Stålram vs aluminiumram

Funderar på att byta ut gamla Bettan, vilken är en Biltema "Yosemite Wapama". Mest för att jag ville ha en lättare cykel med aluminiumram för framtida cykelsemester, annars fungerar Bettan mycket bra (speciellt med tanke på priset - 1099kr för 5 års nästan felfritt bruk). Har ingen lust att punga ut med mer än max 3000kr på en ny cykel, och då verkar det som det i princip endast återstår Biltema. Kikade runt på deras hemsida efter lämplig cykel och hittade Cross Road 28" med aluminiumram, men så kollade jag på vikten: 16.2 kg! Det är minst lika mycket som min nuvarande stålramscykel! Correct me if I'm wrong, men väger inte aluminium en tredjedel av vad stål väger?? Vad är poängen med en aluminiumram om den väger lika mycket som en stålram? Kan nån förklara detta för mig så slipper jag ligga sömnlös om natten och undra :) Om nån dessutom kan rekommendera andra billiga cyklar så vore det ännu bättre!
 
Tja med din budget verkar begagnad racer vara lösningen....Att moderna cyklar väger som de gjorde för 100 år sen är inte konstigt, rått, rejält och tungt går hand i hand....
En racerlätt cykel väger under 10 med lastficksbågar på. Ut och sök det är mest storleken som är intressant när du skall lånhoja på den. Åtta tio timmar om dagen kräver att den passar.
//J
 
Tja med din budget verkar begagnad racer vara lösningen....

Racer låter i mina öron som en såndär tävlingscykel med übersmala däck som antagligen är helt omöjlig att ta sig fram med på vintern och på grus/skogsvägar... eller är jag ute och cyklar? ;) Kanske var lite otydlig i förra inlägget, jag är ute efter en bekväm allroundcykel som funkar till vardags och som håller för kortare cykelsemestrar inom sveriges gärnser, dvs grusvägar.


Att moderna cyklar väger som de gjorde för 100 år sen är inte konstigt, rått, rejält och tungt går hand i hand....

Men vad är då poängen med aluminiumram istället för stål...? Eller det är bara för att "det låter häftigare, så vi kan ta mer betalt för det"? Skulle väl vara rostbeständigheten möjligtvis, verkar ju inte som vikten påverkas. Antar att anledningen till att de väger lika mycket är att aluminiumramarna behöver vara kraftigare än motsvarande stål för att hålla?
 
Men vad är då poängen med aluminiumram istället för stål...QUOTE]

En riktigt billlig aluram kanske kan vara tyngre än en dyr stålram. Men det som väger på den där biltemahojjen är nog framförallt övriga komponenter inte ramen som knappast står för mer än några kilo. Grovt tillyxade hjul, växelsystem, bromsar etc, där blir det många kilon till slut.
 
Aluminium är som sagt betydligt lättare men det krävs mer material för att få en ram som inte går sönder hur som helst så man sparar inte så fruktansvärt mycket vikt på själva ramen (den blir något lättare än en stålram men kommer inte ihåg exakt hur mycket det är). Däremot finns ju andra fördelar med aluminium.

Mvh Steff
 
Men vad är då poängen med aluminiumram istället för stål...? Eller det är bara för att "det låter häftigare, så vi kan ta mer betalt för det"?


Tror detta är huvudskälet. Vanligt folk "vet" att det är bra med aluminiumram men funderar inte på varför. Då är det viktiga att det är aluminium och inte att aluminiumen kan användas till att få en lätt cykel.

Sen har jag hört att det är enklare att göra en ram i aluminium som håller bra. Bara kapa rören och svetsa (med rätt svetsutrustning) medan en fin stålram kräver mer omsorg med muffar och lödningar. Men detta vet jag inte om det är riktigt sant.

En fördel med aluminium som efterfrågas av cyklister är styvheten jämfört med stål men det spelar sannolikt ingen roll för vare sig dig eller genomsnittsanvändaren av Biltemas cyklar. Man bör också vara medveten om att aluminiumens styvhet gör att vibrationerna från vägen känns mer i kroppen än om man kör stålram.


