uträtta naturliga behov

Kom att tänka på en artikel jag läste på en norsk hemsida för nåt år sedan.
http://www.qajaq.no/article.asp?id=17
Jag säger lycka till!

Metoden i länken ovan har jag försökt med utan framgång. Men jag kan inte röra mig hur som helst utan att jag får kramp i olika kroppsdelar. Jag är väl bara gammal och stel helt enkelt.

Vissa stränder inbjuder inte särskilt till strandhugg (tex Bråviken) så jag var tvungen att lösa det här på något annat vis.
Jag har en Hobie kajak, så det fick bli en särskild Hobie-lösning på problemet. Jag drar helt enkelt ur trampmaskineriet och får då en självspolande vattenklosett framför mig mitt i kajaken. Duger utmärkt till nr 1, förmodligen även i lite vågor. Besvärligaste momentet är att dra av och på byxorna. Har inte provat detta med torrdräkt än, kan bli lite annorlunda.
En varm sommardag tar jag ett "bad" och klättrar ombord efteråt.
Nr 2 har jag inte tänkt göra till sjöss.

thomas
 
Sen har vi ju Freya Hoffmeister, som klarar 2:an även med torrdräkten på. Texten nedan är från hennes pågående paddling runt Sydamerika.

"Luckily my regular digestion in the morning did not call in…but I’d be ready to handle even that in a reasonable clean manner. I’d use my hollow hand through the pee zipper…I did practice that already twice in Australia, but there being in my normal paddling pants. What else could you do? You have to think about it before you set off…"
 
Vissa stränder inbjuder inte särskilt till strandhugg (tex Bråviken)

thomas
Nämen vad säger du va? Jag är ju mestadels i Bråviken när jag inte är i insjöarna och där finns ju massor av ställen att angöra och även en hel drös öar att gå iland på. Jag kan nog räkna upp minst 15 fina ställen från Nävekvarn och ner till Kungshamn bara.
 
Nämen vad säger du va? Jag är ju mestadels i Bråviken när jag inte är i insjöarna och där finns ju massor av ställen att angöra och även en hel drös öar att gå iland på. Jag kan nog räkna upp minst 15 fina ställen från Nävekvarn och ner till Kungshamn bara.

Ja du kan Bråviken men för mig är det okända vatten. Visst finns ställen att ta iland på men också långa sträckor av mindre inbjudande karaktär. Sen var det ju bara ett exempel på när man kanske hellre gör nr 1 ombord. När jag passerade Bråviken blev det ett nr1-stopp i land och ett till sjöss.
Det har väl lite med vind och vågriktning att göra också. Om det sommar blir ju dessutom alla kända, trevliga, bra och uppenbara platser upptagna med semesterfirare.

Och jag vill ju kunna göra nr1 till sjöss utan problem.

thomas
 
Jag får lura ner dig till Bråviken och visa dig alla ställen där det även sommartid är ont om folk. Vi kan förresten ta en tur nu i höst om du känner för det.
 
Låter väl inte så dumt!

Jag får lura ner dig till Bråviken och visa dig alla ställen där det även sommartid är ont om folk. Vi kan förresten ta en tur nu i höst om du känner för det.

Tja, varför inte? Fast egentligen är väl någon pärla till insjö lika intressant som Bråviken...
Vi kan höras på mejlen.

thomas
 
SuP?

Har n inte sett den tunga filmen "amfibiemannen?"
Handlar om världsmästaren (typ tidigt 90-tal) i kajakpaddling på Grönland, John Petersen som visar lite olika rollar, harpunkast och orkanpaddling. Men då det tränger på kör han SUP-metoden, blåser upp sin egentillverkade flottör, som han gjort "av en hel säl," fäster den på paddeln, fäster paddeln i kajaken som vid flottör räddning och ställer sig sedan upp i sittbrunnen och uträttar nr 1! Tänkte öva på det i sommar :) Någon metod för nr.2 visas inte, men finns säkert och inbegriper troligen någon form av säl den med.
 
Ett annat tips som jag själv inte testat är tetrapacken dvs gammal mjölkkartong som fungerar som öskar av div vätskor. Kan nog också klippas till den kvinnliga anatomin och är dessutom billig att ersätta vid förlust. I värsta fall kanske det går till Nr 2 men som sagt nöden har ingen lag.

