Knä och ryggträning

Hej!
Jag har lite problem. Jag rycker in i lumpen i sommar och måste träna upp mina knän och min rygg.
Men jag vet inte hur. Någon som har några förslag på bra övningar?
 
Mitt tips skulle bli att du borde åka mycket/långa sträckor skridskor (gärna långfärds) eller inlines, gärna med ryggsäck på 10-15 kilo. Vet av erfarenhet att detta hjälper. Annars är mountainbike ett annat bra sätt att stärka ryggen och knäna. Lycka till !
 
Ok, tack för hjälpen. Jag är ingen skridskoåkare precis, men det kanske går lika bra att löpträna med ryggsäck?
K3:s sidor var mycket bra.
 
Rullbandstest

När man söker tjänst som brandman gör man bland annat ett test på rullband med full utrustning för rökdykning.
Kanske det kan vara något att träna?
Gå på rullband med ryggsäck, finessen är ju att man kan kolla exakt hur fort man går och kan justera lutningen till lååånga sega backar som tar musten ur en.
Om inte annat kan man ju köra det en gång i månaden för att se hur man utvecklas.
Kolla pulsen och skriv upp alla fakta så ser du hur du blir starkare och uthålligare.



JL
 
Styrketräna först

Om det nu är så att du behöver träna upp dina knän så är det sista du ska göra att direkt köra löpträning med 15 kilo. Har du så pass bra knän att du kan göra det utan probelm så behöver du nog inte träna dem...

Bygg upp grundstyrkan först genom styrketräning. Gärna excentrisk träning som gör att du kommer palla att de faser då mycket belastning hamnar på knän, t ex vid nerförslöpning eller vandring nedför med tung packning. Jag har kört det inför bergsmarathon vilket har gjort att jag sluppit knäproblem, något som jag drog på mig efter ett långt ultra i alpin terräng och som varit återkommande tills jag började med styrketräning.

Peppe
 
Håller verkligen med föregående "talare"! Var försiktig med knäna o börja med styrketräning. Gjorde misstaget att köra för hårt i helgen för efter all spinning träning var ju jag så stark i knäna så!! (Hm.. trodde jag ja...) Så här sitter jag med ömmande o svullet knä. Det är stor skillnad för knän att trampa pedaler runt gentemot att ta de stötar som blir när man springer. Det optimala bör väl va att träna så allsidigt som möjligt.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.