Malariaskydd

Hej!

Ska åka till västafrika på tjänsteresa inom kort. Malariarisken är överhängande.

"Malaria

Areas with malaria: All.

Estimated relative risk of malaria for US travelers: High.

Drug resistance4: Chloroquine.

Malaria species: P. falciparum 85%, P. ovale 5%–10%, P. vivax rare.

Recommended chemoprophylaxis: Atovaquone-proguanil, doxycycline, or mefloquine." Den vanligaste malarian är alltså: "Plasmodium falciparum är en parasit som tillhör släktet plasmodium. Den är den malariaparasit som är farligast att drabbas av och som oftast leder till döden men den är också lättare att behandla än de andra malariaparasiter som drabbar människor."

Läkarna säger så klart att jag ska ta Malarone, men pratar jag med västerlänningar på plats så vägrar de flesta ta tabletter utan är istället noga med myggspray och nät. Någon som har input?
 
Jag läste för en tid sen ett antal kurser med tema biståndsarbete. Föreläsare var f.d. biståndsarbetare, folk från räddningsverket som jobbade med katastrofbedömning osv.
Någon kom från smittskyddssinstitutet.

Malaria är inte så farligt som man tror. Kollar man statistik är det (i de flesta fall, beror ju på vilket land) betydligt större risk att stryka med av magsjukdomar, för att inte tala om trafikolyckor.

Den samlade åsikten var att man såklart väljer själv, men att biverkningarna av de starkare malariaprofylaxen inte riktigt vägde upp den minskade risken för malaria. Depression och självmordstankar är tydligen vanliga biverkningar. Då kanske man hellre tar den lilla risken att bli smittad.

Bästa skyddet är att använda fysiska skydd som klädsel och myggnät i sovrummet, och eliminera kläckningsplatser (vattensamlingar, täppta takrännor osv.) nära sina vanligaste vistelseplatser.

Ska man bo i ett träsk ska man kanske fundera på profylas ändå, när jag tänker efter... :)
 
Om du väljer att inte ta profylax, vad säger då arbetsgivaren? Gäller försäkringar mm om du blir sjuk?
Kommer du överens med läkaren om annan regim så be att få ut läkemedel för egenbehandling om du får symptom samt att det är journalfört som ett godtagbart alternativ till profylax.
 
2009/2010 var jag drygt ett halvår i Malawi (sydöstra Afrika). Jag använde Lariam (profylax). Men skulle jag resa idag så hade jag troligtvis struntat i det så länge jag vet att det finns modern sjukvård tillgänglig.
Jag hade alltid myggnät när jag sov. Många av mina Malawiska arbetskamrater (som tillhörde de få procent med utbildning och bra jobb) berättade att alla får Malaria nån gång men att det oftast går bra. De fattiga är då mkt mer utsatta...Andra västerlänningar som var där under långt tid struntade också som oftast i profylaxmedisin. Men det är upp till var och en...
 
Estimated relative risk of malaria for US travelers: High.

Så länge du inte är amerikansk medborgare verkar det ju vara lugnt... ;-)

Allvarligt talat - om läkaren säger att du bör ta Malarone så tycker jag att du ska göra det. Jag vet inte vad du jobbar med, men skulle inte du idiotförklara en läkare som ifrågasatte de råd du gav inom ditt yrkesområde? Jag skulle i alla fall inte ifrågasätta en byggingenjör som säger att en viss balk i en bro eller byggnad måste vara si eller så grov för att det hela inte ska rasa - möjligtvis skulle jag ta till lite extra ifall han eller hon räknat fel...

Om du vill ha svensk information om Malarone finns det på FASS och där finns det även information om Lariam.
 
Var du skall

vistas, årstid dvs regntid, vegetation, storstad eller landsbyggd har stor betydese för risken att stickas av myggan respektive smittas.

Infektionsläkare borde kunna ge ett bra råd individualiserat till just dig.

Det är som att ge råd om försäkringar. Är det värt premien eller inte.

Thure
 
Ta Malarone - så enkelt så man behöver inte fråga. Inga biverkningar under ett par månader. Varför vara så dum att övt riskera få malaria? Du förstår, malaria är livsfarligt,..
 
Malaria är i få fall livsfarligt.
Som sades tidigare så är det bra om du kollar med din arbetsgivare ang. att ta någo vs. inte ta något.
Men gör inte som läkaren säger bara för att han säger så: jag skulle aldrig lita på en svensk brobyggare i ett land med jordbävningar.
Säger de som varit därnere som du pratat med att den ena är bättre så lyssna.
Jag reste med barn genom Honduras för ett antal år sen, och en höggravid sambo. Efter mycket om och men så tog sambon och barnen profylax (malaria kan orsaka för tidig förlossning och vi skulle föda i Costa Rica, inte Guatemala eller Honduras). Barnen mådde inte bra av tabletterna: de hade jävligt läskiga marddrömmar och den ena fick bölder inne i kroppen. Innan vi fattat trodde vi att hon fått stafylokock-infektion...
Sambon hade oxå mardrömmar.
Barnet föddes i CR och mådde bra, hade repad hornhinna (som var en av biverkningarna) men det försvann efter någon månad (som väntat).
Lycka till.
 
Har haft malaria och det var ingen höjdare. Har tuggat profylax och det gav mardrömmar och störd etc. Det senare gick över vida fortare än malarian. Som tidigare nämnt ditt val och det beror på. Se till och slipp malaria.
go tur
 
Det finns flera sorters malariaparasiter, där den farligaste: plasmodium falciparum finns i subsahariska afrika. Falciparum är alltså BETYDLIGT farligare än malaria-arter i exempelvis Sydamerika eller Sydostasien. Påståendet att malaria "inte är så farligt som man tror" kan kanske stämma i exempelvis Sydostasien, men definitivt inte i vissa delar av Afrika där det är en dödlig sjukdom. Dit du ska är det tydligen 85% falciparum och då bör du nog lita på din läkare. Lokalbefolkningen kan för övrigt ta lite mindre allvarligt på malariarisken eftersom de har en immunitet som inte vi nordbor har. De blir därför mindre sjuka.
Det stämmer att Lariam har mycket biverkningar, men det modernare Malarone är betydligt bättre på den punkten.
 
Självklart skall man följa läkarens rekommendationer, och risken beror ju på exponeringen (Hotell i storstad eller tält i djungeln, 3 dagar eller 3 år?). Myggnät, spray och kläder är grund oavsett annat, profylaxen är ju bara är ett sätt att behandla smittan innan den gett symptom, inte hindra att man får smittan.
Ett annat problem om man inte tar profylax är att inkubationstiden varierar så mycket (1 vecka till flera år) och symptomen kan vara mycket diffusa. Dvs blir man sjuk långt efter att man kom hem kanske man inte tänker på malaria vid influensasymptom i influensatider, eller så får man kolla sin malaria vid varje feber.
 
Tack för input: som en del sagt så är det mest den farliga malarian som finns där och jag ska vara så långt ifrån storstäder och civilisation som det är möjligt. 2/4 besökare har drabbats av malaria men det verkar vara slarv med skyddet som gjort att de drabbats. Andra som varit där i månader har inte blivit smittade. Jag är inne på att ta Malarone men hur skyddar det EGENTLIGEN? En del säger att det bara dämpar symptomen och att man inte märker att man blivit sjuk just då men att det kan bli farligt vid senare tillfälle. Jag har inte lyckats utläsa om Malarone verkligen "dödar" smittan eller om den bara tillfälligt trycker ner den?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.