Istället för Utemagasinet?

Jag har tröttnat på Utemagasinet! Vad ska jag prenumerera på istället? Följande krav:
- Tidskrift
- Svenskspråkig
- Den kan innehålla nåt (eller flera) av följande ämnen (reportage, nyheter, prylar osv):
* Friluftsliv (allmänt)
* De skandinaviska fjällen (vandring, klättring, skidåkning)
* Skidåkning utförs
* Längdskidåkning
* (Mtb)
* Alpinism
* Et c

Jag har tröttnat på Utemaggans ganska enahanda reportage och vill ha nåt nytt. Förslag? Brant? Outdoor? Åka skidor?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Jag har tröttnat på Utemagasinet! Vad ska jag prenumerera på istället?
Personligen tycker jag Friluftsfrämjandets tidskrift Friluftsliv är bättre och intressantare än Utemaggan. Kanske inte så mycket MTB, vilket inte gör mig något.
 
Brant är ingen jättehöjdare om du frågar mig. En massa skidåkning, och lite mer skidåkning och så skidåkning och lite klättring.

Åka skidor är ju en skidtidning.

Outdoor? Menar du Outside? Halvdan produkt. Mycket reklam och märklig, spretande layout. Ganska lite innehåll. Dock en del cykel.

Men visst vore det kul med en tidning som handlade mindre om snällt familjeliv utomhus och mer om lite hårdare / svårare uteliv, med lite längre, mer djuplodande texter och aggressivare bilder och layout. Får gärna vara tjockare också.

(Kanske man ska sticka ut och kolla om den där Alpinist har trillat in på Adventura nu?)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-01-18 kl 14:45]
 
tigertamjaren; sa:
/.../
Outdoor? Menar du Outside?
Ja!

tigertamjaren; sa:
Men visst vore det kul med en tidning som handlade mindre om snällt familjeliv utomhus och mer om lite hårdare / svårare uteliv, med lite längre, mer djuplodande texter och aggressivare bilder och layout. Får gärna vara tjockare också.
Amen (även om jag gillar flera av "familjereportagen" i STFs blaska Turist)

tigertamjaren; sa:
(Kanske man ska sticka ut och kolla om den där Alpinist har trillat in på Adventura nu?)
Igår kväll såg jag något som såg ut som en välsorterad tidningsbutik. Ska kolla om det finns nåt intressant där.

Problemet är ju att jag skulle vilja ha nåt på svenska. Därmed krymper urvalet dramatiskt.

/Håkan

PS Tigern, jag var på Bremen Sixdays ( http://www.sechs-tage-rennen.de ) igår kväll. 60 km/h på en 166 m lång ovalbana! Häftigt! För litet sportintresse och för stort ölintresse bland publiken (det hängde fler i baren än det var folk som kollade tävlingarna)
 
Utemagasinet bredast

Med dina intresseområden så är det Utemagasinet som täcker profilen bäst. Det finns alternativ men de är inte lika breda.
Friluftsliv och Turist har spottat upp sig och jag hittar betydligt mer läsvärt i dem nu än för några år sedan eller är det jag som numera är mossigt medelålders? Norska DNTs Fjell och Vidde är läsvärd och sportigare än Turist.

Outside är intressant utmanare men jag tycker att Utemagasinet är betydligt bredare. Jag retar mig en del på machoattityden i Outside.

Brant är trevlig men smal.

Sedan har vi medlemstidningar som Fjällklubbens blad och Bergsport som kan innehålla guldkorn.

Respektive artiklars kvalitet beror mest på skribenterna.

Både bra och mindre lockande artiklar tycker jag man hittar i alla ovanstående tidskrifter.

Thure
 
Håkan K; sa:
PS Tigern, jag var på Bremen Sixdays ( http://www.sechs-tage-rennen.de ) igår kväll. 60 km/h på en 166 m lång ovalbana! Häftigt! För litet sportintresse och för stort ölintresse bland publiken (det hängde fler i baren än det var folk som kollade tävlingarna)

Alltså bara en ursäkt för att få tillåtelse hemma att gå ut med grabbarna och ta sig en sejdel? Men du drack väl bara sportdryck och åt dextrosol? ;)

/ G
 
Tyvärr är det väl så att Thure har rätt. Jag hade hoppats på att jag missat nån (kanske lite smalare) svensk tidning.

/Håkan

PS Sportdryck i Bremen stavas Haake-Beck
 
utemagasinet

Provade även jag en runda av Outside som ett komplement till utemagasinet, men tycker absolut inte att den tilltalar mig som är vandringsintresserad o paddling o pryltest, möjligtvis fina bilder men iövrigt inget som jag kommer att forsätta med, känns för amerikaniserad med för mycket "hippfaktor" för mig tror inte att det finns något som ännu slår utemagasinet ,är dock förste man att hålla med om vissa återkommande repotage efter snart 10 år som läsare.
 
Håkan K; sa:
Jag har tröttnat på Utemagasinet! Vad ska jag prenumerera på istället? Följande krav:
- Tidskrift
- Svenskspråkig
- Den kan innehålla nåt (eller flera) av följande ämnen (reportage, nyheter, prylar osv):
* Friluftsliv (allmänt)
* De skandinaviska fjällen (vandring, klättring, skidåkning)
* Skidåkning utförs
* Längdskidåkning
* (Mtb)
* Alpinism
* Et c

Jag har tröttnat på Utemaggans ganska enahanda reportage och vill ha nåt nytt. Förslag? Brant? Outdoor? Åka skidor?
Några personliga reflektioner kring de tidningar som jag har erfarenhet av:

* Brant - för mycket utförsåkning för min smak
* Åka skidor - ännu mer utförsåkning
* Outside - bättre än det amerikanska originalet men knepig layout och litet väl mycket åt det hippa hållet för min smak men ändå ett ganska OK alternativ.
* Friluftsliv (Friluftsfrämjandet)- intressant mix och klart läsvärd, tyvärr kommer den alldeles för sällan...
Bra medlemstidning
* Bergsport (Svenska Klätterförbundet)- bra, dock med kraftigt klätterfokus men det ska det nog vara... :) Bra medlemstidning
* Fjället (Svenska Fjällklubben) - huvudsakligen vandring men även en del historik, klättring, kultur, naturvård och annat. Bra medlemstidning.
* Glid (längdskidåkning) - smal tidning om längdskidåkning men om det är det man helst vill läsa om så är det Glid eller Vasalöparen som gäller...

* Utemagasinet - bäst upplägg och klart mest allround av de svenska tidningarna. Visst återkommer liknande reportage med jämna mellanrum men det gäller faktiskt alla tidningar som är tillräckligt smala för att vara intressanta att prenumerera på, oavsett område!

Om du kan tänka dig att läsa något osvenskt så är nog norska Fjell og Vidde (DNT) och brittiska TGO (The Great Outdoors) de som är intressantast.

De tidningar som handlar om "etc." vet jag inte så mycket om... ;)
 
Tack för synpunkterna Fredrik. Ang. de ickesvenska tidningar, jag vill gärna läsa så mycket som möjligt på svenska, för att hålla språket fräscht (bor i utlandet) och jag vill dessutom hålla mig ajour med vad som händer i Sverige.

Glid verkar vara nåt att kolla upp (jag är dock inte imponerad av innehållet i Vasalöparen)
kanske även medlemstidningarna från Friluftsfrämjandet och Svenska Fjällklubben.

/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.