/Ala
 
Racer låter i mina öron som en såndär tävlingscykel med übersmala däck som antagligen är helt omöjlig att ta sig fram med på vintern och på grus/skogsvägar... eller är jag ute och cyklar? ;) Kanske var lite otydlig i förra inlägget, jag är ute efter en bekväm allroundcykel som funkar till vardags och som håller för kortare cykelsemestrar inom sveriges gärnser, dvs grusvägar.

Det låter inte som att det är en racer du ska ha. En cyclocross kanske. ;) Ska du cykelsemestra är det inte fel med lite växlar till backarna. Kolla efter hybridcyklar/sportcyklar/citybikes antingen med utanpåliggande växlar eller växlar i navet.

Det måste inte vara tråkigare att cykla bara för att det går lite snabbare och lättare. Tvärtom så höjer det cykelupplevelsen enligt mig.

/Ala
 
Senast ändrad:
Vad är poängen med en aluminiumram om den väger lika mycket som en stålram?
Pga hur den komersiella verkligheten ser ut nuförtiden är en billig cykel billigare om den byggs med en alu-ram än med en stålram.
jag är ute efter en bekväm allroundcykel som funkar till vardags och som håller för kortare cykelsemestrar inom sveriges gärnser, dvs grusvägar.
Förhoppningsvis är vi alla ute cyklar, åtminstone lite då och då.
För ihållande cykling, dvs ihållande cykling flera timmar i sträck och flera dagar i sträck, är en racercykel överlägset bekvämast.
Eller åtminstone en som liknar en racer, kolla efter en klassisk touringcykel eller en CX.
Själv har jag försökt köpa en sån här:
gran_turismo_std.jpg

Stor bild
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US

Tyvärr är den för populär, den är slutsåld i min storlek både i Sverige och Tyskland.
(Jag kommer att köpa en annan Stevens och bygga om den)

Dessutom klarar man sig bra på svenska grusvägar med (välpumpade) 28mm däck.
Det gör jag och jag väger >90kg

Sen har jag hört att det är enklare att göra en ram i aluminium som håller bra. Bara kapa rören och svetsa (med rätt svetsutrustning) medan en fin stålram kräver mer omsorg med muffar och lödningar. Men detta vet jag inte om det är riktigt sant.

Du har rätt, det är inte sant.
Även om det är svårt att svetsa i tunnväggigt stål så är det med bra utrustning och erfarenhet inte svårare än att svetsa alu.
Rätt dimensionerat och tillverkat så blir en svetsad ram både lättare, starkare och mer långlivad än motsv muffade och lödda ram.
Men utrustningen för att löda är billigare än motsv svetsutrustn.
Precisionskraven är dessutom lägre för muffning och lödning än för motsv svetsning.
Man bör också vara medveten om att aluminiumens styvhet gör att vibrationerna från vägen känns mer i kroppen än om man kör stålram.
Stämmer inte alls.
Åtminstone när ramarna är såpass maskerade att placeboeffekten inte styr upplevelsen.
Den tyska tidningen Tour lät testa detta (med maskerade ramar) för några år sedan
Totalt ingick 8 olika cyklar i testet och alla ramar var maskerade genom att ramrören hade lindats om med skumgummi och slivertejp,
Tre aluminiumramar, två i kolfiber, två i stål och en i titan. Alla ramar var moderna lvg-ramar, förutom en av stålramarna som var en 18 år gammal Bianchi.

bildFPteaserbig1126627968_rahmen_ver4326fa8056ceb.jpg

Tanka hem testet och läs det själv här:
7 sidor PDF

Det satt exakt samma komponenter som styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, växlar, bromsar, däck och hjul på samtliga cyklar. Alla ramar var i stort sett i samma storlek.

Testet utfördes av 25 st personer med varierad cykelbakgrund. Ålder mellan 32-64 år, längd mellan 1,72-1,87m, vikt mellan 66-96kg och årscykeldistans mellan 150-1200 mil.