Kåre

Klockrent!! Enkelt friluftliv, behövs inga dyra specialprylar, bara skölja ur efteråt
 
Ni som inte har lust att kliva ur kajaken för att uträtta naturliga behov främst nr1, hur gör ni?
Finns det tips, trix och hjälpmedel? Funkar dessa i alla väder? Ju mer väder desto mindre intressant blir det ju att göra "onödiga" strandhugg.

Du har ju fått en del förslag, här kommer ett par till. Hjälpmedelssektorn har tagit fram massor av sådana här hjälpmedel för personer som av medicinska skäl behöver dem. Utbudet är rätt stort, här kommer några länkar:

http://www.euforia.se/product.php?id=60
http://www.euforia.se/product.php?id=340
http://www.euforia.se/product.php?id=1644 (denna funkar också för kvinnor)
http://www.medistore.se/sjukvard/urinflaska-c-686-1.aspx
http://www.varsam.se/shop/?cat_id=65
http://www.varsam.se/shop/?cat_id=65

/M.
 
Bra att pissa i men uruselt som öskar

Klockrent!! Enkelt friluftliv, behövs inga dyra specialprylar, bara skölja ur efteråt

Jag har prövat den tekniken både att pissa i och som öskar. Fungerar väldigt bra som potta men suger som öskar.

Desutom fungerar inte öskar. Jag blev nyfiken förra gången jag hörde den ideén som poppar upp lite här och var om öskar till kajak. Så jag åkte ut i lite vågor på lagom avstånd från land och välte kajaken för att sedan klättra upp. Vattnet slog in snappare än jag kunde ösa när jag använde öskaret. efter några minuters ösande var det mer vatten än innan. då tog jag länspumpen och började pumpa ut vattnet och det blev hyggligt torrt.

Slutsats.. Det är säkert politiskt korrekt med öskar men det fungerar inte i verkligheten.
 
Jag har prövat den tekniken både att pissa i och som öskar. Fungerar väldigt bra som potta men suger som öskar.

Desutom fungerar inte öskar. Jag blev nyfiken förra gången jag hörde den ideén som poppar upp lite här och var om öskar till kajak. Så jag åkte ut i lite vågor på lagom avstånd från land och välte kajaken för att sedan klättra upp. Vattnet slog in snappare än jag kunde ösa när jag använde öskaret. efter några minuters ösande var det mer vatten än innan. då tog jag länspumpen och började pumpa ut vattnet och det blev hyggligt torrt.

Slutsats.. Det är säkert politiskt korrekt med öskar men det fungerar inte i verkligheten.

Detta var lite intressant. Låg du utanför kajaken när du öste med öskar? Vilket jag inbillar mig vore enklaste sättet att använda öskaret på. Med handpump borde det vara enklare om man satt i kajaken tycker jag. Hur gjorde du?

Jag struntar högaktningsfullt i vad som är politiskt korrekt, jag är intresserad av vad som fungerar. Jag är inte så van kanotist så jag ingen ärftlig belastning av hur saker SKA VARA.

thomas
 
jo det funkar i verkligheten.
men är det brytande sjö så sköljer det ju in i massor med vatten i kajaken, och då tycker jag att det inte är nån ide att ösa innan man sitter i den igen. den blir bara vattenfylldfylld igen, snabbare än man hinner ösa. men när man väl sitter i kajaken så kan man ju om man har roder, vilket man självklart har, styra så man har vågorna in akterifrån för då bryter det inte in i brunnen så himla mycket.. då tycker jag att man fixar att ösa om man har tillräckligt stor brunn och hjälp med stabilisering (flottör) och om inte öskaret har drivit iväg när man badade. men det sitter ju fast med en lina.
öskar går snabbare än pump. sen kan man ju ändå ta det sista med pump när man fått på kapellet.
fast ett öskar tar ju en jävla plats å är bökigt att förvara.

jag köpte en typ hopfällbar liten "hink" på erlandsons brygga. och med gummicord runt den så blir den som en mindre tallrik bara. så den ligger bakom ryggstödet. å den sitter fast i kajaken med lina. jag har inte provbadat och öst med den än, men jag tror att det ska funka hyggligt. jag har testat att jag får plats med den mellan benen så det bör gå att ösa med den. sen får man ta pumpen på slutet eftersom hinken är rund. så det lär ju bli en del vatten kvar i kajaken.det sista får man ta med svampen, om inte den flytit iväg : )

så numera kör jag med hopfällbar galonhink och pump
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.