Jägare/Fallskärmsjägare

nermander; sa:
Visst finns det skillnader, det har väl ingen påstått?

Du räknar upp rekorden där, visst, fint, men om jag säger att en person har lyft 160 kg, kan du då säga att det är en man eller en kvinna?

Skillnadena finns även INOM könen. Alla manliga tyngdlyftare lyfter inte 315 kg, och alla män väger inte 95 kg (jag väger 60 kg).

Jag vågar påstå att det är större skillnader inom könen än mellan könen!

Men.. men.. trots att vi så sött sitter här med våra datorer och skriver inlägg medans tiden på våra multifunktionsklockor rusar iväg så är vi fortfarande bara hårlösa apor.. Vi är i princip samma människor som för 2000år sedan bankade varandra i huvet med stenklubbor.

Tro det eller ej, det är skillnader mellan kvinnor och män även om detta kan verka tveksamt med alla velourkillar i samhället.. Killar har genetiskt mer muskelmassa per kilo än kvinnor, killar producerar testosteron som påverkar oss på ett visst sätt..

Om vi bara hade haft vett nog att uttnyttja skillnaderna mellan könen istället för att lägga all energi på att radera dem, snacka om resurs slöseri.
 
Re: Skogen full av 95kgs killar...

lgniklas; sa:
Men jag återkommer till fakta, alla delar av svenska försvaret är öppna för båda könen (möjligen med undantag av vissa militär attachebefattningar... lite osäker där.) Det innebär att det är resultaten som avgör och inte trånsynt manlig chauvinism. Självklart har medeltjejen sämre chans att klara de fysiska kraven för utbildning till tex fallskärmsjägare, men det innebär inte att en tjej som klarar de kraven presterar sämre än en kille...
_____________________________________________________
Varför kan du inte säga som det är?

För 99,9999% av alla tjejer så är möjligheten att klara tex. FJS lika stor som en snöboll i helvetet!! Det är en fysisk omöjlighet!! När du skriver 95kg killar i skogen så vill jag påpeka att ryggorna som används på nämnda förband inte kommer långt därifrån!
______________________________________________________

Sedan debatteras ett annat intressant (gruppsykologiskt) ämne... nämligen hur väl en grupp soldater fungerar om den består av båda könen. Det är mycket svårt att veta då det (vad jag vet) inte finns forskning på det... Att flera av världens "riktiga" krigsmakter inte har blandade förband beror knappast på forskningsresultat. Snarare på historiskt arv. Dock är det en risk man tar om man blandar... särskilt när det blir riktigt slitsamt, vilket inte går att jämföra med civila gruppers funktion, då de aldrig utsätts för livsfara i den omfattningen.
______________________________________________________
Det är så att just forskning har visat att män har en naturlig vilja att skydda kvinnor i hotfulla situationer, detta är nedärvt sedan 1000tals år oavsett hur fräck din digitalklocka är!
______________________________________________________

Häri ligger också en viktig distinktion, sveriges försvarsmakt tränar inte med sannolikheten att soldaten kommer att behöva gå i krig... Vilket även påverkar soldatens mentala inställning. Visst, är mycket av utbildningen mycket professionell... Men det är svårt att jämföra FJS och tex amerikanska Airborne Rangers.... även om utbildningen kan vara lika krävande och professionell... så står det mycket närmare att en amerikan faktiskt skall tillämpa än en svensk...
______________________________________________________
Naturligtvis är det fånigt att jämföra när alla vet att det än inte fötts någon Amerikan som skulle klara vinterutbildningen på I22..
______________________________________________________

Nåväl, mycket dravel för att återigen säga, låt alla försöka, håll kraven höga och kvotera aldrig in (killar eller tjejer) på poster där det är krigets krav som gäller. Det är ingen lek...

Mvh

Niklas

Härligt!! Det var länge sedan det var en riktigt mumsig debatt här.. :)
 
Det ska va en kille!

