Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. hm....*tänker* - nej! :)
2. Hon beställde den direkt från knivmakaren via en annons in någon av deras (både hon och hennes man är jägare) jakttidningar.
3. Problem - jag vet ärligt inte. Kniven beställdes, sen fick jag den inte direkt. Och det pinsamma är att jag faktiskt inte vet vem som gjort den.

/ J

1. Såklart! Inte jag heller, jag är väldigt nöjd och tillfreds med min mor...:)
Dock är jag fortfarande mycket imponerad av kvalitén på din mors gåva!
2. Det förklarar en hel del. Min mamma har många bra egenskaper och kunskaper, att köpa knivar till hennes barn är dock inte en av dem...;)
3. Ett mysterium, vad spännande...

/Lux
 
Problem - jag vet ärligt inte. Kniven beställdes, sen fick jag den inte direkt. Och det pinsamma är att jag faktiskt inte vet vem som gjort den.
/ J

Måste vara runt millenieskiftet jag var nere i Rademachersmedjorna (bor i Eskilstuna) och tittade in i knivsmedjan. Han som drev den då nytillverkade sådana knivar, men med lite modifierad låsning.

Strax före sekelskiftet fanns det tre registrerade knivföretag i Eskilstuna, EKA och två enmansföretag.

Greendanger:
Kan det ha varit den mystiske N du besökte i smedjan?
Har du någon möjlighet att ta reda på om någon med initial N har jobbat/ jobbar i Rademachersmedjorna?

/Lux
 
1. Såklart! Inte jag heller, jag är väldigt nöjd och tillfreds med min mor...:)
Dock är jag fortfarande mycket imponerad av kvalitén på din mors gåva!
2. Det förklarar en hel del. Min mamma har många bra egenskaper och kunskaper, att köpa knivar till hennes barn är dock inte en av dem...;)
3. Ett mysterium, vad spännande...

/Lux

Jag gräver lite i mysteriet nu. Dvs jag har bett henne att göra lite efterforskningar för att se om hon möjligen kan ha kvar ett orginalkvitto eller dylikt som förtäljer mer om den mystiske N. :)

Sådanan gåtor måste nystas i.

/ J
 
Gödslar vidare i knivåkern

Här blir kasten tvära. Från traditionstyngd form som för tankarna till 1800-talet och knirkande tåg i riggen på väg över vida vatten till ska vi säga....en annan tradition :).

En långt senare migrant som återvänt från andra sidan havet.

Något för dePaul att bita i då bladet är försett men en gigantisk ricasso, skålslipning samt en tumknopp. Hi hi hi.


Cold%20Steel%20Code%204.jpg

Cold Steel Code 4 clippoint​

http://cykligare.blogspot.se/2014/04/cold-steel-code-4.html

/ J
 
Här blir kasten tvära. Från traditionstyngd form som för tankarna till 1800-talet och knirkande tåg i riggen på väg över vida vatten till ska vi säga....en annan tradition :).

En långt senare migrant som återvänt från andra sidan havet.

Något för dePaul att bita i då bladet är försett men en gigantisk ricasso, skålslipning samt en tumknopp. Hi hi hi.


http://cykligare.blogspot.se/2014/04/cold-steel-code-4.html

/ J

Med risk för att låta som en bandspelare på repeat: Tack för ytterligare en intressant recension. :)
Saknar dock några grejer som jag anser är obligatorium för Cold Steel-recensioner:
Fejkad tortyrkammare, hård musik och slafsiga hugg...;)

http://www.youtube.com/watch?v=8PQiaurIiDM

/Lux
 
Höll på att glömma att det fredag och dags för quiz!
Långt ner i min samling bland de lite med obskyra knivarna hittade jag den här hängbuken...
Vilken kniv är det?

/Lux
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    63.9 KB · Visningar: 748
Betydligt mindre fotografiskt men två Karesuandoknivar i alla fall.

Den övre tillhör en storjägare jag känner. Tänkte senare visa lite bilder på hans favoritkniv som enligt utsago har varit med och delat på runt 200 älgar och något femtiotal rådjur och ungefär lika många harar samt någon gris och en björn under åren.

Den undre är min och har använts mycket som täljkniv faktiskt samt som vandringskniv åt min f d fru. :)

Karesuandokniven%201.jpg


ImqZtQo7


Karesuandokniven%203.jpg


Karesuandokniven%204.jpg


/ J
 
Faktiskt ingen aning! Hm...har en "neckknife" själv och det är någon usel och billig Meyercohistoria. Inget jag är förtjust i egentligen.

/ J

Det här är en kniv jag köpte enbart för att den hade ett annorlunda och ganska knäppt utseende...;)
Ledtråd: Personen som ritat kniven är en öbo från ett soligt land.

/Lux
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 541
1. Betydligt mindre fotografiskt men två Karesuandoknivar i alla fall.
Den övre tillhör en storjägare jag känner.
2. Tänkte senare visa lite bilder på hans favoritkniv som enligt utsago
3. har varit med och delat på runt 200 älgar och något femtiotal rådjur och ungefär lika många harar samt någon gris och en björn under åren.
4. Den undre är min och har använts mycket som täljkniv faktiskt samt som vandringskniv åt min f d fru. :)
/ J

1. Tillräckligt fotografiskt för att jag ska börja dregla som en Pavlovsk hund...;)
2. Det ser jag fram emot.
3. Imponerande!
4. Mycket fin. Ser välanvänd ut:).
Vilken modell är det?

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.