2 rumstält???

Såg för ett tag sedan ett tält med 2 rum (1+1 eller 2+2) och en stor och kanska hög absid däremellan. Det är tänkt för två gubbar som tröttnat på att behöva krypa omkring när man skall in och ut ur tältet. Vikten spelar mindre roll eftersom vi inte tänker kånka det så långt.
Har någon med erfarenhet något tips blir jag tacksam.
Calle
 
Jag vet inte när ni tänkt ha tältet, men är det mer bil-semester-typen ni letar efter eftersom ni inte behöver bära det sa finns ocksa enkla av den typen pa Clas Ohlson och Stadium. De säger 2000mm vattenpelare pa bada, jag antar att det inte räknas som 100% vatten-tätt dock.
 
Flera rum i tältet

är inget för en barnfamilj. Barnen blir speedade och springer hela kvällen/natten ut och in i de olika tältavdelningarna vet jag av erfarenhet.

Vill ni ha bra råd beskriv vad ni skall ha tältet till och tänk igenom om ni har behov av ståhöjd, värmekälla, torkmöjligheter, lättvikt, vindtålighet etc så kanske ni får mer riktade tips.

Thure
 
Re: Flera rum i tältet

thureb; sa:
är inget för en barnfamilj. Barnen blir speedade och springer hela kvällen/natten ut och in i de olika tältavdelningarna vet jag av erfarenhet.

Vill ni ha bra råd beskriv vad ni skall ha tältet till och tänk igenom om ni har behov av ståhöjd, värmekälla, torkmöjligheter, lättvikt, vindtålighet etc så kanske ni får mer riktade tips.

Thure

Nja, vår erfarenhet är lite annorlunda. Med ett "rum" är det alltid någon som är tillräckligt speedad för att hålla alla andra igång och sedan går någon annan igång etc etc .....
Med två "rum" kan de som vill få en egen vrå för spel, läsning, ficklampslekar eller "bara vara", t ex i regnväder.
Eller som vi ibland haft det , "tjejsovrum" och "killsovrum", i a f bra när de blivit några år äldre.
Men håller förstås med om vikten av att tänka igenom användningen, t ex också om man vill kunna äta sittande inomhus, och ev även ha tältet på bilsemestrar för billigaste boende med tältlyx typ campingstolar/bord (oj, nu blev det nästan motoriserat i bilfria forumet....).
Men helt klart finns fina bekväma tält numera med hyfsat lätt vikt.
Per D (3 tjejer+ 2 killar)
 
Re: Re: Flera rum i tältet

perdans; sa:
Nja, vår erfarenhet är lite annorlunda. Med ett "rum" är det alltid någon som är tillräckligt speedad för att hålla alla andra igång och sedan går någon annan igång etc etc .....

Samma erfarenhet här. Med två sovrum (tältet köpt på Rusta till reapris) så kunde två i familjen sitta och spela kort i ena sovrummet medans de andra två sov i det andra sovrummet.

Men det tältet är ju som sagt var inget man tar med sig på vandring, men för campingsemestern var det kanon.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.