Vad gáller 95-kilos björnar kontra 55-kilos smà tjejer sâ minns jag historier frân polare som lumpade uppe i Norrland. De berättade om smâ (55kgs?) men oerhört starka, sega och uthâlliga norlänningar(lappar?) som utan att blinka kunde bára áven utmattade stockholmares (95kgs?) packning under lángre marcher.

Hur som helst: Nedan text, beskrivandes en bra fallskärmsjágare, och saxad direkt ur http://www.fallskarmasjagarna.org, lämnar vál inget tvivel kvar vad könet beträffar...(!)

En bra fallskärmsjägare?
En bra Fallskärmsjägare är en normal kille med mycket goda egenskaper som sökt frivilligt till FJS där han utbildas till fallskärmsjägare. Han är målinriktad och har en förmåga till självövervinnelse och vill och kan ta ansvar. Han är socialt smidig och har ett starkt psyke samt är uthållig och har starkt självförtroende. Han har ett gott omdöme och är lugn i stressituationer.


Han kan arbeta självständigt och i grupp. Han fungerar i gruppen under psykisk och fysiskt tunga förhållanden. Han kan både leda och underordna sig. Han har hög moral i ord och handling. Han är arbetsvillig och vågar pröva nya vägar. Han vill göra sitt bästa och lösa uppgiften.

Skrytmånsar, militärfanatiker, politiskt extrema, enstöringar och fjäskare passar inte in. Vilket inte heller stridisar och rambotyper gör!

skytt.jpg
 
Re: Det ska va en kille!

malindo; sa:
Vad gáller 95-kilos björnar kontra 55-kilos smà tjejer sâ minns jag historier frân polare som lumpade uppe i Norrland. De berättade om smâ (55kgs?) men oerhört starka, sega och uthâlliga norlänningar(lappar?) som utan att blinka kunde bára áven utmattade stockholmares (95kgs?) packning under lángre marcher.

Visst är det så.. Farsan har ju berättat när Farmor tjurade sten i Småland, det e skillnad på virke och virke!! Vi e nog rätt mjuka i köttet om vi jämför med våra Mor/Farföräldrar..
 
Denna tråd börjar till innehållet likna skitsnacket på "jägarbasen". MÖP hit och dit, men när det bränns tycks det finnas ett antal militära experter även här.

Och ja -insomnade I22 var bäst.
 
FJS90/91; sa:
Tro det eller ej, det är skillnader mellan kvinnor och män även om detta kan verka tveksamt med alla velourkillar i samhället.. Killar har genetiskt mer muskelmassa per kilo än kvinnor, killar producerar testosteron som påverkar oss på ett visst sätt..

Ja, min första mening blev lite konstig, men som jag skrev på slutet: Det är skillnad mellan män och män också. Jag som är 175, väger 60 kg och närsynt skulle nog klara mig lika bra på FJS som den där omtalade snöbollen i helvetet...

De killar som blir fjälljägare är väl inga 95-kilos tyngdlyftare direkt? Finns väl gott om fjälljägare som är vanliga 75-80 kilos killar? Och det finns faktiskt ganska gott om tjejer i den klassen (men visst finns det fler killar, men därmed inte sagt att det inte finns NÅN tjej i den klassen).

Fysisk styrka är ju knappast det enda en fjälljägare behöver...
 
nermander; sa:
FJS90/91; sa:
Tro det eller ej, det är skillnader mellan kvinnor och män även om detta kan verka tveksamt med alla velourkillar i samhället.. Killar har genetiskt mer muskelmassa per kilo än kvinnor, killar producerar testosteron som påverkar oss på ett visst sätt..

Ja, min första mening blev lite konstig, men som jag skrev på slutet: Det är skillnad mellan män och män också. Jag som är 175, väger 60 kg och närsynt skulle nog klara mig lika bra på FJS som den där omtalade snöbollen i helvetet...

