Avbetalning

Lite nyfiken om fler än jag tänker vad kostar varje natt i tält?
Köp ett tält för 7000:- och använder det x antal nätter.
Brukar få mig att köpa ett dyrare tält.
 
Hilleberg och Bergans med massa andra hyfsat dyrare märken ger lägst pris per natt då dom ofta håller för 500-1000 nätter.
 
Köpte nytt tält (Hilleberg) för 8.000 för tre år sedan. Blir ute ca 25 nätter varje år. Det blir drygt en hundring per natt delat på tvä ger 50:- per person. Jag räknar med att ha tältet i tio år (minst) det blir då ca 16:- per person.
 
Du kan även fundera på vad camping och fjällstugeplatser kostar per natt så har du än snabbare amorterat av ditt fullpristält.

Kvalitet lönar sig.

go tur
 
Jag har sovit 10 nätter i ett av mina tält. Jag gav 10:- för det då det såldes som "ej testat" på loppis. Det blir 1:-/natt. Räknar med att det håller väldigt många nätter till 😀 och då har jag bara slitit på yttertältet 😉
 

Bilagor

  • photo_editor_1523476274916.jpg
    photo_editor_1523476274916.jpg
    45 KB · Visningar: 900
Senast ändrad:
Ja billigt , jag har kört ett Bergans tält 600 nätter och lite andra tält så minst 1000 tältnätter på 10 år - många rundor har varit 50 dygn i samma tält i sträck.
 
När jag började vandra för mer än 30 år sedan köpte jag ett billigt biltema tält för 150Sek det användes under ca 500 nätter innan jag bytte ut det, så 0,3sek/natt. Tältet är fortfarande användbart men fungerar nuförtiden mest som lektält och ingen har sovit under en hel natt i det.
Mitt dyraste tält, räknat så här har varit mitt favorittält, ett lättviktstält (Gåsen) jag köpte från tältcentralen för att min son ville följa med ut, vi gjorde enbart ungefär 55 nätter i tältet innan han fick andra intressen och jag bytte tältet till ett lättare. Det innebär att tältet kostade 51sek/natt. Nu gillar jag fortfarande tältet men kan inte se att jag på ensamvandringar behöver plats för 3. Nu kanske det ska räknas med hälften då vi var två men han varken betalade eller bar en endaste natt ;)
Nu var ovan inte riktigt sant, mitt nyaste tält, lightheart solong6, har en kostnad på runt 100sek/natt men det är ju för att jag inte hunnit använda det mer ännu.

Så från detta kan man dra slutsatsen att biltema tält för hundra lappen är det klart bästa tälten.
Bild nedan är Lightheart tältet
 

Bilagor

  • IMGP3087.jpg
    IMGP3087.jpg
    76.2 KB · Visningar: 728
Även jag kan dra till med matematik för att bevisa de billigare tältens förtäfflighet. Köpte ett tält fö 149 kronor. Sov 30 nätter i det. Det ger en kostnad på strax under 5 kr natten. Enormt billigt, tältet måste vara jättebra :)

37-310_xl_1.jpg


Mer seriöst tror jag inte att det handlar om pris. T ex är Hillebergs tält enormt dyra, men håller lättviktsdukarna lika länge som de tyngre dukarna? kanske till och med ett tält i mellanprissegmentet som inte bekymrar sig för vikt lika mycket använder ännu slitstarkare dukar? Allt är en kompromiss.
 
Dyrast är förresten vår tältvagn. Kostade mig 23000 kr och då var den inte ens ny. Vi har sovit kanske 25 nätter i den vilket ger oss en kostnad på 920 kr /natt PLUS campingavgifter. Voj voj!

Men..... Säljer vi den kanske vi får tillbaks 20 000 kr. Då blir plötsligt kalkylen mer gynnsam.
 
Köpte ett Bergans Compact Light 2 begagnat av arbetskamrat. 1500 kr betalade jag.

Hittills 3 nätter, ger 500 kr/natt.

Det kommer mera...
 
Man kan också fråga sig vad en utebliven tältnatt skulle värderas till - hur mycket är det värt att ha ett tält som inte blåser sönder när det stormar på lite. Att vakna mitt i kalla natten (i värsta fall på vintern) av att tältet blåst sönder och behöva kliva upp i vinden och finna nytt skydd för vädrets obarmhärtiga makter, hur mycket vill man betala för att slippa det? Jag säger att det är värt en del. Pris och kvalitet brukar korrelera väl.
Men sen åker inte samma dyra tält med på festivalcamping där ovarsam hantering av tältgrannar är mer regel än undantag. Det säljs ju festivaltält som många betraktar som engångs (dvs en långhelg), baserat på pris och kvalitet. Behöver man fler tältspik är det god ekonomi att besöka en festivalcamping sista dagen och erbjuda städhjälp = fråga om man får plocka bland kvarlämnade rester.


/Patrik
 
Titta som alternativ på vad det kostar att bo i STF fjällstugor på en typvandring norra Kungsleden i sommar, ex 8 nätter och 2 personer Abisko-Nikkaloukta.
Övernattning i fjällstuga kostar som STF medlem 450kr/person och natt, så 8 nätter för 2 personer är 7200kr (8800kr ej medlemmar). Lite schablonmässig beräkning då boende på fjällstation är dyrare.
Så redan efter en sådan vandring är ett bättre fjälltält avbetalt. Alla framtida nätter och vandringar i det egna tältet är vinst och nöje;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.