Trenga?

Är på gång att köpa en racer, och eftersom jag befinner mig i Tyskland ett tag kollade jag runt lite här. Såg bl.a. Trenga-cyklar med ultegra komponenter från 1399€, motsv. med 105 1249€, vilket verkar vara bra pris. Ramen i dessa fall helt aluminium (såklart). De verkar dessutom hyfsat lätta.

Har någon någon erfarenhet eller vet något om dem? Finns det något annat märke jag borde hålla ögonen på, jag antar att även andra cyklar än tyska är billigare här än hemma i Sverige?

/Anneli
 
Om du avser cykla landsväg med packning så är nog en stålram mera vad du söker. 105 är ett utmärkt system men glöm inte hjul och nav, DT är rejäla grejor, skall du cykla på blandade svarta vägar kan ett hybridhjul vara att föredra.
De Al-ram cyklar jag prövat var alla stressigt stumma. Lätta stålcyklar fjädrar en smula.
Gaffeländar med gängade hål för skärmar och packrack underlättar vid långfärdscykling.

Go tur
 
Jag tänkte inte cykla med packning med denna cykel, det har jag en annan som är bra till. Nu vill jag ha en racer för träning och ev. någon triatlon-tävling. Och för att det är så härligt att susa fram med en racer!
Men tack ändå för dina synpunkter, du har helt rät.

/Anneli
 
Cicli b

Om det nu är en vanlig racercykel du vill ha verkar Trengan bra. En favorit från ett annat forum är annars Cicli B - http://www.ciclib.de. De har en modell Fly 06 som verkar ge mycket för pengarna. Då kan du dessutom få Ultegra kompaktvevparti. Om man dessutom kan uppgradera hjulen till ett par med DT reducerade ekrar och Mavic Open Pro fälgar blir det en riktig kanonhoj i min smak. Frågan är om det är i din smak?

Mange
 
Tack!
Det verkar som att det skall gå att hitta en bra cykel.
En kanske dum fråga - de olika ultegra grejerna som man kan hitta (3-fach etc.) vad är det för skillnad på dem? Vad är "bäst", och är det någon större skillnad, vikten kanske?
Är det stor skillnad på olika cyklar med samma komponenter, dvs vågar man köpa ett mer okänt (för mig...) märke?

Anneli
 
3-fach

annneli; sa:
Tack!
Det verkar som att det skall gå att hitta en bra cykel.
En kanske dum fråga - de olika ultegra grejerna som man kan hitta (3-fach etc.) vad är det för skillnad på dem? Vad är "bäst", och är det någon större skillnad, vikten kanske?
Är det stor skillnad på olika cyklar med samma komponenter, dvs vågar man köpa ett mer okänt (för mig...) märke?

Anneli
Hej
3-fach betyder 3-delat, dvs att den har 3 klingor framme vid vevarmarna. Traditionellt sett har racercyklar bara haft två klingor fram, men numera är det vanligt med 3-delade vevpartier till glädje för motionärer som tycker om att cykla i bergen. Med traditionella racerutväxlingar har klingorna fram vanligen 39 och 53 tänder vilket är väldigt tungt att cykla i bergen med om man inte är cyklist på elitnivå. Ett alternativ till 3-delade vevpartier tycker jag är kompaktvevpartierna, Kompaktkurbel på tyska. De har vanligen 34/48 eller 34/50 tänder på klingorna, vilket ger hyfsat lätta växlar för cykling i backar. Dessutom ger det större möjlighet att nyttja även de tyngsta växlarna på stora klingan. Med 53 tänder på stora klingan upplever jag som vanlig motionär att jag sällan har användning för de 3-4 tyngsta växlarna. 3-delade vevpartier är något tyngre än 2-delade, men det tycker jag är av underordnad betydelse.

Personligen anser jag att Shimano 105 är mer prisvärt än Ultegra. 105 gäller för lite enklare än Ultegra men har exakt samma funktion och i stort sett samma höga kvalitet i alla delar. Viktigare är att ramen och inte minst hjulen är av hög kvalitet. Hjulen till 105-gruppen har väl åtminstone tidigare ansetts vara svagaste länken i sin klass, hjul i Ulegraklass håller troligen en högre kvalitet. Alla de cyklar som tidigare nämnts i diskussionen tror jag är av genomgående god kvalitet.
[Ändrat av Mercian 2007-01-26 kl 14:07]
 
Re: Re: Glöm inte poisonbike

Håkan K; sa:
Rätt! (men namnen på deras modeller är lite för pubertala i min smak, Cyanid å Arsenik osv. :) )

Skönt att inte bara jag upplevt detta som ett problem. Tyvärr gäller det många tyska tillverkare. Även om de skulle vara kanonbra skulle jag aldrig kunna köpa t.ex. en "Bulls" eller "Checker Pig". Ibland förstår man inte hur tyskarna tänker...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.