De killar som blir fjälljägare är väl inga 95-kilos tyngdlyftare direkt? Finns väl gott om fjälljägare som är vanliga 75-80 kilos killar? Och det finns faktiskt ganska gott om tjejer i den klassen (men visst finns det fler killar, men därmed inte sagt att det inte finns NÅN tjej i den klassen).

Fysisk styrka är ju knappast det enda en fjälljägare behöver...

Det känns som om vi pratat omkring varandra här.. Jag skulle säga att nästan alla "jägarsoldater" är normalbyggda killar med bra fysik och mycke vilja, det fanns inga 95kg killar på mitt kompani i allafall.. Grejen det handlar om är att en normal kille i 20års åldern väger ca: 75-80kg och en normal tjej i samma ålder väger som en normal ryggsäck dvs. 55-60kg.. När det handlar om att tillryggalägga långa sträckor till fots med extremt tung packning så säger det sig själv att det blir svårt om man väger lika mycket som sin packning eller hur?

Sedan så har jag läst att en skillndaen mellan killar och tjejer per kilo kroppsvikt handlar om ca:30% muskelmassa mer för killarna.. Alltså en 60kg kille och en 60kg tjej så har killen ca 30% mer muskelmassa och det är väl inte helt försumbart eller hur?

Simma lugnt!
 
Fördomar från bastun?

Min erfarenhet är att kvinnor bland vpl ger en positiv inverkan på blivande soldater. Inlärningsmiljön blir inte fullt så testosteronstinn vilket ger ett högre inlärningsresultat och trevligare arbetsmiljö. Att soldater i en stridssituation skulle ha en ofrånkomlig drift att rädda nödställda kvinnliga soldater istället för att lösa stridsuppgifter anser jag vara dikt och förbannad lögn. Orsaken till att den israeliska krigsmakten beslutat att ta bort kvinnor från stridande förband finner vi nog på en mer politisk nivå. Kan det vara så att det inte anses vara bra i opinionshänseenden om nationens mödrar dör för att skydda ockuperat område bestående av karga bergssluttningar och lite sand? Om det finns andra uppgiftslämnare som inte inhämtat sina erfarenheter om kvinnor inom försvaret i herrbastun på det kommunala badet så tala gärna. Lycka till Emma. /kocken
 
Re: Fördomar från bastun?

1kocken; sa:
Min erfarenhet är att kvinnor bland vpl ger en positiv inverkan på blivande soldater. Inlärningsmiljön blir inte fullt så testosteronstinn vilket ger ett högre inlärningsresultat och trevligare arbetsmiljö. Att soldater i en stridssituation skulle ha en ofrånkomlig drift att rädda nödställda kvinnliga soldater istället för att lösa stridsuppgifter anser jag vara dikt och förbannad lögn. Orsaken till att den israeliska krigsmakten beslutat att ta bort kvinnor från stridande förband finner vi nog på en mer politisk nivå. Kan det vara så att det inte anses vara bra i opinionshänseenden om nationens mödrar dör för att skydda ockuperat område bestående av karga bergssluttningar och lite sand? Om det finns andra uppgiftslämnare som inte inhämtat sina erfarenheter om kvinnor inom försvaret i herrbastun på det kommunala badet så tala gärna. Lycka till Emma. /kocken

Tyvärr så delar inte jag dina gedigna erfarenheter ifrån herrbastun på de kommunala baden, har alltid tyckt att de verkar lite otäcka.. Vi kanske kan starta en ny tråd där du kan redogöra för hur erfarenhetsdelandet fungerar på de angivna förättningarna.

Jag vet inte om du lästa alla inläggen eller ifall du bara hoppat in lite på slutet för att skryta om dina bastuerfarenheter.. I alla fall så är det nog viktigt att vi håller i sär begreppen lite, att kvinnor fungerar som soldater har aldrig ifrågasatts inte heller att de fungerar bra ihop med män på 9 av 10 förband. Rent pedagogiskt i en utbildningsmiljö så blir det säkert mycket bättre med en blandad grupp. Jag ser dock inte funktionen med att ha en lite "rosa" tillvaro när du med en packning på dryga 60kg skall förflytta dig x antal mil över kalfjället.