Testet utfördes på Sicilien och pågick under 14 dagar. I första momentet fick varje person cykla en runda per dag mellan 8-16 mil på varje modell. Moment två bestod av direkt jämförande av alla åtta cyklarna på en kortare bana där cyklarna byttes efter varje varv.

Trots många olika cyklisttyper så kunde ingen av deltagarna med säkerhet tala om vilken ramtyp de cyklade på. Inte ens den gamla stålramen gick att känna igen . Den superstyva karbonramen från Canyon kändes på intet sätt mer obekväm en de "sladdriga" stålramarna.
Komfortbetygen var väl samlade. Det skilde ett halvt betygspoäng på komfortkänslan i styret och mindre än en poäng på komfortkänslan i sadeln. Betygsskala 1-5. Den ram som erhöll högst komfortbetyg var av "oversized" aluminium.

En av förklaringarna till att det inte skiljer i komfort mellan olika rammaterial är ramdesignen. I en traditionell diamantformad ram finns det väldigt lite vertikalt flex. Det är just det vertikala flexet som påverkar komforten. Skillnaden i vertikalt flex mellan olika rammaterial är så liten att det inte går att känna, vilket detta test visade.

Det som bestämmer komforten är istället komponenterna som är monterade på ramen. Styre, styrtapp, sadel,
sadelstolpe, däck och däcktryck är delar som inverkar påtagligt på komforten.
En stor skillnad i komfort märktes bland sadelstolparna. En lång, tunn stolpe gav märkbart bättre komfort än en kort och tjock.

Däremot så uppmättes stor skillnad i sidostyvhet mellan de olika ramarna. Denna styvhet har dock inget med komfort att göra, utan påverkar enbart cykelns uppträdande. En styv cykel ger bättre respons vid trampning, stabilare uppträdande samt större "säkerhetsmarginaler" vid höga hastigheter och svåra situationer.
En cykel kan alltså vara styv som ett spett men ändå vara mycket bekväm.
 
Tack till HåkanC för referatet från den italienska komfortstudien. Där fick jag så jag teg... ;) Kul!
 
Kul att läsa Håkan!

Där fick de gamla myterna så de teg. Mina egna erfarenheter bygger på att ha jämfört min egen aluram med carbon i gaffel och bakstag med kompisens helt i aluminium. Jag upplevde att hans cykel var avsevärt mindre komfortabel och tröttande att köra. Upplevde den också mindre komfortabel än min gamla stålracer men i det fallet är det är bara en jämförelse mot minnet då jag inte haft tillgång till båda cyklarna samtidigt. Men som du säger så är det ju många andra komponenter som kan påverka. Jag tolkade det som att det främst var gaffeln som gjorde skillnaden men det är kanske inte sant.

Vi lindade inte in ramarna i skumgummi och silvertejp när vi bytlånades.

/Ala
 
Passform viktigare än material

Mina egna erfarenheter bygger på att ha jämfört min egen aluram med carbon i gaffel och bakstag med kompisens helt i aluminium. Jag upplevde att hans cykel var avsevärt mindre komfortabel och tröttande att köra.
Det finns (minst) två troliga orsaker till din upplevda komfortskillnad:
1-Placeboeffekten. Den skall och kan man aldrig bortse från. Den ram/cykel man tror är bekvämast upplevs ofta som det oxå.
2-Passformen. Du har (förhoppningsvis) valt en storlek och längd på ramen och en utformining och inställning på övrig utrustning (ffa styre o sadel) för att den skall passa dig och din cykling.
Då vore det väl extrem konstigt om ngn annans cykel passade dig och din cyklings-stil bättre?

Passform/inställning betyder mycket mer för komforten än vad materialet i ramen gör.
Typ:
Du provar två par skor, det ena är bekvämt det andra obekvämt.
Vad beror det (troligen) på?
1-Det ena paret passar dina fötter bättre
2-Det beror på vilket materiel en liten del av skon är gjord i

Vi lindade inte in ramarna i skumgummi och silvertejp när vi bytlånades.
Gör gärna det nästa gång, och skicka mig bilderna ;-)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.