra båten (simmare då undantagna som någon skrev).

så håll dig undan, och då du fått nog, paddla till något ställe med simmare och ge igen;)
 
Sjövägsreglerna

säger entydigt att roddbåtar och kanoter väjer för segelbåtar. Störst går först har inget stöd i sjövägsreglerna men stora fartyg har lång stoppsträcka och behöver fart och utrymme för att kunna manövreras.

Som kanotist måste man göra bedömningen om när man bör avstå från att korsa en farled.
Att ligga och vänta några minuter eller att paddla parallellt med farleden till en tillräckligt stor lucka uppstår är klokt.

Båtförare måste hålla uppsikt framåt. det är vanligare än många tror att det finns djupt liggande nätt och jämnt flytande stockar och liknande (kallas dykare). Sådan kan ramponera en snabb motorbår mer än vad en överkörd paddlare gör. Det är en klen tröst för en paddlare att man hade rätten på sin sida om man blir överkörd.

Vackra helgdagar i början av sommaren är det mycket motorbåtar i farlederna. Bra välja annan tid och plats för sina paddlingar.

Thure
 
...det är vanligare än många tror att det finns djupt liggande nätt och jämnt flytande stockar och liknande (kallas dykare). Sådan kan ramponera en snabb motorbår mer än vad en överkörd paddlare gör.

Hmm, någon skulle kunna få för sig att dumpa några stockar på notoriska fartsträckor i upplysande syfte. Helt moraliskt förkastligt naturligtvis.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.