Jag kan oxå tala om för dig att till skillnad från de flesta män så är jag alltid jämlik i handling men karl nog att våga ha åsikter som kanske inte alltid är bekväma..

Femenist - Nix Humanist - Javisst
 
FJS90/91; sa:
Grejen det handlar om är att en normal kille i 20års åldern väger ca: 75-80kg och en normal tjej i samma ålder väger som en normal ryggsäck dvs. 55-60kg.. När det handlar om att tillryggalägga långa sträckor till fots med extremt tung packning så säger det sig själv att det blir svårt om man väger lika mycket som sin packning eller hur?

Javisst, men inget säger väl att INGEN tjej klarar det som en normal kille klarar? Om de flesta fjälljägare är normala killar så borde det ju faktiskt finnas en hel del "onormala" tjejer som borde klara det fysiskt?
 
nermander; sa:
Javisst, men inget säger väl att INGEN tjej klarar det som en normal kille klarar? Om de flesta fjälljägare är normala killar så borde det ju faktiskt finnas en hel del "onormala" tjejer som borde klara det fysiskt?

Självklart så är det så!!

Se bara på den Finska skidlöperskan som blev Fallskärmsjägare i Finland.. Jag tror inte att kraven är lägre där en här!
 
KORSTÅG?

För att backa tillbaka till frågan om könsintegrerade förband, så är min erfarenhet att grupper med både män och kvinnor är mer produktiva än homogena (om det är inbördes skillnad i rena kill- eller tjejgrupper går jag inte in på).
Generellt och kanske lite förenklat, vill jag påstå att det beror till stor del på att killarna 'skärper till sig' (detta gäller inte minst bland yngre killar) i tjejernas närvaro och tjejerna blir 'lite mindre snackiga'.
Det finns åtskillig gott att hämta ur det som vanligtvis kallas 'kreativa olikheter' och rymmer i sig hyllmeter efter hyllmeter av litteratur.

Hurvida män i en stridssituation är mer benägna att skydda en kvinna rent instinktivt/medvetet än sin manlige kamrat finns säkert dokumenterat, men jag upplever rapporter om det som lite av propaganda från de som inte kan se till individens resultat/beteende utan hänger kvar i präglade och invanda könsroller.

I boken 'Medeltida människor' står det angående kvinnors medverkan i det andra korståget:

'... en turistresa till spännande exotiska länder, full av väntande nöjen. Det är inte utan att man kan förstå de rapportörer som i efterhand skyllde korstågets nederlag på damernas närvaro; deras tunga vagnar försinkade framfarten, säger de, och männen distraherades alltför mycket av den erotiska lockelse som utgick från de vackra amasonerna.'

Kan man med detta sluta sig till det faktum att vi - människan - är oförmögna att bemästra våra instinkter och impulshandlingar?
Jag tror inte att så är fallet; det hela handlar om miljöträning - jämför med att hoppa i en isvak och anhålla om att få stiga upp ur den.

Visst, i en stressituation skalas man av sin sociala fasad och individen blir sina starkaste instinkter och möjligen ryms 'mer beskyddande av kvinnor än män' inom dessa och kanske har en del mer av detta beteende än andra, men vad säger att inte detta går att övervinna som med andra instinkter/impulser?

Det mest förunderliga är att vi - samhället - i vissa frågor inte utvecklats speciellt mycket sedan mitten på 1100-talet.


Det blev lite längre och lite mer filosofiskt än tänkt. Inte heller menat som pekpinne eller påhopp på någon som gjort inlägg i denna tråd, utan som rent funderande.


/Ulf

apto subeo supero

_______________________________________________________
Medeltida Människor - Ett Porträttgalleri
Birgitta Kurtén-Lindberg
Historiska media
ISBN 9189442598
[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2003-01-10 kl 12:27]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.